Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Open Ended di kelas VII-1 SMP Negeri 1 Batudaa
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v11i2.16401Keywords:
Open Ended, Hasil Belajar Matematika, PTKAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar matematik asiswa pada materi himpunan melalui model pembelajaran open ended. Penelitian ini adalah jenis penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan di SMP Negeri 1 Batudaa pada tahun ajaran 2022-2023. Penelitian dilaksanakan dengan melibatkan 26 siswa sebagai subjek penelitian. Istrumen yang digunakan berupa lembar pengamatan kegiatan guru, lembar pengamatan kegiatan siswa, dan tes hasil belajar siswa. Hasil pengamatan kegiatan guru menunjukkan kategori minimal baik atau sangat baik dengan presentase 97,06% sedangkan hasil pengamatan kegiatan siswa menunjukkan kategori minimal baik atau sangat baik dengan presentase 90%.Adapun tes hasil belajar menunjukkan bahwa banyaknya siswa yang mencapai nilai Kriteria Ketuntasan Minimal adalah 23siswa (88,46%) dan tidak tuntas sebanyak 3 orang siswa (11,54%). Jadi, rata-rata hasil belajar matematika siswa pada materi himpunan telah memenuhi indicator keberhasilan belajar.
Downloads
References
Aedi, W. G. (2018). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Matematika dengan Pendekatan Open Ended. 03(02), 41–46.
Agustina, Z. F., Masfingatin, T., & Maharani, S. (2022). Analysis of Mathematics Communication Capabilities in Linear Program Problem Solving during the Covid-19 Pandemic. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(1), 519-528.
Az-Zahra, R. A., Murtafiah, W., & Sanusi, S. (2022, August). Efektivitas model pembelajaran take and give dengan media kartu terhadap prestasi belajar matematika siswa kelas xi di smk pgri wonoasri ditinjau dari motivasi belajar. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 1, No. 1, pp. 238-245).
Balya, A. (2015). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Open ended Terhadap kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada materi Listrik dimnamis Kelas X MAN. Dema.
Gompi, M., Bito, N., & Isa, D. R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Terhadap Hasil Belajar Sisiwa Pada Materi Bentuk Aljabar. 06(03), 3287–3295.
Hamalik, O. (2013). Kurikulum Dan Pembelajaran. Bumi Aksara.
Huda, M. (2014). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Pustaka Pelajar.
Isrok’atun, & Rosmala, A. (2018). Model-Model Pembelajaran Matematika. Bumi Aksara.
Krisdiana, I., Ismarisa, A., & Fachmi, R. F. N. (2022). Pelatihan Pembuatan Branding Pada Usaha Krupuk Puli “Sopo Nyono†Ngepeh Kabupaten Madiun. Jurnal Abdimas PHB Vol, 5(4).
Mikrayanti. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa sekolah menengah pertama melalui pendekatan open ended. 03(01), 43–50.
Purwanto. (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi dan Pendidikan. Pustaka Pelajar Offset.
Rahman, A. A. (2018). Strategi Belajar Mengajar Matematika. Syiah Kuala University Press Perpustakaan.
Ristyaningsi, D., Abbas, N., & Oroh, F. A. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning Tehaap kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa PadaMateri Belah Ketupat Dan Layang-Layang. 06(02), 127–138.
Rosalina, V. A., Gembong, S., & Maharani, S. (2022, August). Analisis kesalahan siswa dalam memecahkan masalah deret geometri berdasarkan gaya belajar siswa. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 1, No. 1, pp. 257-266).
Rusman, A. (2020). Classroom Action Research Pengembangan Kompetensi Guru. CV, Pena Persada.
Saputri, A. T., Suprapto, E., & Maharani, S. (2022). Students’ error analysis in solving contextual problem of flat-sided geometry based on nolting’s theory depends on gender. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 3(1), 84-92.
Setyawati, W. E., Wieyanto, & Ekawati, R. (2021). Penerapan Pembelajaran Open Ended Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 9(3), 467–472.
Sriyanto. (2017). Mengobarkan Api Matematika. CV Jejak.
Suciawati, H. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Bilangan Pangkat Dua Dengan Model Pembelajaran Open Ended. IV(02), 153–162.
Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sulistiyono, P. I., Zakaria, P., & Usman, K. (2021). Deskripsi Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Gorontalo. 04(02), 226–233.
Usman, K., & Kaluku, A. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Model Pembelajaran Multimedia Interaktif Dengan Model Discovery learning. 9(2), 103–108.
Wirda, Y., Ulumudin, I., Widiputera, F., Listiawati, N., & Fujianita, S. (2020). Faktor-Faktor Determinan Hasil Belajar Siswa. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaaan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.