Efektivitas Konseling Kelompok Ringkas Berfokus Solusi untuk mengembangkan konsep diri akademik Siswa
DOI:
https://doi.org/10.25273/counsellia.v10i2.5144Keywords:
Academic Self Concept, Solutions Focused Group Brief CounselingAbstract
Penelitian dilakukan untuk mengetahui efektifitas konseling kelompok ringkas berfokus solusi guna mengembangkan konsep diri akademik siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Tanjungsari tahun ajaran 2018/2019. Menggunakan jenis penelitian Eksperimen, dengan desain pre-eksperimen, model yang digunakan adalah One-group pretest posttest design. Subjek dipilih dengan teknik Nonprobability Sampling Design menggunakan Purposive Sampling. Pemilihan subjek didapatkan 6 siswa dari kelas VIII SMP Negeri 3 Tanjungsari, yang kategori dari nilai skala konsep diri akademiknya rendah. Teknik pengumpulan daya yang digunakan adalah skala konsep diri akademik dan pedoman wawancara. Data terkumpul dalam bentuk kuantitatif (angka). Analisis secara statistik dilakukan menggunakan rumus t-test. Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa ada perbedaan signifikan antara tingkat konsep diri akademik siswa sebelum dan setelah diberikan perlakuan yaitu layanan konseling kelompok ringkas berfokus solusi.
Â
Abstract: This study aims to determine the effectiveness of solutions focused group brief counseling to develop academic self-concept of class VIII students of Tanjungsari State Junior High School 3 academic year 2018/2019. The type of research used was Experiments with the Pre-Experimental Design using the One-group pretest posttest design. Determination of the subject uses the Nonprobability Sampling Design technique using Purposive Sampling. The subjects of this study were 6 students from 8th grade of Tanjungsari State Junior High School 3, with a category of low academic self-concept scale values. The power collection techniques used are the scale of academic self-concept and interview guidelines. Data collected in quantitative form (numbers) are then analyzed statistically using the t-test formula. The results showed a significant difference between the level of academic self-concept of students before and after being given a solution-focused group counseling treatment.Downloads
References
Adiputra, S., & Saputra, W. N. E. (2015). Teori Dasar Konseling. Lampung: Aura Publishing.
Andinny, Y. (2015). Pengaruh konsep diri dan berpikir positif terhadap prestasi belajar matematika siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2).
Areepattamannil, S., & Freeman, J. G. (2008). Academic achievement, academic self-concept, and academic motivation of immigrant adolescents in the greater Toronto area secondary schools. Journal of Advanced Academics, 19(4), 700–743.
Arofah, L. (2015). Keefektifan Konseling Kelompok Ringkas Berfokus Solusi untuk Meningkatkan Disiplin Diri Siswa SMP Negeri 5 Malang. DISERTASI Dan TESIS Program Pascasarjana UM.
Budiarsih, A. P., & Zen, E. F. (2016). Studi Kasus Konsep Diri Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 1(3), 112–117.
Corey, G. (2011). Theory and practice of group counseling. Nelson Education.
Corey, G. (2015). Theory and practice of counseling and psychotherapy. Nelson Education.
Elizabeth, B. H. (2001). Psikologi Perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan (Edisi 5). Jakarta: Erlangga.
Fernando, F. & Rahman, I. K. (2016). Konsep Bimbingan dan Konseling Islam Solution Focused Brief Therapy (SFBT) Untuk Membantu Menyembuhkan Perilaku Prokrastinasi Mahasiswa. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling 2(2):215–236
Fithriana, F. (2014). Keefektivan Konseling Ringkas Berfokus Solusi Untuk Menurunkan Kecemasan Dalam Menghadapi Ujian Bagi Siswa SMP. DISERTASI Dan TESIS Program Pascasarjana UM.
Fitriyah, F. K. (n.d.). Program Studi Bimbingan dan Konseling Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia. 3.
Ghazvini, S. D. (2011). Relationships between academic self-concept and academic performance in high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1034–1039.
Hikmah, N. (2016). Efektivitas Teknik Solution-Focused Brief Counseling (SFBC) dalam Setting Kelompok untuk Meningkatkan Self Control Siswa (PhD Thesis). Universitas Pendidikan Indonesia
Hutagalung, I. (2007). Pengembangan Kepribadian Tinjauan Praktis Menuju Pribadi Positif. Jakarta: Indeks.
Irawan, E. (2013). Efektivitas Teknik Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Konsep Diri Remaja (Studi Pre-Eksperimen Pada Siswa Kelas X SMK Yapema Gadingrejo Lampung). PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(1), 44–54.
