Pengaruh Media Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Materi Bangun Datar Dikelas IV SD
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v11i1.14609Keywords:
Media Pop up Book, Bangun datar, Matematika, Hasil BelajarAbstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh media pop up book terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika materi bangun datar kelas IV SD Negeri 10 Palembang. Populasi dalam penelitian ini adalah semua siswa kelas IV yang berjumlah 25 siswa, yang terbagi menjadi dua kelas , yaitu kelas A Eksperimen berjumlah 13 siswa dan kelas B kontrol 12 siswa. Penelitian berjenis kuantitatif dengan pendekatan eksperimen semu (Quasi Eksperimen Design), dengan teknik pengumpulan data menggunakan cara observasi dan tes soal essay dan pilihan ganda serta dokumentasi dan teknik analisis data menggunakan uji prasyarat dan uji hipotesis. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa hasil belajar siswa kelas IV A eksperimen yang diajarkan menggunakan media pop up book lebih baik dibandingan dengan tanpa media pop up book, hal tersebut dibuktikan pada hasil rata-rata posttest siswa kelas IV A eksperimen adalah 75,61 sedangkan kelas IV B kontrol 70,25. Selain itu dibuktikan juga dengan hasil uji hipotesis yaitu T_hitung = 3,052 ≥ T_tabel = 1,720.
Downloads
References
Anggari, Angie Siti .(2017). Tema Berbagi Pekerjaan Tematik Terpadu 2013 Buku Guru SD/MI Kelas IV Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik. Jakarta
Arikunto, S. (2002). Prosedur penelitian, jakarta: Pt. Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2002). Media pembelajaran jakarta: Raja grafindo persada.
Bluemel, Nancy Larison dan Rhonda Hariss Taylor. 2012. Ebook:Pop-up Books A Guide For Teachers and Librarians. California: ABC-CLJO, LLC (https://books.google.co.id/books?id=vlJeUBr8aU8C&pg=PA14 & dq=pop-, diakses pada 17 Februari 2022).
Cecep, H., Widyastuti, A., Subakti, H., Hasibuan, F. A., Sartika, S. H., Ardiana, D. P. Y., Avicenna, A., Salim, N. A., Karwanto, K., Kato, I., et al. (2021). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.
Dimyati dan Mudjiono (2006) .Belajar dan pembelajaran. Jakarta, PT. Rineka Cipta Dishinta, D. D. (2020). Efektifitas penggunaan whatsapp sebagai media belajar kelas ii sd islam an nizomiyah. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, volume 1.
Dzuanda.2011. Design Pop-up Child Book Puppet Figure Series? Gatotkaca?. Jurnal Library ITS Undergraduate (Online), (http://library.its.undergraduate.ac.id, diakses pada 17 Februari 2022).
Fitria, N. (2020). Pengembangan Pop Up Book Pada Materi Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar Islam Terpadu Ibnu Qoyyim Pekanbaru. Ph thesis, UNIVERSITAS ISLAM Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. Giyanti, G. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Untuk Peserta Didik Tunarungu SMP-LB Pada Materi Gerak Dan Gaya. PhD thesis, UIN Raden Intan Lampung.
Hasbullah, (2012) Dasar-dasar Ilmu Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada
Hasanah, U. (2019). Pengaruh Media Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas V Sd Negeri 99 Kota Bengkulu. PhD thesis, IAIN BENGKULU.
Munadi, Y. (2008). Media pembelajaran sebuah pendekatan baru.
Permadi, M. F., YANTORO, Y., and HAYATI, S. (2021). Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi. PhD thesis, Universitas Jambi.
Putu_Anggie_Sinthiya, I. A. and Sobri, M. R. (2021). Rancangan aplikasi sistem cerdas pembelajaran ilmu bangun datar sd negeri 01 candiretno. Jurnal TAM (Technology Acceptance Model), 4:19–25.
Rohani, R. (2019). Media pembelajaran.
Rusman, M. P. (2017). Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media.
Sidharta, A. (2005). Media pembelajaran. Bandung: Departemen Pendidikan.
Sundayana, R. (2013). Media pembelajaran matematika. Bandung: Alfabeta.
Sudaryono,(2016). Metode Penelitian Pendidikan, Jakarta: Prenadamedia Group
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sylvia, N. I. and Hariani, S. (2015). Pengaruh penggunaan media pop-up book terhadap keterampilan menulis narasi siswa sekolah dasar. Jurnal PGSD Universitas Negeri Surabaya, 3(02):1197–1205.
Usman, H. (2006). Pengantar Statistika. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Warsita, B. (2008). Teknologi pembelajaran landasan dan aplikasinya
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.