Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Relasi dan Fungsi pada Siswa SMP Negeri 3 Satap Tabongo
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v11i2.16468Keywords:
Kemampuan Pemecahan Masalah, relasi dan fungsiAbstract
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif yang bertujuan untuk melihat kemampuan pemecahan masalah pada siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Satap Tabongo yang dimana analisis terhadap soal yang diberikan. Sampel yang terdapat dalam penelitian ini berjumlah 20 siswa. Teknik yang digunakan dengan memberikan soal tes uraian relasi dan fungsi pada sisiwa sehingga dari jawaban siswa tersebut akan dianalisis berdasarkan indicator kemampuan pemecahan masalah. Untuk mengukur bagaimana kemampuan pemecahan masalah siswa digunakan 4 indicator, antara lain: (1) kemampuan mengidentifikasi masalah, (2) kemampuan merencanakan penyelesaian masalah, (3) kemampuan penyelesaian masalah, (4) kemampuan memeriksa kembali jawaban. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa kemampuan pemecahan masalah masih tergolong pada kategori cukup dengan persentase 48,34%. Selanjutnya untuk hasil setiap indicator juga tergolong pada kategori cukup karena mencapai persentase masing-masing 54,33%, 48,17%, 40,47%, 41,67%.
Downloads
References
Akbar, P., Hamid, A., Bernard, M., & Sugandi, A. I. 2017. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematik Siswa Kelas Xi Sma Putra Juang Dalam Materi Peluang. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144–153. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.62
Annizar, A. M. R., Maulyda, M. A., Khairunnisa, G. F., & Hijriani, L. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal PISA pada Topik Geometri. Jurnal Elemen, 6(1), 39-55.
Badu, Q. S., 2015. Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematika Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMA Melalui Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah. Facuity of Natural Science And Mathematic
Chairani, Z. 2016. Metakognisi Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika.Yogyakarta: Deepublish
Herawati, A.S. 2014. Konstruksi Konsep Relasi dan Fungsi dalam Sistem Gui Matlab. Jurnal Pendidikan Matematika. Vol.2
Heris Dkk. 2018. Hard skills and soft skills matematika peserta didik. Bandung: Refika Adiatama
Ira Fitria Rahayu, Indrie Noor Aini. 2021. Analisa Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Pada Materi Bilangan Bulatan. Karawang: Volume 8 No. 2
Lancher dalam Hartono Y. 2014. Matematika: Strategi Pemecahan Masalah Yogyakarta: Graha Ilmu
Mariam, S., Nurmala, N., Nurdianti, D., Rustyani, N., Desi, A., & Hidayat, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa MTsN Dengan Menggunakan Metode Open Ended Di Bandung Barat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 178–186. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.94
Mariam, S., Rohaeti, E. E., & Sariningsih, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Madrasah Aliyah pada Materi Pola Bilangan. Journal on Education, 1(2), 156–162
Rambe, A., & Afri, L. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan dan Deret. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 09(2), 175–187.
Machmud, T. (2009). Pemecahan Masalah Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Problem Posing. INOVASI, Volume 6, Nomor4,ISSN:1693-9034
Setiani, A., Lukman, H. S., & Suningsih, S. (2020). Meningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Menggunakan Strategi Problem Based Learning Berbantuan Mind Mapping. PRISMA, 9(2), 128–135. https://doi.org/10.35194/jp.v9i2.958.https://doi.org/10.30821/axiom.v9i2.8069 Abstrak:
Shadiq, Fadjar. 2014. Pembelajaran Matematika: Cara Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa. Yogyakarta: Graha Ilmu
Tahir, N. N., Ismail, S., Oroh, F. A., Zakaria, P., Usman, K., 2022. Analisis Kemampuan Pemanhaman Konsep Matematika Ditinjau Dari Penggunaan Multimedia Game Petualangan Dalam Limas Berbasis Mobile Learning di SMP Negeri 1 Tilango. Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Teknologi, Vol 10, No. 1
Rahman F.I, Pomalato S, Mohidin D.A. (2018). Analiisis Pemahaman Kontseptual Dan Keemampuan Preosedural Matemawtika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Siswa di SMP Negeri 1 Pinogaluman. Jurnal Pascasarjana, Vol. 3, No.1
Pauweni, Khardiyawan A.Y, Efendi Moh, Iskandar B. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Model Problem-Based Learning Pada Materi Bilangan Pecahan. EULER: Jurnal Ilmiah Matematika, Sains Dan Teknologi
Zulkarnain. 2015. Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. Jurnal Formatif
Zakiyah S, Usman K. (2021). Deskripsi kemampuan pemecahan masalah matematika melalui pembelajaran Daring Pada Materi Persamaan Kuadrat. Jambura J. Match. Educc. 5(2)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.