Pengembangan Media Bio Pop-Up Book Terintegrasi Science, Environment, Technology, And Society (SETS) Pada Pembelajaran Biologi Materi Daur Biogeokimia
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v8i2.7442Keywords:
Bio Pop-Up Book, SETS, BiogeokimiaAbstract
Penelitian pengembangan ini bertujuan mengembangkan media pembelajaran Bio Pop-Up Book terintegrasi SETS pada materi daur Biogeokimia. Hal ini karena pada materi ini diperlukan sebuah media yang nyata sehingga peserta didik dapat membayangkannya. Sehingga dalam proses pembelajarannya peserta didik dapat memunculkan kemampuan intelektual dalam memecahkan suatu masalah. Selaras dengan ilmu sain, lingkungan, teknologi,dan masyarakat. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan. Metode penelitian pengembangan yang digunakan adalah ADDIE yang terdiri dari lima tahapan yang meliputi analisis (Analysis), desain (Design), pengembangan (Development), implementasi (Implementation), dan evaluasi (Evaluation). Data diperoleh dengan validasi ahli materi dan ahli media pembelajaran. Hasil dari validasi ahli materi di peroleh 87% termasuk kualifikasi sangat baik dengan dan hasil validasi ahli media pembelajaran di peroleh 83,57% termasuk kualifikasi sangat baik dengan keterangan tidak revisi/valid. Dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran ini layak untuk di gunakan pada proses pembelajaran.
Downloads
References
Ambinari, M., Yuhanna, W. L., & ... (2019). Penyusunan Modul Anatomi Dan Histologi Hewan Berbasis Hasil Penelitian. Prosiding Seminar …, September, 29–35. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/simbiosis/article/view/635
Baiduri, B. B., Taufik, M.-, & Elfiani, L.-. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Berbasis Audio Pada Materi Bangun Datar Segiempat Di Smp. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 248–261. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1951
Hadi, H., & Agustina, S. (2016). Pengembangan Buku Ajar Geografi Desa-Kota Menggunakan Model Addie. Jurnal Educatio, 11(1), 90–105.
Handaruni Dewanti, Anselmus J E Toenlioe, Y. S. (2018). Pengembangan media Pop-Up Book untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakuaden Kabupaten Ponorogo. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 221–228.
Harahap, Y., Indriyanti, dyah rini, & Mariyanti, A. (2016). Journal of Biology & Biology Education. Keefektifan Media Pembelajaran “Si Imut†Berbasis Masalah Materi Sistem Imun Terhadap Sikap Peka Dan Peduli Keselamatan Diri Dan Lingkungan Siswa, 5(24), 3–4.
Kusjuriansah, & Yulianto.Agus. (2019). Unnes Physics Education Journal Pengembangan Bahan Ajar Fisika Berbasis I-SETS Terkomplementasi Karakter Pada. 8(2).
Nikmah, S., Nuroso, H., & Reffiane, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Terpadu Tipe Shared Berbantu Media Pop- Up Book Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(2), 264. https://doi.org/10.23887/jp2.v2i2.17920
Novianti, N., Nugroho, E. D., & Ilma, S. (2019). Pengembangan media pembelajaran pop-upsnakes and ladders pada materi archaebacteria dan eubacteria kelas x sma/ma di daerah perbatasan. 1(1), 34–45.
P., S., Binadja, A., & -, S. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kimia Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan (Ksp) Dengan Pendekatan Sets Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Peserta Didik. Journal of Educational Research and Evaluation, 1(1), 149–158.
Permatasari, I., Ramdani, A., & Syukur, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar IPA Berbasis Inkuiri Terintegrasi Sets (Science, Environment, Technology And Society) pada Materi Sistem Reproduksi Manusia. Jurnal Pijar Mipa, 14(2), 74–78. https://doi.org/10.29303/jpm.v14i2.1256
Puspasari, R. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.702
Rahmawati, A., Ermawati, I. R., & Laksanawati, W. D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Fotonovela Berbasis Nilai Karakter Untuk Anak Tunarungu Smalb Pada Materi Magnet. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 5(1), 56–60.
T. Megadani, M. Lukitasari, W. Y. (2018). Pengembangan modul biologi pada materi pertumbuhan dan perkembangan berbasis metakognisi. Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS III, September, 302–311.
Umami, R., & J. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri dengan Pendekatan SETS (Science, Environment, Technology, Society) Pada Pokok Bahasan Fluida Statis untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Gedangan. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 2(03), 2013.
Yörük, N., Morgil, I., & Seçken, N. (2010). The effects of science, technology, society, environment (STSE) interactions on teaching chemistry. Natural Science, 02(12), 1417–1424. https://doi.org/10.4236/ns.2010.212173
Yuhanna, W. L., Retno, R. S., & Juwanita, J. (2017). Implementasi Pembelajaran “Inquiry Small Research†Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Dan Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 3(2), 71–77. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v3i2.1397
Zunaidah, F. N., & Amin, M. (2016). Developing the Learning Materials of Biotechnology Subject Based on Students’ Need and Character of Nusantara Pgri University of Kediri. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1), 19–30. https://doi.org/10.22219/jpbi.v2i1.3368
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.