Proses Berpikir Mahasiswa Calon Guru Matematika pada Pemahaman Konsep Segiempat Berdasarkan Teori Pemrosesan Informasi
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v11i1.16117Keywords:
Proses Berpikir, Pemahaman Konsep Segiempat, Teori Pemrosesan InformasiAbstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan bagaimana proses berpikir mahasiswa calon guru dalam pemahaman konsep segiempat berdasarkan teori pemrosesan informasi. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa semester 3, subjek yang akan dipilih adalah mahasiswa yang mempunyai kemampuan komunikasi yang baik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kedua subjek menerima stimulus atau informasi berupa soal melalui sensory register dengan menggunakan indra penglihatan dan pendengaran. Setelah membaca soal dan mendengarkan petunjuk dari peneliti terjadi attention  pada kedua subjek, kemudian muncul perception saat mereka memahami soal. Perception terjadi saat subjek melakukan retrieval terhadap konsep-konsep yang ada pada long term memory untuk dapat menjawab soal tersebut. Perbedaan kedua subjek saat melakukan retrieval adalah untuk S1 dia lupa dengan sifat-sifat yang ada pada kedua bangun tetapi dia bisa menyebutkan kedua bangun tersebut adalah segiempat. Sedangkan untuk S2 dengan ingatan yang ada pada long term memory dia bisa menyebutkan sifat-sifat pada segiempat pada kedua bangun tersebut tetapi dia melupakan nama bangun yang kedua. Jadi kedua subjek sama-sama mengalami lupa atau forgotten lost terhadap suatu konsep tertentu dari segiempat.
Downloads
References
Brown, J.L. 2015. Using Information Processing Theory to Teach Social Stratification to Pre-Service Teacher. Journal of Education and Learning. 4(4). 19-24
Ernest, P. 2004. The Philosophy of Mathematics Education. UK: Taylor & Francis
Gagne, R. M. 1975. Esentials of Learning for Instruction. New York: Holt, Rinehart and Winston
Gagne, R. M. 1985. The Condition of Learning and Theory of Instruction. New York: Rinehart and Winston, Inc
Gurbin, T. 2015. Enlivening The Machanist Perpective: Humanising The Information Processing Theory with Social and Cultural Influences. Procedia Social ang Behavioral Sciences. 197(2015). 2331-2338
Hasan, B. 2016. Proses Berpikir Mahasiswa dalam Mengkonstruksi Bukti Menggunakan Induksi Matematika Berdasarkan Teori Pemrosesan Informasi. Jurnal Apotema. 2(1). 33-40
Hitipiew, L. 2009. Belajar dan Pembelajaran. UM, Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan
Jorczak, R. L. 2011. An Information Processing Perspective on Divergence and Convergence in Collaborative Learning. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning. 6(2). 207-221
Khan, L. 2015. What is Mathematic – an Overview, International Journal of Mathematic and Computational Science. 1(3). 98-101
Lunenburg, F.C. 2012. Teachers Use of Theoretical Frames for Instructional Planning: Information Processing Theories. Journal of Mathematical Sciences & Mathematics Education. 3(1). 1-14
Moleong. 2006. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosda Karya
Nayazik, A. & Sukestiyarno. 2012. Pembelajaran Matematika Model Ideal Problem Solving dengan Teori Pemrosesan Informasi untuk Pembentukan Pendidikan Karakter dan Pemecahan Masalah Materi Dimensi Tiga Kelas X SMA. Phytagoras. 7(2). 1-8
Ngilawajan, D.A. 2013. Proses Berpikir Mahasiswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Turunan Ditinjau dari Gaya Kognitif Field Independent dan Field Dependent. Pedagogia. 2(1). 71-83
Ozkan,M&Bal, AP. 2017. Analysis of the Misconceptionsof 7 th Grade Studenton Polygons and Spesific Quadrilaterals. EurasianJournalofEducationalResearch. 67. 161-182
Panjaitan, B. 2013. Proses Kognitif Mahasiswa dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan. 19(1). 17-25
Riyadi, S. 2011. Pemrosesan Informasi dalam Belajar Gerak. Jurnal Ilmiah SPIRIT. 11(2). 1-12
Rohana, R. 2015. Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis Mahamahasiswa Calon Guru Melalui Pembelajaran Reflektif. Infinity Journal. 4 (1). 105-119
Ruggiero, V.R. 2011. Beyond Feelings: A Guide to Critical Thingking. New York: Mc Graw Hill
Slavin, R.E. 2009. Educational Psychology: Theory and Practice (9th ed). Boston. Allyn and Bacon
Solso, R. L, Maclin, O.H, & Maclin, M. K. 2008. Psikologi Kognitif. Jakarta: Erlangga
Syifa’ul. 2016. Proses Berpikir Siswa SMP Bergaya Kognitif Field Dependent Dalam Menyelesaikan Masalah Berdasarkan Teori Pemrosesan Informasi. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian, dan Pengembangan. 1(2). 237-245
Van De Walle, J.A. 2008. Matematika Sekolah Dasar dan Menengah : Pengembangan Pengajaran. Jakarta : Gramedia
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.