Analisis Kemampuan Memori Mahasiswa Prodi Pendidikan Sains Pada Materi Tata Nama Senyawa Kompleks
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v5i1.1782Keywords:
Kemampuan memori, Tata nama senyawa kompleksAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk 1) mengetahui kemampuan memori mahasiswa Prodi Pendidikan Sains pada materi tata nama senyawa kompleks; 2) mengidentifikasi pengaruh kemampuan memori mahasiswa prodi pendidikan sains pada materi tata nama senyawa kompleks. Teknik pengumpulan data dari penelitian ini menggunakan teknik sampling purposive. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini yaitu sebagai berikut: 1) kemampuan memori dalam penyelesaian soal tata nama senyawa kompleks dibagi menjadi 3, yaitu kemampuan memori tinggi, sedang dan rendah, a) subyek dengan kemampuan memori tinggi menunjukkan kecenderungan memiliki kemampuan memori yang cukup dalam penyelesaian soal tata nama senyawa kimia dengan perolehan nilai 97 untuk subyek 1 dan nilai 70 untuk subyek 2; b) subyek dengan kemampuan memori sedang menunjukkan kecenderungan memiliki kemampuan memori yang kurang dalam penyelesaian soal tata nama senyawa kimia dengan perolehan nilai 60 untuk subyek 3 dan nilai 47 untuk subyek 4; c) subyek dengan kemampuan memori rendah menunjukkan kecenderungan memiliki kemampuan memori yang sangat kurang dalam penyelesaian soal tata nama senyawa kimia dengan perolehan nilai 34 untuk subyek 5 dan nilai 27 untuk subyek 6, 2) faktor-faktor yang mempengaruhi kemampuan memori mahasiswa dalam penyelesaian tata nama senyawa kompleks yaitu kurangnya perhatian mahasiswa serta faktor pribadi, yaitu minat, motivasi dan emosi mahasiswa.
Downloads
References
Ahmadi, A., dan Supriyono, W. (2003). Psikologi Umum. Jakarta: PT Asdi Mahasatya.
Baihaqi, M., Sunardi, A., dan Heryati, E. (2005). Psikiatri (Konsep Dasar dan Gangguan-Gangguan). Bandung: PT Refika Aditama.
Kartono, K. (2003). Pemimpin dan Kepemimpinan. Jakarta: PT Raja Grafindo Perkasa
Poerwadarminta, W.J.S. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Qonitah, F. (2013). Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Kooperatif TGT (Teams Games Tournament) dengan Permainan Word Square dan Crossword terhadap Prestasi Belajar ditinjau dari Kemampuan Memori Siswa pada Materi Pokok Sistem Periodik Unsur. Jurnal Pendidikan Kimia, Vol. 2 No 2 (125-131).
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Suryabrata, S. (2011). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Perkasa
Viardatiwi, D. A. (2015). Kemampuan Memori dalam Menyelesaikan Soal Materi Termodinamika pada Siswa MAN 2 Madiun. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fisika. IKIP PGRI Madiun.
Walgito, B. (2003). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: ANDI
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.