PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CTL (CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING) UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN PARTISIPASI BELAJAR MAHASISWA

Authors

  • Novi Mayasari Program Studi Pendidikan Matematika IKIP PGRI Bojonegoro

DOI:

https://doi.org/10.25273/jipm.v4i2.846

Keywords:

CTL model of learning, Interest and participation of learning

Abstract

This research is a Classroom Action Research (CAR) which is meant to understand whether or not the implementation of CTL Model can improve student’s interest and participation in learning of First year students of Calculus 1 class in their first semester of IKIP PGRI Bojonegoro in academic year of 2015/2016. The result shows that the application of CTL model can improve student’s interest and participation in learning of first year students in Calculus 1class in IKIP PGRI Bojonegoro in academic year of 2015/2016.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aqib, Zainal. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.

Arikunto, Suharsimi. 1993. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rieneka Cipta

Arsip Data. 2010. Pengaruh Minat dan Partisipasi. dikutip dari www.arsip-data.blogspot.com, diakses pada hari Senin 25 Maret 2012 pukul 20.10 WIB.

Arikunto, Suharsimi. 2007. Penelitian Tin-dakan kelas, Jakarta: Bumi Aksara.

Esti Wuryani, Sri.2005. Psikologi Pendidi-kan, Jakarta: PT Grasindo.

Graha Cendikia. 2009. Minat Belajar Siswa. Dikutip dari www.grahacendikia. wordpress.com, diakses tanggal 14 Mei 2012.

Johnson, E.B. 2007. Contextual Teaching and Learning. Bandung: MLC.

Lie, Anita. 2002. Mempraktekkan Coopera-tive Learning di Ruang-ruang Kelas. Jakarta: Grasindo.

Masnur. 2009. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Program Penyetaraan D-Muhammad, Mahmud. Strategi Penyelenggaraan PAI di Sekolah dikutip dari http://JurnalIqro’.Word-press.Com dalam Yahoo.comII Guru Agama

Siswa. 2007. Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Accelerated Instruction. Skripsi. FMIPA UNY.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya, Jakarta: PT. Adi Mahastya.

___.2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakar-ta: Bumi Aksara.

Suryosubroto, B. 1997. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Downloads

Published

03/01/2016

Issue

Section

Articles