Kiling, B. N., & Kiling, I. Y. (2015). Tinjauan Konsep Diri dan Dimensinya pada Anak dalam Masa Kanak-Kanak Akhir. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 1(2), 116–124.
Kumari, A., & Chamundeswari, S. (2013). Self-concept and academic achievement of students at the higher secondary level. Journal of Sociological Research, 4(2), 105–113.
Kusumaningrum, S. A. (2015). Keefektifan Konseling Ringkas Berfokus Solusi untuk Meningkatkan Motivasi Berprestasi Siswa dari Keluarga Broken Home. SKRIPSI Jurusan Bimbingan Dan Konseling & Psikologi-Fakultas Ilmu Pendidikan UM.
Liu, W. C., & Wang, C. K. J. (2005). Academic self-concept: A cross-sectional study of grade and gender differences in a Singapore secondary school. Asia Pacific Education Review, 6(1), 20–27.
Mar’at, S. (2009). Desmita Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Marsh, H. W., Trautwein, U., Lüdtke, O., Köller, O., & Baumert, J. (2005). Academic self-concept, interest, grades, and standardized test scores: Reciprocal effects models of causal ordering. Child Development, 76(2), 397–416.
Martin, A. J., & Debus, R. L. (1998). Self-reports of mathematics self-concept and educational outcomes: The roles of ego-dimensions and self-consciousness. British Journal of Educational Psychology, 68(4), 517–535.
Muuss, R. E. (1988). Theories of adolescence. Crown Publishing Group/Random House.
Myrick, R. D. (n.d.). Developmental Guidance and Counseling—A practical approach. Retrieved January 22, 2019, from https://scholar.google.co.id/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Robert+D.+Myrick+Developmental+Guidance+and+Counseling&btnG=
Nugroho, A. H., Puspita, D. A., & Mulawarman, M. (2018). Penerapan Solution-Focused Brief Counseling (SFBC) untuk Meningkatkan Konsep Diri Akademik Siswa. Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling: Teori Dan Praktik), 2(1), 93–99.
Nurmalasari, Y. (2016). Konseling Singkat Berfokus Solusi dalam Mengembangkan Kemampuan Mengendalikan Compulsive Internet Use Siswa. EMPATI-Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(2/Ok).
Prabandari, N. (2015). Keefektifan Penggunaan Model Konseling Ringkas Berfokus Solusi untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa Kelas VII di SMP Negeri 9 Malang. SKRIPSI Jurusan Bimbingan Dan Konseling & Psikologi-Fakultas Ilmu Pendidikan UM.
Pramono, A. (2013). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Psikodrama untuk Mengembangkan Konsep diri Positif. Jurnal Bimbingan Konseling, 2(2).
Saputra, W. N. E., Da Costa, A., & Alhadi, S. (2018). Creative Solution Focused Counseling Models (CSFCM): Strategi Kreatif untuk Mengembangkan Self-regulated Learning Siswa. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 3(4), 162–170.
Sari, D. K. (2014). Keefektivan Konseling Kelompok Ringkas Berfokus Solusi Untuk Mengurangi Perilaku Agresif Siswa SMA. DISERTASI Dan TESIS Program Pascasarjana UM.
Soemanto, W. (2006). Psikologi pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Song, I.-S., & Hattie, J. (1984). Home environment, self-concept, and academic achievement: A causal modeling approach. Journal of Educational Psychology, 76(6), 1269.
Sukmadinata, N. S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan†penelitian memberikan deskripsi, eksplanasi, prediksi, inovasi, dan juga dasar-dasar teoritis bagi pengembangan pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sutoyo, A., & Rahman, M. (2013). Pengembangan Model BK Kelompok Berbasis Islami untuk Peningkatan Konsep Diri. Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1).
Zahra, A.-T., Arif, M. H., & Yousuf, M. I. (2010). Relationship of Academic, Physical and Social Self-Concepts of Students with Their Academic Achievement. Contemporary Issues in Education Research, 3(3), 73–78.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In order to be accepted and published by Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, the author(s) submitting the article manuscript should complete all the review stages. By submitting the manuscript the author(s) agreed to the following terms:
The copyright of received articles shall be assigned to Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling. The intended copyright includes the right to publish articles in various forms (including reprints). Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling maintain the publishing rights to the published articles.
Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling with an acknowledgement of initial publication to this journal.
Author sent the copyright transfer form (here) to the journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.