Pengaruh Penggunaan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbantuan Android Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Pada Materi Lingkaran Di Kelas VIII SMP Negeri 2 Suwawa
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v12i1.17464Keywords:
Multimedia Pembelajaran Interaktif berbantuan android, kemampuan pemecahan masalah, Lingkaran.Abstract
Penelitian ini bertujuan mengetahui pengaruh pengunaan multimedia pembelajaran interaktif berbantuan android terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa pada materi lingkaran. Metode penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Desain penelitian yang digunakan adalah pretest-posttes control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Suwawa tahun ajaran 2022/2023 yang berjumlah 100 orang dan tersebar di 4 kelas. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik random sampling terpilih kelas VIII-1 sebagai kelas eksperimen dan VIII-2 sebagai kelas kontrol. Dengan teknik pengumpulan data yaitu pemberian tes kemampuan pemecahan masalah berbentuk essay. Analisis inferensial dilakukan dengan menggunakan uji ANAKOVA. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan pada penggunaan multimedia interaktif berbantuan android terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa
Downloads
References
Adini, M. H., Sukmawati, R. A., & Purba, H. S. (2022). Pelatihan Penggunaan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Geogebra. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 430. https://doi.org/10.20527/btjpm.v4i2.4776
Diu, A. A., Mohidin, A. D., Bito, N., Ismail, S., & Resmawan, R. (2020). Deskripsi Penggunaan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Matematika Bangun Ruang Sisi Lengkung Tabung. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(2), 83–89. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v1i2.7613
Dwita Imannia, Jumroh, & Destiniar. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Program Linear. Inomatika, 4(1), 19–30. https://doi.org/10.35438/inomatika.v4i1.279
Firdaus, T. (2018). Pemanfaatan Media Berbasis Teknologi dalam Pembelajaran Pemanfaatan Media Berbasis Teknologi dalam Pembelajaran. Artikel: Media Pembelajaran STKIP Nurul Huda, 1–8.
Firdha, N., & Zulyusri, Z. (2022). Penggunaan iSpring Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 6(1), 101–106. https://doi.org/10.33369/diklabio.6.1.101-106
Habuke, F., Hulukati, E., & Pauweni, K. A. Y. (2022). kemampuan memahami masalah, menginterpretasikan masalah ke dalam model matematika, kemampuan mengolah serta kemampuan menemukan penyelesaian dari permasalahan yang ditemui. 10(1), 103–110.
Harefa, D., & La’ia, H. T. (2021). Media Pembelajaran Audio Video Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 327. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.327-338.2021
Khaerani, K., Ismail, S., & Oroh, F. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik Pada Materi Prisma. Euler : Jurnal Ilmiah Matematika, Sains Dan Teknologi, 10(2), 153–163. https://doi.org/10.34312/euler.v10i2.16341
Kue, H. A., Badu, S. Q., Resmawan, R., & Zakiyah, S. (2022). Deskripsi Hasil Belajar Matematika Siswa di SMP Muhammadiyah Tolangohula. Research in the Mathematical and Natural Sciences, 1(1), 39–46. https://doi.org/10.55657/rmns.v1i1.8
Novita, L., & Novianty, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Animasi Terhadap Hasil Belajar Subtema Benda Tunggal Dan Campuran. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 3(1), 46. https://doi.org/10.30587/jtiee.v3i1.1127
Suseno, P. U., Ismail, Y., & Ismail, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Video Interaktif berbasis Multimedia. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(2), 59–74. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v1i2.7272
Wulandari, N. A. D. (2021). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Materi Lingkaran menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Kelas VIII SMP Negeri 2 Tlogomulyo Tahun Pelajaran 2020/2021. Educatif Journal of Education Research, 4(2), 8–15. https://doi.org/10.36654/educatif.v4i2.99
Zakiyah, S., Usman, K., & Gobel, A. P. (2021). Deskripsi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Pembelajaran Daring pada Materi Persamaan Kuadrat. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(1), 28–35. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i1.10268
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.