The Effectiveness of Worksheet-Based Tri-N on Students' Mathematical Critical and Creative Thinking Abilities Material on Linear Equations in One Variable

Authors

  • Putri Suroyaningsih Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta
  • Sri Adi Widodo Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta http://orcid.org/0000-0001-8906-5190
  • Denik Agustito Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta
  • Krisna Satrio Perbowo University of Warwick, Coventry

DOI:

https://doi.org/10.25273/jipm.v12i2.19052

Keywords:

Critical Thinking, Creative Thinking, Worksheet, Tri-N

Abstract

This research is motivated by the fact that most junior high school students have low critical and creative thinking abilities when facing mathematical problems. Even though these two abilities can be used as a basis for solving a mathematical problem, this research aims to determine the effectiveness of Tri-N based LKPD on students' critical thinking and creative thinking skills in One Variable Linear Equations material. The research method used is an experimental method with a Posttest-Only Control Design. The sample size was 39 students in a private junior high school in Piyungan, Bantul. This sample was taken using a cluster random sampling technique. The instrument used in this research is a mathematical problem test, which aims to measure critical and creative thinking abilities in dealing with mathematical problems. The data analysis technique used is the MANOVA test. The research results show that learning mathematics on equations and linear inequalities in one variable using Tri-N based worksheets does not significantly affect students' ability to think critically and creatively. In connection with the results of this research, Tri-N based LKPD on equations and inequalities in one variable can be used as an alternative teaching material for mathematics learning in equations and inequalities in one variable.


Penelitian ini dilatarbelakangi bahwa sebagian besar siswa SMP memiliki kemamppuan berpikir kritis dan kreatif masih rendah saat menghadapi masalah matematis. Padahal dua kemampuan ini dapat digunakan sebagai dasar untuk menyelesaikan suatu permasalahan matematika. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas LKPD berbasis Tri-N terhadap kemampuan berpikir kritis dan berpikir kreatif siswa pada materi Persamaan Linier Satu Variabel. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen dengan desain Posttest-Only Control Design. Ukuran sampel sebesar 39 siswa SMP swasta di Piyungan, Bantul. Sampel ini diambil dengan teknik cluster random sampling. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes masalah matematis yang bertujuan untuk mengukur kemampuan berpikir kritis dan kreatif dalam mengahdapi masalah matematis. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji MANOVA. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran matematika pada materi persamaan dan pertidaksamaan linier satu variabel menggunakan LKS berbasis Tri-N tidak berpengaruh signifikan terhadap kemampuan siswa dalam berpikir kritis dan kreatif. Berkaitan dengan hasil penelitian ini, LKPD berbasis Tri-N pada materi persamaan dan pertidaksamaan satu variabel dapat digunakan sebagai alternatif bahan ajar pembelajaran matematika pada materi persamaan dan pertidaksamaan satu variabel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, R., Amin, S. M., Ibrahim, M., & Hartatik, S. (2021). Peningkatan ketuntasan hasil belajar siswa sekolah dasar pada pembelajaran tematik melalui E-LKPD dengan bantuan aplikasi Google Meet. Jurnal Basicedu, 5(5), 3393-3398. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1339

Alghafri, A. S. R., & Ismail, H. N. Bin. (2014). The effects of integrating creative and critical thinking on schools students’ thinking. International Journal of Social Science and Humanity, 4(6), 518–525. https://doi.org/10.7763/IJSSH.2014.V4.410

Ardhyantama, V. (2020). Pengembangan kreativitas berdasarkan gagasan ki hajar dewantara. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(1), 73–86. https://doi.org/10.24832/jpnk.v5i1.1502

Ariani, T. (2020). Analysis of students’ critical thinking skills in physics problems. Kasuari: Physics Education Journal, 3(1), 1–17. https://doi.org/10.37891/kpej.v3i1.119

Atih, A., & Reni, N. (2022). Kemampuan berpikir kreatif matematis dan self-confidence ditinjau dari kemandirian belajar siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(1), 103–112.

