Peningkatan Karakter Kemandirian dan Tanggung Jawab dengan Menggunakan Model Asanti Emotan pada Anak Kelompok B TK Dharma Wanita Kanigoro I

Ika Wijaya, Parji Parji, Muhammad Hanif

Abstract


The aim of this study For describe and analyze enhancement character independence and responsibility answer as well as increase character independence and responsibility answer with using the asanti model emoting at children group B Kindergarten Dharma Wanita Kanigoro I. This research uses approach qualitative with type of PTK implemented in two cycles , each cycle consists on planning , implementation action , observation , and reflection . Implementation time October 2023 to April 2024. Data collection techniques with use observations and documents . Data analysis via data reduction , data presentation , data retrieval and verification.Results research in cycle I character independence was 33% in cycle II increased to 83%. Whereas  not quite enough the answer in cycle I was 42% in cycle II to 87%. With thereby achievements completeness Already exceed indicator performance reaches 80%. Model Asanti Emotan capable increase character independence and responsibility answer the child Group B Kindergarten Dharma Wanita Kanigoro I.

Keywords


Kindergarten children, independence, asanti emotan model, responsibility

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. RinekaCipta.

Apriana, N, A, Rahmiwati, N. (2021). Proses Pembentukan Karakter Disiplin Tanggung Jawab dan Kemandirian melalui Program Pembiasaan dan Keteladanan di TK A Kota Cimahi. Journal Riset Pendidikan Guru PAU.

Hanif, M & Afifah, D, R. (2016). Asanti Emotan Model Pemberdayaan Warga Retardasi Mental Kampung Sidoharjo Jambon Ponorogo. Yogyakarta: Ombak.

Hanif, M,dkk (2016). Partisipasi Masyarakat dalam Memberdayakan Warga Retardasi Mental dengan Model Asanti Emotan (Studi Kasus di Sidoharjo Jambon Ponorogo). Gulawentah: Jurnal Studi Sosial.

Hanif, M, Ratnaningtyas, D. (2017). Pemberdayaan Warga Retardasi Mental Kampung Sidoharjo Jambon Ponorogo Melalui Model Asanti Emotan. Jurnal Psikologi Esa Unggul.

Hasbi, M. (2020). Membangun Tanggung Jawab Anak. Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kartikowati, Endang, Zubaedi. (2020). Pola Pembelajaran 9 Pilar Karakter Pada Anak Usia Dini dan Dimensi-dimensinya Kencana.

Makki, A. (2019). Mengenal Sosok Edward Lee Thorndike Aliran Fungsionalisme dalam Teori Belajar. Jurnal Studi Islam.

Murniyati, Suyadi. (2021). Penerapan Teori Belajar Behavioristik Skinner dalam Pembelajaran Baca Tulis Al Qur’an di SDIT Alam Nurul Islam Yogyakarta. Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman. Musbikin. (2020). Penguatan Pendidikan karakter (PPK). Nusa Media

Sukiman. (2017). Menumbuhkan Kemandirin pada Anak. Direktorat Pembinaan Pendidikan Keluarga Direktorat Jendral Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sutarti, T. (2018). Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini. Yogyakarka: CV. Aksara Media Pratama.

Trilisiana, Novi, dkk. (2023). Pendidikan Karakter. Kediri: CV. Selembar Karya Pustaka.

Wahyuni, A. (2021). Pendidikan Karakter. Sidoarjo: UMSIDA Press.

Yanuardianto, E. (2019). Teori Kognitif Sosial Albert Bandura. Jurnal Auladuna.

Zumrotun,A,Widiyono,A. (2022). Pembentukan Karakter Mandiri dan Tanggung Jawab Anak melalui Cooking Class di RA Imama Mijen Semarang. Journal.iaialhikmahtuban.ac.id


Article Metrics

Abstract has been read : 0 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/wjpm.v3i2.20441

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner by Universitas PGRI Madiun

ISSN: 2828-1322 (PRINT) & ISSN: 2827-9875 (ONLINE)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats