Analisis Kemampuan Penalaran Matematis dan Self Confidence Siswa SMP Pada Materi Perbandingan
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v10i2.11488Keywords:
Penalaran Matematis, Self Confidence, Materi perbandinganAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bagaimana kemampuan penalaran matematis dan self confidence siswa SMP pada materi perbandingan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini metode deskriptif kuantitatif. Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas VIII.6 SMP Negeri 3 Prabumulih yang berjumlah 32 siswa. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah tes kemampuan penalaran matematis dan angket self confidence siswa. Teknik analisis data menggunakan statistik deskriptif. Dari hasil analisis data menunjukkan bahwa kemampuan penalaran matematis siswa termasuk kategori rendah dengan nilai rata-rata sebesar 55,03 dan tingkat self confidence siswa termasuk dalam kategori sedang dengan nilai rata-rata sebesar 74,71.
Downloads
References
Adila, D. N., & Nurhabibah, R. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis dan Self Confidence Siswa SMP Pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Education, 3 (2), 172-181.
Afidah, & Khairunnisa. (2014). Matematika Dasar. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Aisyah, P. N., Nurani, N., Akbar, P., & Yuliani, A. (2018). Analisi Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Confidence Siswa SMP. Journal On Education , 1 (1), 58-65.
Akbar, G. A., Diniyah, A. N., Akbar, P., Nurjaman, A., & Martin. (2018). Analisis Kemampuan Kemampuan Penalaran dan Self Confidence Siswa SMA dalam Materi Peluang. Journal On Education, I (1), 14-21.
Andriani, D., & Aripin, U. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematik dan Kepercayaan Diri Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif , 2 (1).
Asdarina, O., & Ridha, M. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Setara PISA Konten Geometri. Jurnal Numeracy, 7 (2), 192-206.
Astiati, S. D. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Mts Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Geometri. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan , 408.
Endrawati, P., & Ramlah. (2021). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Pada materi Peluang Ditinjau Dari Kemampuan Awal Siswa. MAJU , 8 (2), 148-158.
Fajri, H. M., Misdalina, & Kesumawati, N. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Negeri 1 Kelekar Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif , 12 (1), 85-96.
Farida, N. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika , 4 (2), 42-52.
Isnaeni, S., Fajriyah, L., Risky, E. S., Purwasih, R., & Hidayat, W. (2018). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP Pada Materi persamaan Garis Lurus. Journal of Medives, 2 (1), 107-115.
Isrok'atun, Hanifah, N., Maulana, & Suhaebar, I. (2020). Pembelajaran Matematika dan Sains secara Integratif melalui Situation-Based Learning. Jawa Barat: UPI Sumedang Press.
Julaeha, S., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP Pada Materi Fungsi Kuadrat. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif , 3 (6), 663-670.
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Maula, I. (2019). Pembelajaran Matematika Guided Discovery. Yogyakarta: AR-Ruzz Media.
Nababan, S. A. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran MAtematis Siswa Melalui Model Problem Based learning. Genta Mulia, XI (1), 6-12.
Noviyana, I. N., Dewi, N. R., & Rochmad. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau dari Self-Confidence. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika , 2, 704-709.
Rismen, S., Mardiyah, A., & Puspita, E. M. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika , 9 (2).
Rizqi, A. A., Suyitno, H., & Sudarmin. (2016). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Kepercayaan Diri siswa Melalui Blended Learning. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 5 (1), 17-23.
Saifanah, S. N., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Lingkaran. JMPM , 5 (1).
Susanto, A. (2019). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.