Azizah, A., Zulkarnain, I., & Amalia, R. (2023). Pengembangan LKPD berbasis masalah dengan konteks lingkungan lahan basah pada materi pertidaksamaan linear satu variabel. JURMADIKTA, 3(1), 46-55. https://doi.org/10.20527/jurmadikta.v3i1.1388

Changwong, K., Sukkamart, A., & Sisan, B. (2018). Critical thinking skill development: Analysis of a new learning management model for Thai high schools. Journal of International studies, 11(2). http://dx.doi.org/10.14254/2071-8330.2018/11-2/3

Damayanti, S., & Rochmiyati, S. (2019). Telaah penerapan tri-n (niteni, nirokke, nambahi) pada buku bahasa indonesia kelas IX SMP. Jurnal Muara Pendidikan, 4(2), 388–397. https://doi.org/10.52060/mp.v4i2.174

Effendi, K. N., & Farlina, E. (2017). Kemampuan berpikir kreatif siswa SMP kelas VII dalam penyelesaian masalah statistika. Jurnal Analisa, 3(2), 130–137. http://dx.doi.org/10.15575/ja.v3i2.2013

Ermawati, E., & Rochmiyati, S. (2020). Implementasi Tri-N (Niteni-nirokke-nambahi) dan PPK (Penguatan Pendidikan Karakter) pada Perangkat Pembelajaran Teks Deskripsi Kelas VII di SMP. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 8–13. https://doi.org/10.15294/jpbsi.v9i1.35756

Facione, P. A. (2016). Critical thinking: what it is and why it counts. Molecular Imaging and Biology. https://doi.org/10.1007/s11307-016-1031-0

Faizah, S. N., & Jamila, N. H. (2022). Efektivitas lembar kerja peserta didik elektronik berbasis problem based learning di era new normal terhadap hasil belajar tematik. BASICA: Journal of Primary Education, 2(2), 59–69. https://doi.org/10.37680/basica.v2i2.2044

Firtsanianta, H., & Khofifah, I. (2022). Efektivitas E-LKPD berbantuan liveworksheet untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Proceeding Umsurabaya, 1(1). Retrieved from https://journal.um-surabaya.ac.id/Pro/article/view/14918

Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi pada pembelajaran matematika di kurikulum merdeka. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3.180

Gustin, L., Sari, M., Putri, R., & Putra, A. (2020). Pengembangan lembar kerja peserta didik (lkpd) berbasis realistic mathematic education (RME) pada materi persamaan dan pertidaksamaan linear satu variabel. Mathline: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 111-127. https://doi.org/10.31943/mathline.v5i2.154

Halim, A. (2022). Signifikansi dan implementasi berpikir kritis dalam proyeksi dunia pendidikan abad 21 pada tingkat sekolah dasar. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(03), 404-418. https://doi.org/10.59141/jist.v3i03.385

Halimah, A., Sulasteri, S., Abrar, A. I. P., & Majid, A. F. (2023). Development of student worksheets based on the scientific approach to the material of linear equations and inequalities of one variable class VII MTs N 1 Binamu Jeneponto. Alauddin Journal of Mathematics Education, 5(2), 136-148. https://doi.org/10.24252/ajme.v5i2.43133

Happy, N., & Widjajanti, D. B. (2014). Keefektifan PBL ditinjau dari kemampuan berpikir kritis dan kreatif matematis, serta self-esteem siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 48–57. http://dx.doi.org/10.21831/jrpm.v1i1.2663

Haryonik, Y., & Bhakti, Y. B. (2018). Pengembangan bahan ajar lembar kerja siswa dengan pendekatan matematika realistik. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 6(1), 40-55. https://doi.org/10.24252/mapan.2018v6n1a5

Hu, R., Wu, Y. Y., & Shieh, C. J. (2016). Effects of virtual reality integrated creative thinking instruction on students’ creative thinking abilities. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(3), 477–486. https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.1226a

Istiqomah, N., & Widodo, S. A. (2021). Efektivitas penggunaan video pembelajaran dalam upaya meningkatkan minat dan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran matematika di masa pandemi Covid-19. Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung, 2(1). Retrieved from https://jurnal.unissula.ac.id/index.php/sendiksa/article/view/18008

Kirvan, R., Rakes, C. R., & Zamora, R. (2015). Flipping an algebra classroom: Analyzing, modeling, and solving systems of linear equations. Computers in the Schools, 32(3-4), 201-223. https://doi.org/10.1080/07380569.2015.1093902

Krisdiana, I., Masfingatin, T., Murtafiah, W., & Widodo, S. A. (2019). Worksheet-Based learning research to improve creative thinking skills. Journal of Physics: Conference Series, 1254(1), 012054. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1254/1/012054

