Analisis Pencapaian Level Berpikir Geometri Van Hiele Siswa ditinjau dari Kemandirian Belajar dan Kepercayaan Diri

Authors

  • Anisa Herawati Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Magister Pendidikan dan Ilmu Keguruan, Universitas Bengkulu
  • Zamzaili Zamzaili Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Magister Pendidikan dan Ilmu Keguruan, Universitas Bengkulu
  • Hari Sumardi Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Magister Pendidikan dan Ilmu Keguruan, Universitas Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.25273/jems.v11i1.14207

Keywords:

Van Hiele Thingking Skill, Independent Learning, Self Confidence

Abstract

Thingking geometry is the placement of students based on their ability to understand geometric figures. Van Hiele’s theory states that student’s geometric thingking levels are sequentially through levels or levels, namely level 1 (analysis), Level 2 (abstraction), Level 3 (deduction) and Level 4 (rigor). This study aims to determine and describe the achievement of van hiele geometric thingking level in term of learning independence and self-confidence. The reasearch method used in this research is descriptive qualitative. The instrument used is a van hiele geomery test item and a questionnaire. The provision of test and questionnaires was carried out to students of SMPN 4 Bengkulu City for the 2021/2022 academic year. The results showed that the achievement of van hiele’s geometric thingking level was influenced by independent learning and self-confidence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hidayati, S. R. N., & Savira, S. I. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri dan Kepercayaan Diri Dengan Intensitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Moderator Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(03), 1–11. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/41122

Ibrahim, M., Diri, K., & Matematika, P. (2018). Matematika Dengan Menggunakan Pendekatan CTL(React). Jurnal Tatsqif, 16(1), 55–77.

Jannah, H. I., Sari, K. C., Oktaviani, R., Masruroh, M., & Darmadi, D. (2021). Analisis Kesulitan dalam Pembelajaran Matematika Berbasis Daring pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3(2), 85-90.

Komara, I. B. (2016). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa SMP. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 33. https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v5i1.4474

Laksana, A. P., & Hadijah, H. S. (2019). Kemandirian belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 1. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14949

Lestari, Kinari Enarni Yudanegara, M. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Refika Aditama.

Maharani, S., Agustina, Z. F., & Kholid, M. N. (2021). Exploring the prospective mathematics teachers computational thinking in solving pattern geometry problem. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 13(3), 1756-1767.

Matematika, P. S., Sutama, I. K., Suharta, I. G. P., & Suweken, G. (2014). e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha DAN HASIL BELAJAR SISWA e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Matematika. 3(1).

Mudjiman, H. (2006). Belajar Mandiri. Pustaka Belajar.

Mulyono, D. (2021). The influence of learning model and learning independence on mathematics learning outcomes by controlling students’ early ability. International Electronic Journal of Mathematics Education, 12(3), 689–708. https://doi.org/10.29333/iejme/642

Murtafiah, W., Setyansah, R. K., & Nurcahyani, D. A. (2021). Kemampuan komunikasi matematis dalam menyelesaikan circle problem berdasarkan self-confidence siswa SMP. Jurnal Elemen, 7(1), 130-145.

Nazhifatin Khair, S., & Soleh, H. (2021). Analisis Dampak Covid-19 Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Berbasis Online. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 311–321. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa

Praja, E. S., Setiyani, S., Kurniasih, L., & Ferdiansyah, F. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smk Kelas Xi Pada Materi Vektor Selama Pandemi Covid-19. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 6(1), 12. https://doi.org/10.25157/teorema.v6i1.4539

Soedjadi. (2000). Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan r&d. Alfabeta.

Suherman, E. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. JICA.

Syefriyani, D., & Haji, S. (2018). Perbandingan self-concept siswa yang diajar dengan model pembelajaran pencapaian konsep dan model pembelajaran luar kelas. 3(1), 32–40.

Syelitiar, F., & Putra, A. (2021). Systematic Literatur Review: Kemandirian Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring. Sepren, 2(2), 23–31. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.490

Taqwan, B. (2019). Pengaruh Pembelajaran Luar Kelas (Outdoor Learning) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VII SMP Negeri 05 Seluma. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(1), 10–18. https://doi.org/10.33449/jpmr.v4i1.7524

Wulandari, Y., Rahmawati, A. E., Handriani, S. Z., Setyaningsih, A. A., Baidowi, A. L., & Darmadi, D. (2021). Penerapan dan Pemahaman Siswa SMP Kelas VIII terhadap Materi Pembelajaran Matematika dalam Kehidupan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 4(1), 85-89.

Downloads

Published

2022-10-28

Issue

Section

Articles