Peningkatan pemahaman siswa melalui strategi Investigasi pada materi Program Linier di SMAN 2 Madiun
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v9i1.8429Keywords:
Pemahaman, Strategi Investigasi, Program LinierAbstract
Dalam pembelajaran matematika, investigasi mempunyai peranan yang penting untuk melatih ketrampilan dan penalaran siswa melalui kajian bermakna (meaningful) yang terbuka terbatas (opened exploration). Dengan investigasi siswa akan belajar aktif dan memberi kesempatan pada siswa untuk berpikir sendiri. Tujuan pembelajaran matematika di sekolah menengah yaitu  kemampuan memahami masalah, merancang model matematika, menyelesaikan model dan menafsirkan solusi yang diperoleh. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan langkah-langkah pembelajaran strategi investigasi yang dapat meningkatkan pemahaman pada materi Program Linier siswa kelas XI MIPA SMAN 2 Madiun. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Siklus Kelas (PTK). Penelitian ini terdiri dari dua Siklus. Sumber data yang yang digunakan dalam penelitian ini adalah siawa kelas XI MIPA 1 SMAN 2 Madiun yang mengikuti kegiatan pembelajaran. Berdasarkan analisis data maka dapat disimpulkan bahwa pemahaman siswa melalui strategi Invertigasi pada materi Program Linier di SMAN 2 Madiun mengalami peningkatan dengan prosentase aktivitas guru siklus I yaitu 84,7% dan siklus II menjadi 88,6% dan aktivitas siswa siklus I yaitu 75,4% dan siklus II menjadi 86,7% . Sedangkan pemahaman siswa yang di lihat dari hasil belajar siklus I yaitu 64,7% meningkat menjadi 86,7% pada siklus II.Downloads
References
Arikunto. dkk. 2007. Penelitian Siklus Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Dahar, R.W. 1988. Teori-teori Belajar. Jakarta: Dedikbud P2LPTK.
Degeng, I Nyoman Sudana. 1998. Mencari Paradigma Baru, Pemecahan Masalah Belajar, Dari Keteraturan Menuju Kesemrawutan. Pidato Pengukuhan Guru Besar IKIP Malang, Malang 30 November.
Eggen, P.D dan Kauchak,P.P. 1996. Strategies for Teaching: Teaching Content and Thinking skill. Boston : Alyn & Bacon.
Hadley, G. 1983. Linier Algebra (Aljabar Linier). Jakarta : Erlangga.
Hiebert, J dan Carpenter , T.P. 1992. Learning and Teaching With Understanding Dalam Dougles Grouws (Ed). Handbook of Research On Mathematics Teaching and Learning. New York: Macmilan Publishing Company.
Hopkins, D. 1985. A Teacher’s Guide to Classroom Research. England: Open University Press.
Hudojo, H.. 2003. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: FPMIPA Universitas Negeri Malang.
Hudojo, H.. 2005. Kapita Selekta Pembelajaran Matematika. Malang: PPS UM.
Joyce, B dan Weil, M. 1986. Model Of Teaching: Prenticel Hall international.
Jafaruddin. 2005. Membangun Pemahaman Siswa Melalui Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing Pada Mareti Fungsi Invers. Di SMAN Baktiya. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPS UM.
Khaulah, Siti. 2006. Pembelajaran melalui Pendidikan Realistik untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Program Linear pada Siswa Kelas X SMK Negeri I Peusangan. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPS UM.
Muhsetyo, G. 1999. Strategi Investigasi Dalam Pembelajaran Persamaan Linier Dua Variabel. Jurnal jurusan pendidikan matematika FMIPA IKIP Malang: 73-82.
Moleong. 2009. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda.
Orton, A. 1992. Learning Mathematics: Issues, Theory, and Practice. Great Britain: Redwood Books.
Pa’is. 2009. Peningkatan Penguasaan Konsep Volume Bangun Ruang Dengan Metode Penemuan Terbimbing Berkelompok Di MTS Darussa’adah Gubugklakah Kec. Poncokusumo Kab. Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPS UM.
Suparno, P. 1997. Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan. Yogyakarta: Kanisius.
Sutawidjaja, A. 1997. Pembelajaran Matematika di SD. Jurnal Matematika, IPA dan Pembelajarannya 20(2) : Malang 175-187.
Thelen Van de Walle, J.A..1990. Elementary School Mathematics: Teaching Developmentally. New York: Longman.
Tamrin. 2003. Belajar Kooperatif Model Grup Investigasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Teoema Pythagoras Pada Siswa Kelas II SLTP Negeri Donggala. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPS UM.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.