Kurniawati, A., & Sukardiyono, S. (2018). The development of authentic assessment instrument to measure science process skill and achievement based on students’ performance. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 4(2), 65–74. https://doi.org/10.21009/1.04203

Lin, M.-H., Chen, H.-C., & Liu, K.-S. (2017). A study of the effects of digital learning on learning motivation and learning outcome. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(7), 3553–3564. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00744a

Marzuki, A. (2019). The development of students worksheet based on Predict, Observe, Explain (POE) to improve students’ science process skill in SMA Muhammadiyah Imogiri. Journal of Physics: Conference Series, 1153(1), 012148. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1153/1/012148

Mkpae, S. G., & Obowu-Adutchay, V. (2017). Teaching for creative thinking. International Journal of Education and Evaluation, 3(2), 28–33. Retrieved from https://bit.ly/3vgJdkU

Murphy, J., Chang, J. M., & Suaray, K. (2016). Student performance and attitudes in a collaborative and flipped linear algebra course. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 47(5), 653-673. https://doi.org/10.1080/0020739X.2015.1102979

Ningrum, E. K., Purnami, A. S., & Widodo, S. A. (2017). Eksperimentasi Team Accelerated Instruction terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari kemampuan awal siswa. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 218. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i2.466

Nisa, S., Lena, M. S., Thayyiba, G. H., & Puspita, I. D. (2023). Analisis penyusunan capaian pembelajaran matematika kurikulum merdeka di SD S Trisula Perwari. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5). Retrieved from https://doi.org/10.5281/zenodo.8047472

Nurhidayati, S. (2019). Pengintegrasian Potensi Lokal Pada Mata Kuliah Pendidikan Karakter Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Rasa Hormat Mahasiswa Terhadap Lingkungan. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 4(4). http://dx.doi.org/10.58258/jupe.v4i4.995

Nursalam, N. (2020). Statistika Terapan Univariat dan Multivariat: teori dan Aplikasi pada Bidang Pendidikan dan Sosial Sains. Makassar: Alauddin University Press. http://ebooks.uin-alauddin.ac.id/

Nuryanti, D., & Nuryadi, N. (2023). Efektivitas E-LKPD berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) untuk meningkatkan kreativitas siswa kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 5646–5654. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.11968

Peter, E. E. (2012). Critical thinking: Essence for teaching mathematics and mathematics problem solving skills. African Journal of Mathematics and Computer Science Research, 5(3). https://doi.org/10.5897/AJMCSR11.161

Pramagda, A. R., & Sari, C. K. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Brain Based Learning Untuk Mendukung Peningkatan Literasi Matematis Pada Materi Persamaan Dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel Pada Peserta Didik Kelas VII SMP Muhammadiyah Kota Pekalongan. [skripsi]. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Puspita, V., & Dewi, I. P. (2021). Efektifitas E-LKPD berbasis Pendekatan Investigasi terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 86–96. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.456

Pusporini, W., Widodo, S. A., Wijayanti, A., Wijayanti, N., Utami, W. B., Taqiyuddin, M., & Irfan, M. (2023). Mathematical knowledge content in junior high school curriculum: a comparative study of the 2013 curriculum and merdeka curriculum. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 389–404.

Putri, A. (2018). Profil kemampuan berpikir kritis matematis siswa smp kelas viii materi bangun ruang sisi datar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(4), 793–801. https://doi.org/10.31004/jptam.v2i4.26

Rachmantika, A. R., & Wardono. (2019). Peran kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran matematika dengan pemecahan masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2(1), 441.

Rosmalinda, N., Syahbana, A., & Nopriyanti, T. D. (2021). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa SMP dalam menyelesaikan soal-soal tipe PISA. Transformasi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 483–496. https://doi.org/10.36526/tr.v5i1.1185

Safitriyanti, D. E., Sumardi, H., & Haji, S. (2023). Pengaruh model pembelajaran everyday mathematics (em) terhadap kemampuan berfikir kritis dan kreatif siswa SMP Negeri 01 Lebong. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 4(2), 798–812. https://doi.org/10.46306/lb.v4i2.339

Saputri, R., Nurlela, N., & Patras, Y. E. (2020). Pengaruh berpikir kritis terhadap hasil belajar matematika. JPP Guseda: Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 3(1), 38–41. https://doi.org/10.33751/jppguseda.v3i1.2013

Samura, A. O. (2019). Kemampuan berpikir kritis dan kreatif matematis melalui pembelajaran berbasis masalah. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 5(1), 20–28. https://doi.org/10.30743/mes.v5i1.1934

