Pengaruh Media Stik Berwarna terhadap Kemampuan Berhitung Anak 4-5 Tahun di TK Al-Amanah Islamic School Kelurahan Kenten Kecamatan Talang Kelapa Kabupaten Banyuasin
Keywords:
Media Stik berwarna, BerhitungAbstract
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui “Pengaruh Media Stik Berwarna terhadap Kemampuan Berhitung Anak 4-5 Tahun di TK Al-Amanah Islamic School Kelurahan Kenten Kecamatan Talang Kelapa Kabupaten Banyuasin”. dalam penelitian ini, peneliti menggunakan jenis penelitian -exsperimental dengan one group pretest-posttest design (satu kelompok subjek). Jumlah sampel berjumlah 15 anak dari TK Al-Amanah Islamic School. Teknik pengumpulan data dalam penelitian menggunakan observasi, tes dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan uji normalitas, uji homogenitas dan uji hipotesis. Hasil hipotesis nilai signifikansi (2-tailed) = 0,03 < 0,05 menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan antara variabel awal dengan variabel akhir, ini menunjukkan hipotesis Ha diterima dan Ho ditolak artinya terdapat pengaruh dan signifikansi antara media stik berwarna terhadap kemampuan menghitung Anak 4-5 Tahun di TK Al-Amanah Islamic School Kelurahan Kenten Kecamatan Talang Kelapa Kabupaten Banyuasin
Downloads
References
Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam Perspektif Kreativitas Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35–49. https://doi.org/10.22373/lj.v4i1.1866
Abidin, Z. (2015). Intuisi Dalam Pembelajaran Matematika. Lentera Ilmu Cendekia.
Adpriyadi, A. (2018). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Perspektif Ki Hajar Dewantara. DUNIA ANAK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.31932/jpaud.v1i1.275
Agustina, R. S., & Rahaju, T. (2021). Evaluasi Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif di Kota Surabaya. Publika, 9(3), 109–124. https://doi.org/10.26740/publika.v9n3.p109-124
Ahmetya, A. R., Setyaningrum, I., & Tanaya, O. (2023). Era Baru Ketenegakerjaan: Fleksibilitas Pekerja Digital Pada Era Revolusi Industri 4.0. Sang Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 9(4), 1001–1015. https://doi.org/10.35326/pencerah.v9i4.4495
Ajasan, N. U. (2016). Efektivitas Pelaksanaan Supervisi Akademik Oleh Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMK Negeri 1 Meulaboh. Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah, 4(3), Article 3. https://jurnal.usk.ac.id/JAP/article/view/4795
Alifah, S. D. A., Maharani, S., & Fitriana, F. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media 3D Watercycle untuk Meningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V di SDN Kasreman 1 Kasreman. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 755–764. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.347
Amalia, S. R. (2017). Analisis Kesalahan Berdasarkan Prosedur Newman Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Dari Gaya Kognitif Mahasiswa. Aksioma, 8(1), 17. https://doi.org/10.26877/aks.v8i1.1505
Apendi, M., Maharin, H., & Sutarno, S. K. (2024). Meningkatkan Keterampilan Sosial melalui Permainan Tradisional pada Anak Tunarungu di SLB-B Beringin Bhakti Talun. Prophetic : Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 6(2), 212. https://doi.org/10.24235/prophetic.v6i2.16667
Darmawan, K. K., Karnadi, H., Luri, R., & Mardiono, B. (2020). Perancangan Buku Fotografi Aktivitas Kreatif Anak-Anak Sekolah Luar Biasa Mutiara Bangsa Kabupaten Kendal. Jurnal DKV Adiwarna, 1(1), 1–7.
Fauzi, A., & Rahmatih, A. N. (2021). E-Learning Berbasis Moodle Sebagai Media Pembelajaran Matematika Ditinjau Dari Pemahaman Mahasiswa. JPMI :Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1543–1550. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1543-1550
Listriani, A., Hapidin, H., & Sumadi, T. (2020). Kemampuan Keaksaraan Anak Usia 5-6 Tahun dalam Penerapan Metode Spalding di TK Quantum Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.680
Maharani, S., & Andari, T. (2015). Pengembangan Buku Ajar Aljabar Linear untuk Mahasiswa Pendidikan Matematika Berbasis Model Discovery-Inquiry. Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNIPMA, 148–152.
Malapata, E., & Wijayanigsih, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4-5 Tahun melalui Media Lumbung Hitung. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 283. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.183
Roza, D., Nurhafizah, N., & Yaswinda, Y. (2019). Urgensi Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Penyelenggaraan Perlindungan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 277. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.325
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article's editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.