Penggunaan Strategi Mind Web untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v6i2.5364Keywords:
Mind Web, Mathematical Concepts UnderstandingAbstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perbandingan pemahaman konsep matematika siswa yang diajar dengan strategi Mind Web dibandingkan dengan pemahaman konsep matematika siswa yang diajar dengan pembelajaran konvensional. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Populasi penelitian ini adalahsiswa kelas VIII SMP Negeri 26 Kerinci. Kelas sampel adalah kelas VIII A dan VIII B sebagai kelas eksperimen dan kelas kontrol. Pengumpulan data yang berupa tes pemahaman konsep matematis berbentuk soal uraian yang telah disesuaikan dengan indikator pemahaman konsep matematis. Data hasil tes akhir dianalisis dengan menggunakan uji-t. Hasil uji t menunjukkan bahwa pemahaman konsep matematika siswa yang diajar dengan menggunkan Mind Web lebih baik daripada pemahaman konsep matematika siswa yang diajar dengan pembelajaran konvensional.
Â
The purpose of this study was to determine the comparison of students' mathematical concepts understanding that taught by the Mind Web strategy and students' that taught by conventional learning. This research was experimental research. The population in this research was all of the eighth-grade students OF SMP Negeri 26 Kerinci. The samples were VIII A and VIII B as the experimental group and the control group. The data collected by tests of mathematical concepts understanding in essay form that has been adapted to the indicators of mathematical concepts understanding. The data of the final test were analyzed using the t-test. The result of the t-test shown that students’ mathematical concepts understanding that taught by Mind Web was better than students’ mathematical concepts understanding that taught by conventional learning.
Downloads
References
Agustin, D., Syahbana, A., & Paradesa, R. (2018). Pengaruh Metode Mind Mapping terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Motivasi Belajar Siswa SMP Negeri 5 Prabumulih. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 4(1), 9-18.
Arnidha, Y. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar Dalam Penyelesaian Bangun Datar. JPGMI (Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Multazam), 3(1), 53-61.
Iswadi, H. (2016). Sekelumit dari Hasil PISA 2015 yang Baru Dirilis. Universitas Surabaya.
Jarmita, N. (2015). Kesulitan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika di Kelas Awal Sekolah Dasar. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 4(2).
Kilpatrick, J.,Swafford, J.& Findell B. (Eds.). (2001). Adding it Up: Helping Children Learn Mathematics. Washington DC: National Academy Press.
Permendiknas (2006). No 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.
Pujiati, P., Kanzunnudin, M., & Wanabuliandari, S. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV SDN 3 Gemulung Pada Materi Pecahan. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 37-41.
Purwanto, N. (2000). Prinsip-Prinsip dan Teknik-Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Puspendik. (2017). Laporan Hasil Ujian Nasional. Jakarta: Puspendik Kemdikbud. https://puspendik.kemdikbud.go.id/hasil-un/
Putra, A., & Syarifuddin, H. (2019). Analisis Kebutuhan Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Penemuan Terbimbing Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 6(1), 39–49. https://doi.org/10.25273/jems.v6i1.5327
Sari, M., Habibi, M., & Putri, R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pairs-Share Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Pengembangan Karakter Siswa SMA Kota Sungai Penuh. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 7-21.
Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9-16.
Tjalla, A. (November 2010). Potret Mutu Pendidikan Indonesia Ditinjau dari Hasil-Hasil Studi Internasional. Disampaikan dalam Temu Ilmiah Nasional Guru II: Membangun Profesionalitas Insan Pendidikan Yang Berkarakter dan Berbasis Budaya, Tangerang Selatan.
Utami, D. S., Asnawati, R., & Gunowibowo, P. (2016). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 4(3).
Wartana, E. (2012). A New Way of Thinking Mind Web. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Yozana, M. (2012). Menggunakan Mind Web untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 39-44.
Zulkarnain, I., & Sari, N. A. (2016). Model Penemuan Terbimbing dengan Teknik Mind Mapping untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP. EDU-MAT, 2(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.