Implementasi Supervisi Pendidikan Untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran di MAN 1 Kota Palembang
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v9i2.10208Keywords:
Supervisi, guru biologi, MAN 1 Palembang, pembelajaran daringAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kendala guru dalam proses pembelajaran daring. Pembelajaran di masa pandemi saat ini menuntut guru untuk melaksanakan pembelajaran yang berkualitas. Metode penelitian menggunakan metode deskriptif kuantitatif dan kualitatif dengan sampel guru biologi kelas X, XI, dan XII. Teknik pengumpulan data terdiri atas wawancara dan observasi yang dilakukan melalui kunjungan kelas virtual dan keterlaksanaan RPP daring. Hasil penelitian didapatkan bahwa RPP yang dibuat oleh guru telah memenuhi standar yang telah ditetapkan oleh pemerintah dan ada beberapa guru yang tidak mencantumkan atau tidak melampirkan soal serta pembahasannya. Sehingga mengurangi penilaian dalam pengukuran indikator. Hasil Analisis data menunjukkan kemampuan mengajar guru telah memenuhi predikat baik.
Downloads
References
Asmawati. (2003). Pengaruh Kinerja Guru terhadap Hasil Belajar. Pedagogy, 2(1), 44–53.
Darsono. (2016). Implementasi Pendekatan Direktif, Non Direktif dan Kolaboratif dalam Supervisi Pendidikan islam Studi Kasus di MAN Trenggalek. Jurnal Ta’alum. 4 (2), 335-358
Faizah, U. (2019). Evaluasi Kinerja Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Dan Proses Pembelajaran Pendidikan Islam Di Indonesia. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 2(2), 44-54.
Gusnilawati, H., & Hadiyanto, H. (2021). Pelaksanaan Supervisi Klinis Untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 9(1), 113-118.
Helmi, A. (2015). Kinerja Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Pada Smp Negeri 2 Babahrot Aceh Barat Daya. Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah, 3(1), 1–12.
Ilham, M. W. (2017). Supervisi Pendidikan dalam Perspektif Epistemologi Islam. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 4(1), 29-46.
Nurjannah, N. (2017). Efektivitas bentuk penilaian formatif disesuaikan dengan media pembelajaran. PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta. 29(1), 75-90.
Perrotta, C., & Whitelock, D. (2017). Assessment for learning. Technology Enhanced Learning: Research Themes, 127–135.
Rachmawati, T. (2016). Supervisi Pendidikan Sebagai Upaya Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Coopetition. 7 (1), 43-52.
Sihombing. (2014). Meningkatkan Kinerja Guru Biologi SMA Negeri Dalam Pembelajaran Melalui Supervisi Klinis. Jurnal Manajemen Pendidikan Indonesia. 6 (2), 77-96.
Sunadi, A. (2013). Supervisi Pendidikan Untuk Pengembangan Profesionalitas Guru Berkelanjutan. Jurnal Pedagogi. 13 (2), Hal 1-9.
Slameto. (2016). Supervisi Pendidikan Oleh Pengawas Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan. 3 (2), 192-206.
Warmansyah. (2020). Supervisi Akademik Kepala Sekolah Taman Kanak-kanak Dimasa Pandemi Covid 19. Jurnal Studi Manajemen Pendidikan. 4 (2), 176-185.
Zuhera, Y., Habibah, S., & Mislinawati. (2017). Kendala Guru dalam Memberikan Penilaian Terhadap Sikap Siswa dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 di SD Negeri 14 Banda Aceh. Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 2(1), 73–87.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.