Pengaruh Model Group Investigation Berbasis Proyek terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas V SD Negeri 72 Kota Pagar Alam
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v11i2.15664Keywords:
Hasil Belajar, group investigation berbasis proyekAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan yang signifikan terhadap hasil belajar pelajaran IPA siswa yang mengikuti pembelajaran menggunakan model pembelajaran group investigation berbasis proyek dengan siswa yang mengikuti pembelajaran konversional pada siswa kelas V SD Negeri 72 Kota Pagar Alam. Jenis penelitian ini adalah penelitian quasi eksperiment atau eksperimen semu. Sampel dalam penelitian ini menggunakan dua kelas yaitu kelas V.1 dengan jumlah 30 siswa dan kelas V.2 dengan jumlah 30 siswa. Analisis data yang digunakan untuk menganalisis hasil penelitian yaitu uji-t. Berdasarkan hasil analisis data penelitian dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan terhadap hasil belajar IPA siswa yang mengikuti pembelajaran menggunakan model pembelajaran group investigation berbasis proyek dengan siswa yang mengikuti pembelajaran konversional pada siswa kelas V SD Negeri 72 Kota Pagar Alam. Hal ini dibuktikan dengan hasil thitung lebih dari ttabel yaitu 3,258 > 2,002 dengan perolehan rata-rata hasil belajar IPA lebih tinggi dari kelas kontrol. Dengan demikian model pembelajaran group investigation berbasis proyek memberikan pengaruh yang signifikan terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SD Negeri 72 Kota Pagar Alam.
Downloads
References
Ahmadi, Abu dan Nur Uhbiyati. (2015). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2013). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Huda, Miftahul. (2014). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Susanti, Ni Pt. Yusi, I Wyn. Darsana & I Kt. Ardana. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Berdasarkan Keterampilan Proses Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Gugus 2 Mengwi. Jurnal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha.
Wisnawa, I Dewa Gede Raka , Ndara Tanggu Renda & I Wayan Widiana. (2016). Penerapan Model Pembelajaran GI (Group Investigation) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas IV. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. Volume 6, Nomor 3.
Wisudawati dan Sulistyowati. 2014. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.