Peran Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 3 Mesuji

Kadek Dwi Septiana, Dwi Yulianti, Herpratiwi Herpratiwi

Abstract


Today's technology is an important instrument in the learning process. The development of ICT is very broad, therefore it needs to be utilized as much as possible. Educational technology tools, namely multimedia, are a combination of several media that are used as supporting tools in the learning process. The purpose of this study was to describe the role of interactive multimedia in learning mathematics to improve student learning outcomes for class VIII at SMP Negeri 3 Mesuji. The research method used is a quasi-experimental method with Group Pretest-Postets Control Design. The population in this study were all eighth grade students of SMP Negeri 3 Mesuji, totaling 62 students divided into three study groups. The sample in this study was class VIII.A totaling 32 students who were used as the experimental class and class VIII.B totaling 30 students who were used as the control class. Based on the results and discussion, it is concluded that the role of interactive multimedia in mathematics learning for class VIII SMP Negeri 3 Mesuji is effective to be applied in the learning process that can improve student learning outcomes

Keywords


Interactive Multimedia (Prezi and Kinemaster Applications), Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, F., & Ibda, H. (2020). Konsep dan Aplikasi iterasi Bari di Era Revolusi Industri 4.1

dan Soceity 5.0. Semarang: Pilar Nusantara.

Aka, H. (2015). Guru Yang Berkarakter Kuat. Jakarta: Laksana.

Alias , N., Rosman, F., Rahman, M. N. A., dan Dewitt., (2015). The Potential of Video

Game in Malay Langguage Learning For Foreign Student In A Public Hinger

Education Institution. Procedia-Social and Behavioral Science, 176, 1020-1027.

Fathoni, A., Surjono, D. S., Mustadi, A., dan Kurniawati, W. (2021) Peran Multimedia

Interaktif Bagi Keberhasilan Pembelajaran Sistem Peredaran Darah. Jurnal

Kependidikan, 5(2): 147-157.

Hamalik, O. (2018). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta:

Bumi Aksara.

Hariyadi, A., & Darmuki, A. (2019). Prestasi dan Motivasi Belajar dengan Konsep Diri.

Prosiding Seminar Nasional Penguatan Muatan Lokal Bahasa Daerah Sebagai Pondasi

Pendidikan Karakter Generasi Milenial, 280–286

Hidayati, N. (2017). Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Multimedia Interktif

(Adobe Flash CS6) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN Jurug

Sewon. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 3(3): 169-172.

Irwanti, Taufik., R. A., Hernawan, H., Rizal, S. (2019). Efektivitas Multimedia Interkatif

Dan Mobile Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata

Pelajaran Seni Budaya, JPKS (Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni), 4(1): 36-54

Jalinus, N., & Ambiyar, (2016). Media dan Sumber Pembelajaran. Kencana.

Kasim, H. (2013). The relationship between learning styles, creative thinking

performance and multimedia learning materials. Procedia-Social and Behavioral

Sciences, 97, 229– 237.

Khusna, H., dan Sumarsih. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif

Terhadap Minat Belajar Mahasiswa pada STMIK Handayani Makasar. Jurnal

Penelitian Komunikasi dan Opini Publik, 18(3): 123-135.

Latip, A. (2020). Peran Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi Pada Pembelajaran

Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. EduTeach: Jurnal Edukasi dan Teknologi

Pembelajaran, 1(2): 108-116.

Marwiyah, Alauddin, & Ummah, M. K. (2018). Perencanaan pembelajaran kontemporer

berbasis penerapan kurikulum 2013. Yogyakarta: Deepublish.

Munir. (2013). Multimedia (Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan). Bandung: Alfabeta.

Pratiwi, 2019. Komitmen Mengajar. Jakarta: ANDI.

Pujiasih, E. (2020). Membangun generasi emas dengan variasi pembelajaran online di

masa pandemi Covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 42-48.

Pujiriyanto, 2012. Media dan Multimedia Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Rahayuningrum, R., H. (2012). Penggunaan Media Pembelajaran CD interaktif Berbantuan

Komputer untuk meningkatkan motivasi dan Kemampuan Pemecahan Masalah

Matematika Siswa kelas VIIF di SMPN 2 Imogiri. Skripsi. digilib.uns.ac.id,

Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Satriawan, R. W., Andrizal, Mailani, I. (2020) Peran Mutimedia Interaktif dalam

Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Pada Mate Pelajaran Pendidikan Islam (PAI)

Siswa Kelas X di SMA Negeri 2 Sentajo Raya. JOM FTK UNIKS, 1(2): 216-228.

Siok, J. W. C. (2012). Hubungan Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains dengan

Penguasaan Konsep Atas Sains Pelajaran Tingkat Dua. Fakulti Pendidikan

Teknologi. Malaysia.

Slavin, R. E. (2011). Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik. Jakarta: Indeks.

Sugiyono. (2019). Metode Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:

Alfabeta.

Suparman, M. A. (2014). Desain Instruksinal Modern. Jakarta: Erlangga.

Syaripuddin. (2019). Sukses mengajar di abad 21 (Keterampilan dasar mengajar dan

pendekatan pembelajaran K13). Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar

mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2):103-115.

Warsita, 2018. Teknologi Pembeajaran: Landasan dan Aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Widaningsih, I. (2019). Strategi dan Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Revolusi

Industri 4.0. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Yuek, H., Lin, P., Huang, J. Y., Sheen, H. J. (2008). Effect of Student Engagement on

Multimedia-Assisted Intruction. National Taiawan Unversity. Taiwan. Knowledge

Management & E-Learning An Internasional Journal, 4(3).

Zin M. Z. M., Bhari, A., Sulaiman, R., dan Rahman, A. (2011). Education Quality

Enhancement Via Multimedia Tecnology. Asia Social Science, 8(10).


Article Metrics

Abstract has been read : 484 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jems.v10i2.12167

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Eduaksi Matematika dan Sains (JEMS) terindeks oleh :

 

 


 

 

View JEMS Stats