Analisis Tingkat Kognitif Soal Modul Pengayaan Kelas VIII Materi Persamaan Garis Lurus dan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Taksonomi Bloom Revisi
DOI:
https://doi.org/10.25273/jems.v9i2.10249Keywords:
Modul Pengayaan, Soal, Taksonomi Bloom, Tingkat KognitifAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sebaran tingkat kognitif soal – soal bab persamaan garis lurus dan sistem persamaan linear dua variabel pada modul pengayaan matematika kelas VIII semester 1 terbitan putra nugraha berdasarkan Taksonomi Bloom Revisi. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Sumber data pada penelitian ini adalah soal – soal bab persamaan garis lurus dan sistem persamaan linear dua variabel pada modul pengayaan matematika kelas VIII semester 1 terbitan putra nugraha. Soal pada bab persamaan garis lurus terdiri dari 60 soal yang memuat soal dengan tingkat kognitif mengingat (C1) sebanyak 2 soal (3,33%), memahami (C2) sebanyak 2 soal (3,33%), mengaplikasikan (C3) sebanyak 56 soal (93,34%) dan tidak memuat soal dengan tingkat kognitif menganalisis (C4), mengevaluasi (C5), dan mencipta (C6). Sedangkan soal pada bab sistem persamaan linear dua variabel terdiri dari 56 soal yang memuat soal dengan tingkat kognitif mengingat (C1) sebanyak 2 soal (3,57%), memahami (C2) sebanyak 1 soal (1,79%), mengaplikasikan (C3) sebanyak 49 soal (87,50%), menganalisis (C4) sebanyak 4 soal (7,14%) serta tidak memuat soal dengan tingkat kognitif mengevaluasi (C5), dan mencipta (C6).
Downloads
References
Ahyar, H., Andriani, H., & Sukmana, D. J. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (H. Abadi (ed.); 1st ed.). Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu.
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2010). Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom (2010th ed.). Terjemahan oleh Agung Prihantoro. 2010. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Fauziyyah, H. N. (2020). Ananalisis Soal-Soal Buku Ajar Matematika Kelas VIII Ditinjau Dari Revisi Taksonomi Bloom. In Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta: Surakarta.
Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2014. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Masithoh, D. D., & Abdah, Z. A. El. (2019). Program Perbaikan dan Pengayaan. Umsida Repository. http://eprints.umsida.ac.id/id/eprint/6579
Nursyaidah. (2020). Analisis Soal Uji Kompetensi Pada Buku Siswa Matematika Kelas VIII Kurikulum 2013 Berdasarkan Ranah Kognitif Dalam Taksonomi Bloom. In Skripsi. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Salatiga: Salatiga.
Paicasari, N. N. Y., Sarjana, K., Kurniawan, E., & Azmi, S. (2021). Analisis soal uji kompetensi pada buku paket matematika siswa kurikulum 2013 untuk SMP / MTs kelas VII semester 1 ditinjau dari taksonomi Bloom. 1(2), 99–105.
Puspendik. (2018). Hasil UN Mata Ujian Matematika 2017-2018-2019.pdf. Jakarta: Puspendik Kemendikbud. https://hasilun.puspendik.kemdikbud.go.id/#2017-2018-2019!smp!capaian_wilayah!99&99&999!T&03&T&T&1&!1!&
Sa’idah, N., Yulistianti, H. D., & Megawati, E. (2019). Analisis Instrumen Tes Higher Order Thinking Matematika SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 41–54.
Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian (Ayup (ed.); 1st ed.). Yogyakarta: Literasi Media Publishing.
Susanti, N. Y., Trapsilasiwi, D., & Kurniati, D. (2015). Analisis Tingkat Kognitif Uji Kompetensi pada Buku Sekolah Elektronik (BSE) Matematika SMP/MTs Kelas VII Kurikulum 2013 Berdasarkan Taksonomi Bloom. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(1), 67. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i1.4509
Utami, S. Y., & Nurgiyantoro, B. (2016). Kualitas Soal dan Daya Serap Tes Pendalaman Materi UN Bahasa Indonesia SMP di Gunung Kidul. Jurnal Diksi, 24(1), 52–62.
Yezita, E., Rosha, M., & Yerizon. (2012). Mengkonstruksi Pengetahuan Siswa Pada Materi Segitiga dan Segiempat Menggunakan Bahan Ajar InterAktif Matematika Berbasis Konstruktivisme. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 1(No 1), 54–59.
Yuberti. (2014). Teori Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pendidikan. Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja (AURA) ANGGOTA IKAPI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains). By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains) will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains)'s editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Â

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.