Sani, L. (2019). Pengaruh penerapan model pembelajaran think talk write terhadap kemampuan berpikir kritis matematis siswa SMP. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 1–18. https://dx.doi.org/10.31332/atdb.v0i0.979

Siburian, J., Corebima, A. D., & Saptasari, M. (2019). The correlation between critical and creative thinking skills on cognitive learning results. Eurasian Journal of Educational Research, 19(81), 99-114. retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ejer/issue/45577/572934

Siswono, T. Y. E. (2016). Berpikir kritis dan berpikir kreatif sebagai fokus pembelajaran matematika. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 11–26. Retrieved from https://bit.ly/3TGzDkM

Sugilar, H. (2013). Meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan disposisi matematik siswa madrasah tsanawiyah melalui pembelajaran generatif. Infinity Jurnal, 2(2). https://doi.org/10.22460/infinity.v2i2.p156-168

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian & Pengembangan. Bandung: Alfabeta.

Suryaningsih, S., & Nurlita, R. (2021). Pentingnya lembar kerja peserta didik elektronik (e-LKPD) inovatif dalam proses pembelajaran abad 21. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(7), 1256–1268. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i7.233

Syafitri, R. A. (2020). The importance of the student worksheets of electronic (E-LKPD) contextual teaching and learning (CTL) in learning to write description text during pandemic COVID-19. In The 3rd International Conference on Language, Literature, and Education (ICLLE 2020) (pp. 284-287). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201109.048

Ulva, E. (2018). Profil kemampuan berpikir kritis matematis siswa smp negeri pada materi sistem persamaan linier dua variabel (SPLDV). Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(3), 944–952. https://doi.org/10.31004/jptam.v2i5.73

Usman, M. R. (2020). Analisis kemampuan berpikir kreatif matematis dalam menyelesaikan soal persamaan linear satu variabel ditinjau dari kemampuan awal siswa kelas VII SMP Negeri 6 Makassar. Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 110–118. https://doi.org/10.26618/sigma.v12i1.5296

Utami, A. R., Aminatun, D., & Fatriana, N. (2020). Student workbook use: does it still matter to the effectiveness of students’learning? Journal of English Language Teaching and Learning, 1(1), 7–12. https://doi.org/10.33365/jeltl.v1i1.247

Wechsler, S. M., Saiz, C., Rivas, S. F., Vendramini, C. M. M., Almeida, L. S., Mundim, M. C., & Franco, A. (2018). Creative and critical thinking: Independent or overlapping components?. Thinking skills and creativity, 27, 114-122. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.12.003

Widada, S. (2020). Ajaran Tri-N Ki Hajar Dewantoro berbantuan LKS terstruktur untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Tajdidukasi: Jurnal Penelitian Dan Kajian Pendidikan Islam, 10(2), 15–22. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.47736/tajdidukasi.v10i2.339

Widodo, S. A. (2015). Keefektivan team accelerated instruction terhadap kemampuan pemecahan masalah dan prestasi belajar matematika siswa kelas VIII. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 127–134. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.4388

Wijayanti, A., Widodo, S. A., Pusporini, W., Wijayanti, N., Irfan, M., & Trisniawati, T. (2022). Optimization of mathematics learning with problem based learning and 3n (niteni, nirokke, nambahi) to improve mathematical problem solving skills. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 5(2), 123-134. http://dx.doi.org/10.30738/indomath.v5i2.35

Wijayanti, N., Arigiyati, T. A., Aulia, F., & Widodo, S. A. (2021). Development of E-Worksheet on Linear Equations and Inequalities Topics Based on Tri-N. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 5(2), 245–260. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v5i2.1650

Yasiro, L. R., Wulandari, F. E., & Fahmi, F. (2021). Analisis kemampuan berpikir kreatif siswa dalam menyelesaikan soal pada materi pemanasan global berdasarkan prestasi siswa. Journal of Banua Science Education, 1(2), 69–72. https://doi.org/10.20527/jbse.v1i2.11

Siswono, T. Y. E., & Setianingsih, R. (2023). Proses berpikir kreatif siswa sma dalam menyelesaikan masalah kontekstual materi barisan aritmetika. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 1999-2010. Retrieved from https://jurnaledukasia.org/index.php/edukasia/article/view/533

Downloads

Published

2024-03-24

Issue

Section

Articles