Pengembangan Bahan Ajar IPA Berbasis Pendekatan STEM pada Materi Rangkaian Listrik Kelas VI SD
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v11i2.15817Keywords:
Pengembangan, Bahan Ajar, Pendekatan, STEMAbstract
Downloads
References
Akdon, R. (2015). Rumus dan Data dalam Analisis Statistika. Alfabeta.
Andi, P. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Diva Press.
Andi, P. (2020). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Diva Press.
Arsanti, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi Pbsi, FKIP, Unissula. Jurnal Kredo, 1(2), 71–90.
Astuti, Y. P. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Group Investigation Dengan Advance Organizer untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Keterampilan Pemecahan Masalah Pada Siswa SMP. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(2), 83–90.
Bruton, R. (2017). STEM Education Policy Statement 2017-2026. Department Education and Skill, Irlandia.
Bybee, R. W. (2013). The Case for STEM Education Challenges and Oppartunities. NSTA.
Dasar, D. P. S. (2015). Panduan Penilaian untuk Sekolah Dasar (SD). Direktur Pembinaan Sekolah Dasar Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Dirto. (2021). Modul dan Buku Cetak, Apa Perbedaannya? Pusdiklat.Perpusnas.Go.Id. https://pusdiklat.perpusnas.go.id/berita/read/71/modul-dan-buku-cetak-apa-perbedaannya
Fathoni, A., Muslim, S., Ismayati, E., Rijanto, T., Munoto, & Nurlaela, L. (2020). STEM : Inovasi Dalam Pembelajaran Vokasi. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17(1), 33–42.
Fitri. (2019). Perbedaan Buku Teks, Buku Ajar, dan Buku Diktat. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Lembaga Layanan Pendidikan Tingggi
Wilayah Maluku & Maluku Utara. https://lldikti12.ristekdikti.go.id/2012/09/22/perbedaan-buku-teks-buku-ajar-dan-buku-diktatâ€.html
Fitriyati, I., Hidayat, A., & Munzi. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dan Penalaran Ilmiah Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pembelajaran Sains, 1(1), 27–34.
Hadinugrahaningsih, T., Rahmawati, Y., Ridwan, A., Budiningsih, A., Suryani, E., Nurlitiani, A., & Fatimah, C. (2017). Keterampilan Abad 21 dan STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) Project Dalam Pembelajaran Kimia. LPPM Universitas Negeri Jakart.
Hamdayana, J. (2019). Metodologi Pengajaran. Bumi Aksara.
Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian & Pengembangan (Research & Development). Literasi Nusantara.
Harjanto. (2014). Perencanaan Pengajaran. Rineka Cipta.
Mainam. (2018). Penerapan Metode STAD Guna Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas III SDN 002 Sekip Hulu Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Mitra Pendidikan, 2(11), 1217–1281.
Mulyana, A. (2020). Penelitian Pengembangan (Research and Development) Pengertian, Tujuan dan Langkah-langkah R&D. Ainamulyana.Blogspot.Com. https://ainamulyana.blogspot.com/2016/04/penelitian-pengembangan-research-and.html
Mulyani, T. (2019). Pendekatan Pembelajaran STEM untuk menghadapi Revolusi Industry 4.0. Seminar Nasional Pascasarjana, 453–460.
Mulyatiningsih, E. (2019). Metode penelitian Terapan Bidang Pendidikan. ALFABETA.
Nisa, P., & Nugroho, O. F. (2021). Pengembangan Bahan Ajar IPA Berbasis STEM Pada Materi Sumber Energi Di Kelas IV SDN Serdang Wetan. Eduscience : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 106–110.
Nurfalah, F. S., Haryanti, Y. D., & Susilo, S. V. (2019). Bahan Ajar Tematik Berbasis Model Project Based Learning Untuk Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pendidikan, FKIP UNMA 2019, 1–7. file:///C:/Users/HP/Downloads/70-Article Text-144-1-10-20191025.pdf
Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967–974.
Oktavia, R. (2019). Bahan Ajar Berbasis Science, Technology, Engineering, Mathematics (Stem) untuk Mendukung Pembelajaran IPA Terpadu. Junral Semesta Pendidikan IPA, 32–36.
Panggabean, F., Simanjuntak, M. P., Florenza, M., Sinaga, L., & Rahmadani, S. (2020). Analisis
Peran Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA SM
Pendidikan Pembelajaran IPA Indonesia (Jppipai), 2(2), 7–12.
Permanasari, A. (2016). STEM Education : Inovasi dalam Pembelajaran Sains. Seminar Nasional Pendidikan Sains, 23–34.
Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Diva Press.
Pribadi, B. A., & Putri, D. A. P. (2019). Pengembangan Bahan Ajar. Universitas Terbuka.
Purboningsih, D. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan Guided Discovery pada Materi Barisan dan UNY 2015, Deret untuk Siswa SMK Kelas X. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan
Matematika 467–474.
RAHMATINA, C. A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) di SMA/MA. In Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh.
Reeve, E. M. (2015). Science, Technoogy, Engineering, & Mathematics is Here to Stay. Utah State University.
Research, H. (2011). K-12 STEM Education Overview. www.hanoverresearch.com. www.hanoverresearch.com
Riadi, M. (2021). Metode Eksperimen (Pengertian, Tujuan, Jenis, Prosedur dan Tahapan). Kajianpustaka.Com. https://www.kajianpustaka.com/2021/09/metode-eksperimen.html
Riyanto, S. (2020). Materi IPA Kelas 6 - Rangkaian listrik dan fungsi komponen. Cer-Dik.COM.https://www.cer-dik.com/2020/09/materi-ipa-kelas-6-rangkaia listrik.html
Roestiyah. (2018). Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta.
Selvi, Y. (2021). Pengembangan Buku Panduan Guru SD Berbasis STEAM Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Tema 2. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Jurusan Ilmu Pendidikan Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.
Sulistiyono, E., Pangestu, W. T., & Wana, P. R. (2021). Efektivitas Pembelajaran STEM ( Science , Technology , Engineering And Mathematic ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Educatio, 7(3), 791–795. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1207
Syukri, M., Soewarno, S., Halim, L., & Mohtar, L. E. (2018). The Impact of Engineering Design Process in Teaching and Learning to Enhance Students’ Science Problem-Solving Skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(1), 66–75. https://doi.org/10.15294/jpii.v7i1.12297
Tarigan. (2014). Telaah Buku Tematik Sekolah Dasar. Angkasa.
Trianto. (2016). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontruktivistik. Prestasi Pustaka.
Wahyuni, N. P. (2021). Penerapan Pembelajaran Berbasis STEM untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Journal of Education Action Research, 5(1), 109–117.
Wiweka, E. (2020). Rangkaian Listrik Materi IPA Kelas 6 SD. Blog Guru Inovatif Tempat Berbagi Ilmu dan Pengalaman. https://tematikekawiweka.mapel.xyz/2020/04/rangkaian-listrik-materi-ipa-kelas-6-sd.html
Yuanita, & Kurnia, F. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Stem (Science, Technology, Engineering, And Mathematics) Materi Kelistrikan Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar, 6(2), 199–210. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i2.9046
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.