Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Masalah Segi empat Ditinjau dari Perkembangan Kognitif
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v7i2.5291Keywords:
Error Analysis, Square, Cognitive DevelopmentAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kesalahan yang dilakukan siswa dalam menyelesaikan masalah segi empat pada fase konkret, dan fase transisi. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif deskritptif dengan subjek penelitian sebanyak 4 subjek yang diambil berdasarkan purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan tes. Teknik analisis data menggunakan model yang dikembangkan oleh Miles dan Huberman yaitu reduksi data, penyajian data, dan menarik kesimpulan/verifikasi data. Kesalahan yang sering dilakukan siswa fase konkret yaitu siswa salah dalam menggambar bangun yang diceritakan soal, salah dalam menentukan rumus dan tidak menuliskan rencana penyelesaian, salah melakukan prosedur penyelesaian dan tidak menggunakan rumus secara semestinya, serta tidak melakukan pemeriksaan kembali jawaban. Kesalahan yang sering dilakukan siswa fase transisi yaitu siswa salah dalam menggambarkan bangun yang diceritakan dalam soal, salah dalam menuliskan rumus yang perlu digunakan, pada tahap melaksanakan rencana tidak terjadi kesalahan, serta tidak melakukan pemeriksaan kembali jawaban.
Â
This study aims to describe the mistakes made by students in solving rectangular problems in the concrete phase and the transition phase. This study uses descriptive qualitative research with four research subjects taken based on purposive sampling. Data collection techniques using the test. Data analysis techniques using a model developed by Miles and Huberman, namely data reduction, data presentation, and concluding/verification of data. Students often made mistakes. In the concrete phase, students making drawings that are told about problems. Errors in determining formulas and not writing completion plans, error when doing completion procedures and not using formulas properly, and not re-checking answers. In the transition phase, students who are wrong in describing the shapes told in the problem. Errors in writing the formula that needs to be used, at the stage of carrying out the plan there is no error, and not re-checking the answers.
Downloads
References
Alhaddad, I. (2012). Penerapan teori perkembangan mental piaget pada konsep kekekalan panjang. Infinity Jurnal ilmiah program studi matematika STKIP Bandung, Volume 1 Nomor 1, halaman 31-44.
Amalia, S. R., & Widodo, A. N. A. (2019). Hubungan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui Model PBL Berbasis Etnomatematika Ditinjau dari Tipe Kepribadian Sanguinis dan Melankholis. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, FMIPA, UNY, Volume 2, halaman 156-160.
Fajri, Nurul. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII SMP Negeri 8 Banda Aceh dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Pokok Bahasan Segiempat Berdasarkan Kriteria Polya. Jurnal Numeracy, Volume 5 Nomor 2, halaman 257-269.
Farida, Nurul. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika. Aksioma Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 4 Nomor 2, halaman 42-52.
Hidayah, Shofia. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Spldv Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016 ~ Universitas Kanjuruhan Malang Vol. 1, 182-190. Volume 1, halaman 182-190.
Irfan, M., 2017. Analisis Kesalahan Siswa dalam Pemecahan Masalah Berdasarkan Kecemasan Belajar Matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(2), pp.143-149.
Khiyarusoleh, Ujang. (2016). Konsep Dasar Perkembangan Kognitif pada Anak Menurut Jean Piaget. JURNAL DIALEKTIKA JURUSAN PGSD, Volume 5 Nomor 1, halaman 1-10.
Mu’min, Sitti Aisyah. (2013). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Jurnal Al-Ta’dib, Volume 6 Nomor 1, halaman 89-99.
Noviani, Julia. (2019). Analisis Kesalahan Mahasiswa Menurut Tahapan Kastolan dan Pemecahan Masalah Matematika Finansial Model Polya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika AL-QALASAD, Volume 3 Nomor 1, halaman 27-39.
Organitation for Economic Co-operation and Development. (2016). PISA 2015 Result. OECD.
Rostika, Deti & Junita, Herni. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SD dalam Pembelajaran Matematika dengan Model Diskursus Multy Representation (DMR). EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, Volume 9 Nomor 1, halaman 35-46.
Santosa, Cecep Anwar H. F. (2013). Mengukur Tingkat Pencapaian Perkembangan Kognitif Siswa SMA Menggunakan Operasi Logika Piaget. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, Volume 2 Nomor 1, halaman 27-34.
Sari, Anggraeni Ratna. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, Volume 1 Nomor 6, halaman 1135-1142.
Wati, Maria Kristofora. (2017). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Masalah Matematika dengan Menggunakan Langkah Polya Siswa Kelas VII SMP. Jurnal PRISMA Universitas Suryakancana, Volume 6 Nomor 1, halaman 9-16.
Widodo, Sri Adi. 2013. Analisis Kesalahan dalam Pemecahan Masalah Divergensi tipe membuktikan Pada Mahasiswa Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran (JPP), Volume 46 Nomor 2, halaman 106-113.
Widodo, Sri Adi & Sujadi, A. A.. (2015). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Memecahkan Masalah Trigonometri. Jurnal Sosiohumaniora, Volume 1 Nomor 1, halaman 51-63.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article's editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.