Perempuan dalam iklan media massa di Jawa tahun 1930-an: Sebuah analisis wacana multimodal
DOI:
https://doi.org/10.25273/ajsp.v12i2.10800Keywords:
perempuan, iklan, wacanaAbstract
Downloads
References
Adil. (1938, July 30).
Andalas, E. F., & Prihatini, A. (2018). Representasi Perempuan dalam Tulisan dan Gambar Bak Belakang Truk: Analisis Wacana Kritis Multimodal Terhadap Bahasa Seksis. Jurnal Satwika, 2(1), 1. https://doi.org/10.22219/satwika.vol2.no1.1-19
Bintang Timoer. (1932, October 6). p. 7.
Bintang Timoer. (1934, April 23).
De-Stuers, C. V. (2017). Sejarah Perempuan Indonesia (Gerakan dan Pencapaian). Depok: Komunitas Bambu.
Economy Blad. (1932, June 3).
Fitriana, A. (2019). Representasi Perempuan Jawa Dalam Serat Wulang Putri: Analisis Wacana Kritis. Paradigma: Jurnal Kajian Budaya, 9(3), 213. https://doi.org/10.17510/paradigma.v9i3.322
Frederick, W. H., & Soeroto, S. (2017). Pemahaman Sejarah Indonesia Sebelum dan Sesudah Revolusi. Jakarta: LP3ES.
Habsari, N.T., Hiuda, K. (2018). Model Pembelajaran VCT Kajian Perempuan Sikep Dan Ham Untuk Penguatan Nilai Kearifan. Prosiding Seminar Nasional FKIP 2018, 219–228. Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta. https://doi.org/doi.org/10.24071/snfkip.2018.23.
Hamid, A. ., & Madjid, M. . (2011). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Huda, K & Wibowo, A. (2018). Peran Perempuan Kapuk Dalam Perekonomian Suku Samin Tapelan. PALASTREN Jurnal Studi Gender, 11(1), 107–124. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21043/palastren.v11i1.2589.
Huda, K. (2020). Peran Perempuan Samin Dalam Budaya Patriarki Di Masyarakat Lokal Bojonegoro. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 14(1), 76–90. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/ajsp.v9i1.3638.
Kasiyan. (2008). Manipulasi dan Dehumanisasi Perempuan dalam Iklan. Yogyakarta: Ombak.
Kedjawen. (1937, November 17).
Kress, G. & Van Leeuwen, T. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Kuntowijoyo. (2005). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Yayasan Bentang Budaya.
Madjid, Dien, M., & Wahyudhi, J. (2014). Ilmu Sejarah Sebuah Pengantar. Jakarta: Kencana.
Melianti, E., Wibowo, A. (2019). Peran Perempuan Papua dalam Peningkatan Ekonomoni Keluarga di Kelurahan Wonosari Jaya Distrik Wania (Nilai Budaya dan Potensinya Sebagai Sumber Pembelajaran IPS SMP). Gulawentah, 4(2), 78–84. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/gulawentah.v4i2.5523.
Niel, R. Van. (1984). Munculnya Elite Modern Indonesia. Jakarta: Pustaka Jaya.
Padmo, S. (1991). Depresi Ekonomi dan Dampaknya Terhadap Hindia Belanda. Humaniora, (2). https://doi.org/https://doi.org/doi.org/10.22146/jh.v0i2.2159
Priyatna, A. (2013). Becoming White: Representasi ras, kelas, Feminitas dan Globalisasi dalam iklan Sabun. Bandung: Pustaka Maharani.
Purwanto, B. (2013). Membangun Kesadaran Teoritis dan Metodologis Dalam Historiografi Indonesiasentris. Makalah Disajikan Dalam Kuliah Umum Yang Diselenggarakan Oleh Fakultas Ilmu Sosial, UM. Malang, Indonesia.
Riyanto, B. (2000). Iklan Surat Kabar dan Perubahan Masyarakat di Jawa Tahun 1870-1915. Yogyakarta: Terawang.
Sjamsudin. (2012). Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Subakti, B. (2004). Reka Reklame: Sejarah Periklanan Indonesia 1744-1984. Yogyakarta: Galang Press.
Surjomihardjo, A. (1980). Beberapa Segi Perkembangan Sejarah Pers di Indonesia. Jakarta: LEKNAS-LIPI.
Toer, P. A. (2001). Cerita Dari Digoel. Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Under the following terms:
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.