Pengembangan LKPD Melalui Model Realistic Mathematic Education Pada Materi Pecahan Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Sonia Yulia Friska, Salsa aulia, Dodi Widia Nanda

Abstract


This study is driven by a desire to develop LKPD in class IV fractions using Realistic Mathematics Education, in order to increase student interest in learning and improve student learning outcomes in the content being taught. To attain this purpose, efforts must be made to establish LKPD as teaching resources through Realistic Mathematics Education. Research and Development (R&D) is the kind of study, and it follow the ADDIE development model, which has consist several stages (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The test subjects in this study were fourth grade students. Three validators carried out the assessment instrument: content, construct, and language. As a measure of learning efficacy, fill out the validation instrument sheet, the practicality sheet produced by the practitioner, and its success is assessed from student learning outcomes. The validator value obtained a value of 83 percent in the highly valid category, and the practicality value obtained a value of 91 percent in the very practical category, as a result of the development of LKPD. The results of the effectiveness score obtained a value of 82 percent, indicating that the very practical category is very useful in increasing learning outcomes.

 


Keywords


Developmentt, LKPD, RME

Full Text:

PDF

References


Agustina, N., Pranata, O. H., & Nugraha, A. (2020). Penggunaan Pendekatan Realistic Mathematics Education ( RME ) dalam Meningkatkan Pemahaman pada Materi Penjumlahan Pecahan di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnla Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Agustyaningrum, N., & Yesi, G. (2017). Praktikalitas Dan Keefektifan Modul Geometri Analitik Ruang Berbasis Konstruktivisme Practicality. Jurnal Dimensi, 6(3).

Aji, P. (2019). Pengembangan Modul Gambar Teknik Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Jurusan Teknik Mesin D3 Ist Akprind Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 1(1).

Apherta, fanny khairul putri, Zulkardi, & Yusup, M. (2018). Pengembangan LKPD berbasis open- ended problem pada segiempat kelas VII. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2).

Astalini, & Kurniawan, D. A. (2019). Pengembangan Instrumen Sikap Siswa Sekolah Menengah Pertama Terhadap Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Pendidikan Sains, 07(1).

AzryasalamFriska, S. Y., & Purwanto, K. (2020). Pengaruh Model Cooperative Learning Tipe Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Siswa Jurnal De_Jornal (Dharmas Education Journal), 1(1).

Chisara, C., Hakim, D. L., & Kartika, H. (2018). Implementasi pendekatan Realistic mathematic education (RME) dalam pembelajaran matematika. Proseding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika.

Fahrudhin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan pemahaman konsep matematika melalui Realistic Mathematic Education berbantu alat peraga bongpas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1).

Firmasari, Dian, F. N. I., Zulela, & Fahrurrozi. (2021). Model mathematic realistic education (RME) pada materi pecahan di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4).

Friska, S. Y., Nanda, D. W., & Husna, M. (2022). Pengembangan e-LKPD dengan 3D Pageflip Professional Berbasis Problem Solving pada Tema Lingkungan Sahabat Kita di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2).

Gustin, L., Sari, M., Putri, R., & Putra, A. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Realistic Mathematic Education (RME) Pada Materi Persamaan Dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2).

Khoirot, E. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Melalui M0del Picture and picture tema menyayangi Tumbuhan dan Hewan di Kelas III SD Negeri 03 Tiumang Dharmasraya.

Mutmainnah, Aunurrahman, & Warneri. (2021). Efektivitas Penggunaan E-Modul Terhadap Hasil Belajar Kognitif Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Basicedu, 5(6).

Pahmi, S., Friska, S. Y., & Prananda, G. (2021). Pengaruh Model Nht Terhadap Hasil Belajar IPA. Sahrul. Jurnal IKA, 9(1).

Prananda, G., Friska, S. Y., & Susilawati, W. O. (2021). Pengaruh Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Materi Operasi Hitung Campuran Bilangan Bulat Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 9(1), 1–10. https://doi.org/10.25273/jems.v9i1.8421

Pudjawan, K., Jempel, N., & Tegeh, M. (2015). Pengembangan buku ajar model penilitian pengembangan dengan model Addie. Seminar Nasional Riset Inovatif.

Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai fasilitator dan efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1). https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14954

Ratumanan, Gerson, T., & Tetelepta, Y. (2019). Analisis Pembelajaran Matematika Berdasarkan Kurikulum 2013 Pada SMA Negeri 1 Masohi. Jurnal Magister Pendidikan Matematika, 1(1).

Sepriyanti, N., & Nuri, L. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Realistic Mathematic Education pada Materi Sistem Persamaan Linear. Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Matematika, 1(1).

Septian, R., Irianto, S., & Andriani, A. (2019). Matematika Berbasis Model Realistic Mathematics. Jurnal Education FKIP UNMA, 5(1).

Suhendri, H., & Ningsih, R. (2018). Peranan ketahan malangan dan kreativitas dalam pembelajaran matematika. Jurnal Jppm, 11(1).


Article Metrics

Abstract has been read : 570 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jems.v10i2.13013

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Eduaksi Matematika dan Sains (JEMS) terindeks oleh :

 

 


 

 

View JEMS Stats