Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 6 Gorontalo Utara dalam Memecahkan Masalah Matematika Tipe Higher Order Thinking Skills
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v11i2.16402Keywords:
Hasil Belajar, Higher Order Thinking Skills (HOTS)Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam memecahkan masalah matematika pada materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel (SPLTV) melalui soal tipe Higher Order Thingking Skills (HOTS). Penelitian Tindakan Kelas yang dilakukan di SMA Negeri 6 Gorontalo Utara pada tahun ajaran 2022/2023. Subjek penelitian adalah siswa kelas X dengan jumlah siswa 29 orang dan seorang guru matematika. Teknik pengumpulan data yang dilakukan adalah observasi dan tes dengan instrumen penelitian berupa lembar observasi kegiatan guru, lembar observasi kegiatan siswa dan tes essay. Penelitian ini berlangsung selama 2 siklus. Hasil pengamatan kegiatan guru meningkat dari 63,34 % menjadi 83,33 % dalam kategori baik dan sangat baik. Selanjutnya hasil pengamatan kegiatan siswa meningkat dari 57,15 % menjadi 82,15 % dalam kategori baik dan sangat baik. Hasil belajar juga mengalami peningkatan dari 58,6 % menjadi 86,2 %. Dari penelitian diatas terdapat manfaat dalam mengaplikasikan soal tipe Higher Order Thingking Skills (HOTS) ialah bisa meningkatkan hasil belajar matematika siswa dan daya tangkapnya dalam  mempelajari matematika.
Downloads
References
Arsyad, R. N., Pomalato, S. W. D., Abbas, N., & Achmad, N. (2022). Hubungan Antara Self Regulated Learning dengan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Trigonometri. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(1), 48–56.
Az-Zahra, R. A., Murtafiah, W., & Sanusi, S. (2022, August). Efektivitas model pembelajaran take and give dengan media kartu terhadap prestasi belajar matematika siswa kelas xi di smk pgri wonoasri ditinjau dari motivasi belajar. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 1, No. 1, pp. 238-245).
Choiriyah, Churun. 2021. Meningkatkan Hasila Belajar matematika Materi Segi Empat Melalui Pendekatan Open Ended Dengan Seting Discovery Pada Siswa Kelas VII E SMP 4 Gresik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran. 10 (2) : 1-16
Damopolii, V., Bito, N., & Resmawan, R. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Pada Materi Segiempat. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 1(2), 74–85.
Dinni, H. N. (2018). HOTS (Higher Order Thingking Skills) dan Kaitannya Dengan Kemampuan Literasi Matematika. Jurnal Prisma Prosiding seminar Nasional Matematika. 171
Fitriah, Z., & Ruli, R. M. (2022). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Hots Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(3), 915–928.
Gompi, M., Bito, N., & Isa, D. R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Terhadap Hasil Belajar Sisiwa Pada Materi Bentuk Aljabar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3287–3295.
Husain, I., Ismail, Y., & Katili, N. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Pada Materi Bangun Ruang Sederhana. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 30–37.
Ismafitri, R., Alfan, M., & Kusumaningrum, S. R. (2022). Karakteristik HOTS ( High Order Thinking Skills ) dan Kaitannya Dengan Kemampuan Literasi Numerasi di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Intervensi Pendidikan, 4(1), 49–55.
Kadir. (2019). Pembelajaran Matematika Dalam Era Revolusi Indsustri 4.0. Kendari.49-50
Krisdiana, I., Ismarisa, A., & Fachmi, R. F. N. (2022). Pelatihan Pembuatan Branding Pada Usaha Krupuk Puli “Sopo Nyono†Ngepeh Kabupaten Madiun. Jurnal Abdimas PHB Vol, 5(4).
Nindriyati, D. (2022). Hubungan Kecerdasan Logis Matematis Dengan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Instruksional. 3(2) :187-196
Patingki, A., Mohidin, A. D., & Resmawan, R. (2022). Hubungan Gaya Kognitif Siswa Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(2), 70–80.
Rosalina, V. A., Gembong, S., & Maharani, S. (2022, August). Analisis kesalahan siswa dalam memecahkan masalah deret geometri berdasarkan gaya belajar siswa. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 1, No. 1, pp. 257-266).
Suleang, F., Katili, N., & Zakiyah, S. (2020). Analisis Kemandirian Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran Matematika. Euler: Jurnal Ilmiah Matematika, Sains Dan Teknologi, 8(1), 29–35.
Suna, R., Mohidin, A. D., Katili, N., Abdullah, A. W., & Majid, M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem-Solving Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Pola Bilangan. Research in the Mathematical and Natural Sciences, 1(2), 43–51.
Susilo, Herawati., Husnul C.., & Yuyun D., S. ( 2011). Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Sarana Pengembangan Keprofesionalan Guru dan Calon Guru. Malang: Bayumedia Publishing
Une, D. F., Hulukati, E., Ismail, Y., Abdullah, A. W., & Usman, K. (2022). Hubungan Antara Gaya Belajar Dengan Kemampuan Kognitif Matematika Pada Materi Lingkaran di SMP Negeri 2 Limboto. Research in the Mathematical and Natural Sciences, 1(1), 54–60.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.