Pengaruh Model Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Media Terhadap Kesulitan Belajar Siswa

Firda Halawati

Abstract


Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah terdapat pengaruh model pembelajaran matematika realistik terhadap kesulitan belajar siswa. Penelitian ini menggunakan metode Pre-experimental dengan one group pretest posttest design. Populasi didalam penelitian ini adalah seluruh siswa SMP 1 Kuningan Jawa Barat yang berjumlah 960 siswa. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik sampling purposive. Penguasaan materi diukur dengan menggunakan tes pilihan ganda. Tes diberikan pada tes awal (pre-test) dan tes akhir (post-test). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa rata-rata tes awal dan tes akhir terdapat kenaikkan 30% dan terdapat pengaruh model pembelajaran matematika realistik berbasis media terhadap kesulitan belajar siswa.

 

The purpose of this study is to determine whether there is an influence of realistic mathematics learning models on student learning difficulties. This study uses a pre-experimental method with one group pre-test and post-test design. The population in this study were all students of SMP 1 Kuningan West Java, amounting to 960 students. The sampling technique uses a purposive sampling technique. Material mastery is measured using a multiple-choice test. Tests are given at the initial test (pre-test) and final test (post-test). The results of this study indicate that the average of the initial test and the final test there is an increase of 30%, and there is an influence of media-based realistic mathematics learning models on student learning difficulties.

 


Keywords


Realistic Mathematics; Media; Student Learning Difficulties

Full Text:

PDF

References


Aisyah. (2007). Pengembangan Pembelajaran Matematika SD. Jakarta : Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Aridi, Wijaya. (2012). Pendidikan Matematika Realistik. Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Faujan, Ahmad. (2002). Applying Realistic Mathematics Education. Disertasi: University Of Twente.

Freudental. (1973). Mathematics as an educational Task. Dordrecht : D. Reidel Publishing Co.

Gerlach dan Ely. (2007). Teaching and Media. A Systematic Approach. Englewood Cliffs : Prentice-Hall, Inc.

Ruseffendi. (2008). Pengajaran Matematika Modern dan Masa Kini untuk guru dan SPG. Bandung: Tarsito.

Schram. (2011). Big Medi, Little, Tools and Technologies for instruction. London : Sage Publications.

Suharta. (2002). Keefektifan Pembelajaran Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. Proceeding National Science Seminar malang : Universitas Negeri Malang.


Article Metrics

Abstract has been read : 983 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jems.v6i1.5318

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Edukasi Matematika dan Sains

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Eduaksi Matematika dan Sains (JEMS) terindeks oleh :

 

 


 

 

View JEMS Stats