Pengembangan Alat Peraga Dari Bahan Bekas Pada Materi Perubahan Energi Siswa Kelas IV SD
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v11i1.14133Keywords:
Alat Peraga, Bahan Bekas, Perubahan EnergiAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk menggembangkan alat peraga dari bahan bekas pada materi perubahan energi siswa kelas IV SD. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode Research and Development (R&D) serta menggunakan model pengembangan ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation). Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui kevalidan serta kepraktisan alat peraga dari bahan bekas. Adapun hasil yang didapatkan oleh peneliti dari hasil penelitian lapangan adalah validasi media 74%, validasi materi 96% serta kepraktisan yang didapat dengan menyebarkan angket siswa didapatkan hasil 65%. Maka alat peraga dari bahan bekas berupa mobil balon batu baterai pada materi perubahan energi dinyatakan valid dan praktis.
Downloads
References
Alim, Z. (2020). IPA Dasar Untuk PGMI/PGSD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT RINEKA CIPTA.
Atrisna, & Lubis, P. (2017). Pengaruh Metode Demostrasi Dengan Menggunakan Alat Peraga Pipa Venturi Terhadap Pemahaman Konsep Fluida Dinamis Kelas XI di SMA Unggul Negeri 8 Palembang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA.
Cahyadi, A. R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. Education Juornal.
Cahyadi, R. A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. Education Journal.
Fitria, R. N., Nabila, R. F., Wardani, M. P., Zalsabella, M. P., Pertiwi, W., & Darmadi, D. (2021). Respon Mahasiswa Pendidikan Matematika Unipma Dalam Memecakan Masalah Geometri Ditinjau Dari Aspek Filsafat Ilmu Selama Perkuliahan Daring. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 4(1), 76-84.
Hardianti, T., Syachruroji, A., & Hendracipta, N. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis Contextual Teaching And Learning Pada Pembelajaran Perubahan Energi IPA Kelas IV SD Negeri Margagiri 2. Bionatural.
Kandi, & Winduono, Y. (2012). Energi Dan Perubahannya. Bandung: PPPPTK IPA.
Lefudin. (2017). Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Maharani, M., Wati, M., & Hartini, S. (2017). Pengembangan Alat Peraga Pada Materi Usaha Dan Energi Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Melalui Model Inkuiri Discovery Learning (IDL Terbimbing). Jurnal Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika.
Mugianto, Ridhani, A., & Arifin, S. (2017). Pengembangan Perencanaan Pembelajaran Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Model Pembelajaran Berbasis Proyek Siswa Kelas X SMA. Ilmu Budaya.
Nuvitasari, A., Citra, N., & Martiana, N. (2019). Implementasi SAK EMKM Sebagai Dasar Penyususnan Laporan Keuangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Internasional Journal Of Social and Bussiness.
Pambudi, B., Efendi, R. B., Nopianti, L. A., Nopitasari, D., & Ngazizah, N. (2018). Pengembangan Alat Peraga IPA Dari Barang Bekas Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal Of Primari Education.
Pradana, L. N., Kesmawan, A. P., & Maharani, S. (2019). Energy literacy-based learning activities on female students. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(8).
Septiani, Y. D., Lubis, P., & Ratnaningdyah, D. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Inquiry Berbantuan Alat Peraga Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMA. Jurnal Luminous.
Simamora, D. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Menyelesaikan Materi Sumber Energi Dan Kegunaan Pada Mata Pelajaran IPA kELAS IV SD Negeri 048099 Payambelang Tahun Ajaran 2019/2020.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif Dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Sulaiman, & Tegar, T. (2019). Kebutuhan Energi Pada Pembuatan Papan Partikel Dari Tandan Kosong Kelapa Sawit, Serbuk Kulit Pinus Dan Akasia. Rang Teknik Journal.
Suprapto, E., Setyansah, R. K., & Devina, D. (2021). GeoGebra Application Based Tutorial Materials to Improve Spatial Mathematics Abilities in Vocational High Schools. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 27(2), 175-181.
Tobing, P. S., Sulistiawati, & Lubis, P. (2021). Pengembangan Alat Peraga (Tanda) Tangga Nada Berbahan Bekas Pakai Materi Resinasi Bunyi Untuk Meningkatkan Pengentahuan Kognitig Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Luminous.
Yuliarisma, S. A., Darmadi, D., Ningrum, P. P., Safitri, A., Prasetyo, Y. E., & Nisa, K. (2021). Peran Orang Tua Dalam Menyeimbangkan Psikologi Anak Pada Pembelajaran Matematika Masa Covid 19. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 4(1), 70-75.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.