PENGGUNAAN LEMBAR PRAKTIKUM TERBIMBING DALAM MATA KULIAH APLIKASI KOMPUTER UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MAHASISWA
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v1i1.775Keywords:
Lembar Praktikum Terbimbing, Aplikasi Komputer, Prestasi Belajar.Abstract
Penelitian ini dilaksanakan sebagai pelaksanaan upaya pengembangan profesionalisme dosen
dalam rangka proses penanaman nilai kemandirian belajar kepada mahasiswa melalui sebuah proses
pembelajaran yang dilakukan oleh sekelompok dosen secara kolaboratif dan berkesinambungan dalam
merencanakan, melaksanakan, mengobservasi dan melaporkan hasil pembelajaran.
Pengamatan penelitian tersebut menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang terdiri dari
empat siklus. Pada masing-masing penerapan program kajian pembelajaran terdapat 4 siklus yang
memiliki empat tahap yaitu, tahap perencanaan, tahap pelaksanaan, tahap pengamatan dan tahap
refleksi. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa semester genap (kelas V-H) tahun akademik
2012/2013 yang berjumlah 39 orang. Adapun teknik pengumpulan data dilakukan dengan tes. Analisa
data yang dilakukan adalah analisis diskriptif kualitatif.
Dari hasil penelitian 39 orang mahasiswa pada siklus I diperoleh banyaknya mahasiswa yang
tuntas adalah 33,33% dan 66,67% mahasiswa yang tidak tuntas.Pada siklus II diperoleh banyaknya
mahasiswa yang tuntas adalah 23,08% dan 76,92% mahasiswa yang tidak tuntas. Pada siklus III
diperoleh banyaknya mahasiswa yang tuntas adalah 79,49% dan 20,51% mahasiswa yang tidak tuntas.
Pada siklus IV diperoleh banyaknya mahasiswa yang tuntas adalah 82,05% dan 17,95% mahasiswa
yang tidak tuntas. Hal ini menunjukkan adanya peningkatan yang cukup berarti. Pada perlakuan Siklus
II dan siklus III selain terdapat peningkatan prestasi, penerapan lembar praktikum terbimbing mampu
meningkatkan kemandirian belajar dan prestasi belajar mahasiswa dalam perkuliahan aplikasi
komputer pada materi program matlab.
Â
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.