Desain Didaktis Simetri Lipat untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v11i1.14088Keywords:
Desain Didaktis, Learning Obstacle, Hypothetical Learning TrajectoryAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk membuat desain didaktis simetri lipat untuk siswa kelas III Sekolah Dasar berdasarkan Learning Osbtacle. Menggunakan pendekatan kualitatif metode DDR (Didactical Disegn Research) yang meliputi tiga tahapan yaitu; analisis prosfektif, analisis metapedadidaktik, dan analisis retrosfektif. Berdasarkan analisis LO disusun Hypotethical Learning Trajectory (HLT) yang meliputi: tujuan pembelajaran, aktivitas siswa dan hipotesis kemudian dapat merancang desain didaktis hipotetik materi simetri lipat dan ada tiga tujuan pembelajaran yaitu; mengidentifikasi bangun datar yang memiliki simetri lipat dengan tepat, menyelesaikan simetri lipat pada bangun datar menggunakan benda konkret, menentukan banyak simetri lipat pada sebuah bangun datar yang benar. Desain didaktis ini dapat diimplementasikan menggunakan media pembelajaran gambar dan bangun datar, setelah diterapkan mengalami penurunan pada LO yang muncul pada materi simetri lipat, artinya desain didaktis ini mampu menjadi solusi dari hambatan belajar yang terjadi pada siswa kelas III Sekolah Dasar.
Downloads
References
Darmawan, D. S., Nuresa, Q. O. A., Khoirunisa, D. N., Widodo, E. R., Wulandari, Y., & Suprapto, E. (2021). Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika di Sekolah Inklusi. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 9(2), 236-244.
Fransisca, N. O., Pujiastuti, N. A., Ningrum, P. P., Khairina, A. D., & Suprapto, E. (2021). Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Konstruktivisme Berbantuan Media Bagi Siswa di Sekolah Inklusi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 4525-4530.
Fuadiah, N. F. (2017). Hypothecial Learning Trajectory Pada Pembelajaran Bilangan Negatif Berdasarkan Teori Situasi Didaktis Di Sekolah Menengah. JURNAL MOSHARAFA, 6.
Fuadiah, N. F. (2021). Theory Of Didactical Situation (TDS) Kajian Krakteristik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika : Judika Education, 4.
Lestari, J., Pratanata, O. H., & Muiz, D. A. (2018). Desain Didaktis Jaring-jaring kubus dan balok untuk mengembangkan kemampuan berpikir kreatif siswa. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH, 5, 263-273.
Manullang, F. R. (2021). Konsep Dasar Matematika SD untuk PGSD. Jakarta: PRENAMEDIA GROUP.
Muhibba, I. (2018). "Perkembangan Teknologi" Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud.
Munawar. (2018). Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika Simetri Lipat dan Simetri Putar Pendekatan Kooperatif Tpe STDA. JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 2, 3-16.
Nurwani, Putra, W. R., Putra, F. G., & Putra, N. W. (2017). Pengembangan Desain Didaktis Bahan Ajar Materi Pemefaktoran Bentuk Aljabar pada Pembelajaran Matematika. NUMERICAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 1, 97-101.
Priatna, N., & Yuliardi, R. (2019). Pembelajaran Matematika Untuk Guru SD dan Calon Guru SD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Putra, R. W., & Setiawati, N. (2018). Pengembangan Desain Didaktis Bahan Ajar Persamaan Garis Lurus. JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 11, 139-148.
Rismaya, R., Rustono, & Lidnillah, D. A. (2018). Desain Didaktis Simetri Lipat untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SD. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKIOLAH DASAR, 5, 296-307.
Sari, R. D., Masruroh, M., Fitritunnisa, W., & Lusiana, R. (2021). Terapi Aktivitas Berbasis Aquaponik Pada ODGJ Desa Paringan Ponorogo Untuk Mewujudkan Kesehatan Jiwa Di Masa Pandemi Covid 19. PATIKALA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 24-31.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Suryadi, D. (2019). Landasan Filosofis Penelitian Desain Didaktis (DDR). (T. G. Press, Ed.) Bandung: Gapura Press.
Suryadi, D. (2019). Monograf 2 Didactical Design Research (DDR). Bandung: GAPURA PRESS.
Suryadi, D. (2019). Penelitian Desain Didaktis (DDR) dan Implementasinya. Bandung: GAPURA PRESS.
Syahrul, S., & Nur'aeni, E. (2018). Desain Didaktis Pembelajaran Matematika Konsep Perkalian Berbasis Permainan Congkak di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIK: JURNAL ILMIAH, 5, 206-216.
Zuliana, E. (2017). Desain Siputmatika Dan Rancangan Lintasan Belajar Siswa Sekolah Dasar Materi Simetri Putar. JURNAL REFLEKSI EDUKATIKA, 2, 34-45.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.