Menumbuhkan Kemandirian Belajar Matematika Siswa Melalui Mobile Learning Berbasis Android
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v8i2.7041Keywords:
kemandirian belajar, android, eksperimen, One-Shot Case StudyAbstract
Kemandirian balajar merupakan suatu sikap siswa yang memiliki inisiatif sendiri untuk belajar, memiliki keinginan untuk menguasai kompetensi, memiliki rasa percaya diri dan juga tanggung jawab terhadap tugasnya sebagai peserta didik serta tidak bergantung pada orang lain. Seiring berkembangnya teknologi, media bukan saja sebagai alat bantu yang dapat membantu dan mempermudah guru dalam menyampaikan materi akan tetapi media pembelajaran juga harus dapat memotivasi dan membangun keinginan siswa untuk belajar. Salah satu media pembelajaran yang dekat dengan dunia anak salah satunya media pembelajaran berbasis android. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada atau tidaknya pengaruh mobile learning berbasis android terhadap kemandirian belajar siswa. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini yakni pendekatan kuantitatif dengan menggunakan metode eksperimen. Desain penelitian yang digunakan dalam metode eksperimen ini yaitu One-Shot Case Study. Berdasarkan dari hasil penelitian terbukti bahwa penggunaan mobile learning berbasis android berpengaruh terhadap kemandirian belajar matematika siswa, sehingga mobile learning berbasis android bisa menjadi salah satu media pembelajaran bagi guru untuk menumbuhkan kemandirian belajar matematika siswa.
Downloads
References
Arikunto, S. (2013a). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, S. (2013b). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Attewell, J. (2005). Mobile Technologies and Learning. London: Learning and Skills Development Agency.
Fidiana, L., Bambang, S., & Pratiwi, D. (2012). Pembuatan Dan Implementasi Modul Praktikum Fisika Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Kelas Xi. UPEJ (Unnes Physics Education Journal), 1(2).
Guntur, M., Muchyidin, A., & Winarso, W. (2017). Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Matematika Bersuplemen Komik Terhadap Kemandirian Belajar Siswa. Eduma, 6(1), 43–51.
Hasanah, I. F. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Kota Malang. UIN Malang.
Hidayati, K., & Listyani, E. (2010). Pengembangan Instrumen Kemandirian Belajar Mahasiswa. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan.
Istiyani, R., Muchyidin, A., & Raharjo, H. (2018). Analysis of Student Misconception on Geometry Concepts Using Three-Tier Diagnostic Test. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 37(2), 223–236. https://doi.org/10.21831/cp.v37i2.14493
Kountur, R. (2005). Metode Penelitian. Jakarta: PPM.
Kurniawati, D. (2010). Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Cooperative Learning Tipe Kepala Bernomor Terstruktur Pada Siswa SMP Neferi 2 Sewon Bantul. UNY.
Nurrasyid, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android Pada Materi Bentuk Molekul Untuk Peserta Didik Kelas X di SMA Negeri 2 Bandar Lampung. Universitas Bandar Lampung. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Pemerintah RI. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.
Rachmayani, D. (2014). Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Unsika, 2(1), 13–23. Retrieved from https://journal.unsika.ac.id/index.php/judika/article/view/118
Rahayu, M. S. I. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning Pada Platform Android Sebagai Sumber Belajar Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Dan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas X. UNY.
Rahnawati, E. (2013). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Kelas Xi Tsm Smk N 8 Purworejo. Oikonomia: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 2(4).
Rusman. (2016). Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: Rajawali Pers.
Serafimov, L. A. (2014). Mobile Technologies in Learning. Sofia.
Shdiafat, A., & Obeidallah, R. (2019). Quiz tool within moodle and blackboard mobile applications. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 13(8), 32–42. https://doi.org/10.3991/ijim.v13i08.10552
Siswanto. (2013). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-nilai Religius. Tadrîs, 8(1), 92–107.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Usman. (2016). Pengaruh Metode Kumon Terhadap Kemandirian dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII Putra SMP Takhassus Nuril Anwar Loano Purworejo Tahun Ajaran 2015/2016. Universitas Muhammadiyah Purworejo.
Utomo, E. P. (2012). From Newbie to Advanced. Yogyakarta: CV Andi Offset.
Waluyo, E. M., Muchyidin, A., & Kusmanto, H. (2019). Analysis of Students Misconception in Completing Mathematical Questions Using Certainty of Response Index ( CRI ). Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 4(1), 27–39. https://doi.org/10.24042/tadris.v4i1.2988
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.