Determinasi Sumber Daya Manusia, Modal Usaha dan Pemasaran Terhadap Perkembangan UMKM Tas

Diah Kurniati, Indri Murniawaty, Nina Farliana

Abstract


The aimed of this study is to determine there is a partial and simultaneous effect between human resources, business capital, and marketing on the development of micro small and medium enterprises of bags in Jati subdistrict, Kudus regency. The population of this study was bags entrepreneurs in Jati subdistrict, Kudus regency by using a sampling technique that wasproportionate stratified random sampling.  The data collection methods used were interviews, questionnaires and documentation, while the data analysis techniques used were descriptive statistical analysis, classical assumption tests, and multiple linear regression analysis. The results show that (1) there is a significant effect of human resources on the development of micro small and medium enterprises of bags in Jati Subdistrict, Kudus Regency in the amount of 9.80%. (2) there is a significant effect of business capital on the development of micro small and medium enterprises of bags in Jati Subdistrict, Kudus Regency in the amount of 16.73%. (3) there is a significant effect of marketing on the development of micro small and medium enterprises of bags in Jati Subdistrict, Kudus Regency in the amount of 7.45%. (4) there is a significant effect of human resources, business capital, and marketing on the development of MSME of bags in Jati Subdistrict, Kudus Regency in the amount of 83.3%.


Keywords


Human Resource, Business Capital, Marketing, Development MSMEs

Full Text:

PDF

References


Adriani, D., & Wiksuana, I. G. B. (2018). Inklusi Keuangan Dalam Hubungannya Dengan Pertumbuhan Umkm Dan Tingkat Kesejahteraan Masyarakat Di Provinsi Bali. E-Jurnal Manajemen, 7(12), 6420–6444.

Albab, U. (2014). Sistem Informasi Geografis Home Industri Di Kabupaten Kudus. Universitas Stikubank Semarang.

Badan Pusat Statistik (BPS). (2018). Kabupaten Kudus Dalam Angka 2018.

Cahyanti, M.M., & W. D. . (2017). Faktor- Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Usaha Kecil Sektor Industri Pengolahan di Kota Malang. Jurnal Jibeka, 10(02), 73–79.

Dewi, H. U. (2019). The analysis of factors that effect business development and income of MSMEs in Denpasar city. International Research Journal of Management, IT and Social Sciences, 6(4), 118–126.

Fahmi, L. Z. (2017). Pengaruh struktur aktiva, ukuran perusahaan, dan likuiditas terhadap struktur modal. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi (JIRA), 6(2).

Forsman, H. (2008). Business development success in SMEs: a case study approach. Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 15(No. 3), 606-622. https://doi.org/10.1108/14626000810892382

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hapsari, P. P., Hakim, A., & Noor, I. (2014). Pengaruh Pertumbuhan Usaha Kecil Menengah (UKM) terhadap Pertumbuhan Ekonomi Daerah (Studi di Pemerintah Kota Batu). Wacana Journal of Social and Humanity Studies, 17(2), 88–96.

Hartono, H., & Hartomo, D. D. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan UMKM di Surakarta. Jurnal Bisnis Dan Manajemen (Journal of Business and Management), 14(1), 15–30.

Kholifatulloh, F., & Setiawan, H. H. (2018). Pengaruh Kewirausahaan Dan Kreativitas Terhadap Keberhasilan Usaha (Studi Pada Sentra Pengrajin Boneka Kopo Sayati Kabupaten Bandung). Fakultas Ekonomi dan Bisnis UUNPAS Bandung.

Latifah, L., Setiawan, D., & Aryani, Y. A. (2019). The Recent Research Development on Micro Small and Medium Enterprises in Indonesia. Dinamika Pendidikan, 14(1), 1–12.

Layyinaturrobaniyah, L., & Muizu, W. O. Z. (2017). Pendampingan Pengelolaan Keuangan Usaha Mikro di Desa Purwadadi Barat dan Pasirbungur Kabupaten Subang. PEKBIS (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis), 9(2), 91–103.

Liana, Y., Andiani, L., & Saadah, L. (2019). Usaha Kue Kering Semprit Berbahan Dasar Kentang Sebagai Usaha Untuk Meningkatkan Pendapatan Keluarga Pada UKM “Mahkota” Bandulan Kecamatan Sukun Kota Malang. Jurnal ABM Mengabdi, 6(2), 139–147.

Nizar, M. (2018). Pengaruh sumber daya manusia, permodalan dan pemasaran terhadap kinerja usaha kecil dan menengah sari apel di Kecamatan Tutur. Iqtishoduna: Jurnal Ekonomi Islam, 7(1), 51–69.

Prawirosoentono, S. (2007). Pengantar Bisnis Modern Studi Kasus Indonesia dan Analisis Kuantitatif. PT Bumi Aksara.

Purwanti, E. (2013). Pengaruh karakteristik wirausaha, modal usaha, strategi pemasaran terhadap perkembangan UMKM di Desa Dayaan dan Kalilondo Salatiga. Among Makarti, 5(1).

Putri, T. D. (2020). Pengaruh Kreativitas Pengusaha Dan Jiwa Kewirausahaan Terhadap Keberhasilan Usaha (Studi Kasus Pada Sentra Industri Celengan Di Kampung Cidawolong, Desa Biru, Kecamatan Majalaya, Kabupaten Bandung, Jawa Barat). Universitas Komputer Indonesia.

Rachman, S. (2017). Analisis pengaruh perkembangan usaha kecil dan menengah sektor manufaktur terhadap pertumbuhan ekonomi di Kota Makassar. Jurnal Ad’ministrare, 3(2), 71–82.

Riswanto, A., Hurriyati, R., Wibowo, L. A., & Gaffar, V. (2019). Effect of market orientation on business performance in MSMEs as mediating by dinamic marketing capabilities. Calitatea, 20(172), 78–83.

Riyanto, B. (2001). Dasar-Dasar Pembelanjaan Perusahaan. BPFE Yogyakarta.

Safitri, H., & Setiaji, K. (2018). Pengaruh Modal Usaha Dan Karakteristik Wirausaha Terhadap Perkembangan Usaha Mikro Dan Kecil Di Desa Kedungleper Kecamatan Bangsri Kabupaten Jepara. Economic Education Analysis Journal, 7(2), 792–800.

Suryana. (2006). Kewirausahaa. Salemba Empat.

Sutrisno, E. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Kencana.

Trimarjono, A. (2014). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Usaha Kecil Menengah (Studi Kasus pada UKM di Wilayah Surabaya). The 7th NCFB and Doctoral Colloquium 2014 Towards a New Indonesia Business Architecture.

UMK. (2017). IbPE UMK Dukung Pemasaran Produk UMKM di Pasar Luar Negeri. Universitas Muria Kudus. http://umk.ac.id/informasi/berita/2328- ibpe-umk-dukung-pemasaran-produk- umkm-di-pasar-luar-negeri

Vijaya, D. P., & Irwansyah, M. R. (2018). Pengaruh Modal Psikologis, Karakteristik Wirausaha, Modal Usaha dan Startegi Pemasaran Terhadap Perkembangan Usaha UMKM di Kecamatan Buleleng Tahun 2017. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(1), 45–51.

Zimmerer, T. . (2008). Kewirausahaan dan Manajemen Usaha Kecil. Salemba Empat.


Article Metrics

Abstract has been read : 995 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/equilibrium.v9i1.8522

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Equilibrium : Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya Indexing by:

   
  
 Equilibrium : Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya ISSN: 2303-1565 (printed) , E-ISSN: 2502-1575 (Online)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International View EQUILIBRIUM Stats