Pemanfaatan pabrik gula Ceper sebagai sumber belajar sejarah lokal di era digital
DOI:
https://doi.org/10.25273/ajsp.v14i2.12376Keywords:
Ceper, digital, pabrik gula, sejarahAbstract
Downloads
References
Abadi, I., & Soebijantoro, S. (2016). Upacara Adat Ruwatan Bumi Di Kelurahan Winongo Kecamatan Manguharjo Kota Madiun (Latar Sejarah, Nilai-Nilai Filosofis, Dan Potensinya Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah Lokal). AGASTYA: JURNAL SEJARAH DAN PEMBELAJARANNYA, 6(01), 82-93. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/ajsp.v6i01.883
Aldila, T. H., Musadad, A. A., & Susanto, S. (2019). Infografis sebagai Media Alternatif dalam Pembelajaran Sejarah bagi Siswa SMA. ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 5(01), 141-152.
Ariyani, R. W., & Huda, K. (2016). Situs Masjid Agung Sewulan (Sejarah dan Potensinya Sebagai Sumber Belajar Sejarah SMP/MTsN). AGASTYA: JURNAL SEJARAH DAN PEMBELAJARANNYA, 6(02), 97-111. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/ajsp.v6i02.1042
Asy’ari, F. H., Sariyatun, S., & Rejekiningsih, T. (2022). Memperkuat Identitas Nasionalisme di Abad 21 Melalui Pembelajaran Sejarah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Universitas Majalengka.
Creswell, J. W. (2019). Research design: Pendekatan metode kualitatif, kuantitatif dan campuran (4 ed.). Pustaka Pelajar.
F, A. N. (2021). Manisnya Industri Gula Masa Lalu, Warga Klaten Buat Gula Cair. Tribun Jogja. Retrieved 4 April 2021 from https://tribunjogjatravel.tribunnews.com/2021/04/04/manisnya-industri-gula-masa-lalu-warga-klaten-buat-gula-cair?page=all
Fatoni, M. (2022). Analisis Pelaksanaan Program Merdeka Belajar di SDN Tanjungsari Terkait Pembelajaran Matematika. Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), FKIP Universitas PGRI Madiun.
Febrianti, F. A. (2021). Pengembangan Digital Book Berbasis Flip PDF Professional untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 4(2), 102-115.
Habsari, N. T. (2017). Makam Kuno Belanda (Kerkhof) di Kabupaten Ngawi dan Potensinya Sebagai Sumber Belajar Sejarah Lokal. AGASTYA: JURNAL SEJARAH DAN PEMBELAJARANNYA, 7(2), 68-83. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/ajsp.v7i2.1490
Hayati, Y. I. N., & Hanif, M. (2019). Upacara Mendhak Ki Buyut Terik (Studi Nilai Budaya Dan Potensinya Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah). AGASTYA: JURNAL SEJARAH DAN PEMBELAJARANNYA, 9(1), 79-93. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/ajsp.v9i1.3638
Jannah, N., Fadiawati, N., & Tania, L. (2017). Pengembangan e-book interaktif berbasis fenomena kehidupan sehari-hari tentang pemisahan campuran. Jurnal pendidikan dan pembelajaran kimia, 6(1), 186-198.
Kochhar, S. K. (2008). Pembelajaran sejarah (Purwanta & Y. Hardiati, Trans.). PT. Grasindo.
Lee, J., & Molebash, P. (2014). Using digital history for positive change in social studies education. Journal of Computing in Teacher Education, 20(4), 153-157. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10402454.2004.10784499
Lee, J. K. (2002). Digital history in the history/social studies classroom. The history teacher, 35(4), 503-517. https://doi.org/https://doi.org/10.2307/1512472
Mintartik, S., Hanif, M., & Habsari, N. T. (2022). Pemanfaatan fungsi Museum Mahameru sebagai sumber pembelajaran sejarah lokal di SMA Cepu. AGASTYA: JURNAL SEJARAH DAN PEMBELAJARANNYA, 12(1), 93-101. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/ajsp.v12i1.11957
Nafi'ah, U., & Utami, I. W. P. (2017). Development of Sigil Based E-Book As Media for “Technology and Information for History Learning†Course. Paramita: Historical Studies Journal, 27(1), 103-112. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/paramita.v27i1.7926
Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Diva Press.
Riyanto, H. Y. (2009). Paradigma baru pembelajaran sebagai referensi bagi guru/pendidik dalam implementasi pembelajaran yang efektif dan berkualitas. Kencana Prenada Media Group.
Rosyid, M. (2021). SITUS KAWASAN KAUMAN MENARA KUDUS SEBAGAI SUMBER BELAJAR SEJARAH. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 4(1), 59-72. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um0330v4i1p59-72
Shutaleva, A., Kerimov, A., & Tsiplakova, Y. V. (2019). Humanization of education in digital era. Perspectives of Science and Education, 42(6). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.32744/pse.2019.6.3
Siregar. (2011). Teori dan Pembelajaran. Ghalia Indonesia.
Sulistyo, W. D. (2019). Learning Activities from Learning Resources: Pemanfaatan dan Pemaknaan Situs Sejarah Kawasan Alun-Alun Merdeka Kota Malang. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 2(1), 49-63.
Susanto. (2014). Seputar Pembelajaran Sejarah (Ide, Gagasan, dan Strategi Pembelajaran). Aswaja Presindo.
Tomlinson. (1998). Materials Development in Language Teaching. CUP.
Utami, I. W. P. (2020). Pemanfaatan digital history untuk pembelajaran sejarah lokal. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 3(1), 52-62.
Wardani, T. S., & Soebijantoro, S. (2017). Upacara Adat Mantu Kucing Di Desa Purworejo Kabupaten Pacitan (Makna Simbolis Dan Potensinya Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah). AGASTYA: JURNAL SEJARAH DAN PEMBELAJARANNYA, 7(01), 66-81. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/ajsp.v7i01.1061
Weller, T. (2012). History in The Digital Age (1 ed.). Routledge.
Yoag, A., Na, C. S., Beng, L. Y., & Japang, M. (2012). Students’ and teachers’ perception towards an interactive courseware for history subject: a case study in Labuan Secondary Schools. Malaysian Journal of Educational Technology 12(3), 5-13.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Under the following terms:
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.