Effectivity of interactive multimedia with theocentric approach to the analytical thinking skills of elementary school students in science learning
DOI:
https://doi.org/10.25273/pe.v11i2.9658Keywords:
Interactive Multimedia, Theocentric, Analytical Thinking Skills, Science LearningAbstract
Downloads
References
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Astuti, Y. W., & Mustadi, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V SD. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 250–262.
Baghaei Lakeh, A., & Ghaffarzadegan, N. (2015). Does analytical thinking improve understanding of accumulation? System Dynamics Review, 31(1–2), 46–65.
Brookhart, S. M. (2010). How to Assess Higher-Order Thinking Skills in Your Classroom. Alexandria: ASCD.
Dafrita, I. E. (2017). Pengaruh Discovery Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Analitis dalam Menemukan Konsep Keanekaragaman Tumbuhan. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 6(1), 32–46.
Dewi, S. R., & Haryanto, H. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Penjumlahan pada Bilangan Bulat untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(1), 9–22.
Fanani, A., & Kusmaharti, D. (2018). Pengembangan Pembelajaran berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skill) di Sekolah Dasar Kelas V. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 1–11.
Farid, M., & Leny, L. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Berbantuan Multimedia Interaktif terhadap Keterampilan Generik Sains dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Hidrolisis Garam. QUANTUM: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 7(1), 10–18.
Gufron, M. (2018). Transformasi Paradigma Teologi Teosentris menuju Antroposentris: Telaah atas pemikiran Hasan Hanafi. Millati: Journal of Islamic Studies and Humanities, 3(1), 141–171.
Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 90–96.
Hasyim, F. (2018). Mengukur Kemampuan Berpikir Analitis dan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Calon Guru Fisika STKIP Al Hikmah Surabaya. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(1), 80–89.
Husein, S., Herayanti, L., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif terhadap Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(3), 221–225.
Ikhwanuddin, I. (2010). Problem Solving dalam Pembelajaran Fisika untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Berpikir Analitis. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 40(2), 215–230.
Ilma, R., Hamdani, A. S., & Lailiyah, S. (2017). Profil Berpikir Analitis Masalah Aljabar Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 2(1), 1–14.
Irawan, E., & Suryo, T. (2017). Implikasi Multimedia Interaktif berbasis Flash terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 10(1), 33–50.
Istiqlal, M. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Matematika. JIPMat, 2(1), 43–54.
Johnson, R. B., & Christensen, L. (2014). Educational Research: Qualitative, Quantitative, and Mixed Approaches. (5, Ed.). Los Angeles: Sage Publication.
Jolley, D. F., Wilson, S. R., Kelso, C., O’Brien, G., & Mason, C. E. (2016). Analytical Thinking, Analytical Action: Using Prelab Video Demonstrations and E-quizzes to Improve Undergraduate Preparedness for Analytical Chemistry Practical Classes. Journal of Chemical Education, 93(11), 1855–1862.
Koesnandar, A. (2019). Pengembangan Software Pembelajaran Multimedia Interaktif. Jurnal Teknodik, 10(18), 75–88. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.548
Kusumawati, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran IPA dengan animasi Macromedia Flash berbasis Model Pengajaran Langsung (Direct Instruction) di Sekolah Dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 5(2), 263–271.
Lubis, A. H. (2019). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar melalui Model Cooperative Learning Tipe Numered Heads Together. FORUM PAEDAGOGIK, 11(2), 127–143.
Lubis, A. H., & Dasopang, M. D. (2020). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Augmented Reality untuk Mengakomodasi Generasi Z. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(6), 780–791.
Lubis, A. H., & Dasopang, M. D. (2021). Online Learning during the Covid-19 Pandemic: How is It Implemented in Elementary Schools? Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 11(1), 120–134.
Lubis, A. H., & Wangid, M. N. (2019). Augmented Reality-assisted Pictorial Storybook: Media to Enhance Discipline Character of Primary School Students. Mimbar Sekolah Dasar, 6(1), 11–20. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v6i1.16415
McDonald, G. (2012). Teaching Critical & Analytical Thinking in High School Biology? The American Biology Teacher, 74(3), 178–181.
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352.
Peckham, J. C. (2014). Does God Always Get What He Wants? A Theocentric Approach to Divine Providence and Human Freedom. Andrews University Seminary Studies (AUSS), 52(2), 195–212.
Portanata, L., Lisa, Y., & Awang, I. S. (2017). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA SD. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 3(1), 337–348.
R. Heinich, M. Molenda, J. D. Russell, S. E. S. (2002). Instructional Media and Technologies for Learning (7th ed.). New Jersey: Merill Prentice Hill.
Radmehr, F., & Drake, M. (2019). Revised Bloom’s Taxonomy and Major Theories and Frameworks that Influence The Teaching, Learning, and Assessment of Mathematics: A Comparison. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 50(6), 895–920.
Rezeki, S. (2018). Pemanfaatan Adobe Flash CS6 berbasis Problem based Learning pada Materi Fungsi Komposisi dan Fungsi Invers. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 856–864.
Robbins, J. K. (2011). Problem Solving, Reasoning, and Analytical Thinking in A Classroom Environment. The Behavior Analyst Today, 12(1), 41–48.
Rohmantoro, D., Januariyansah, S., & Yulanto, D. M. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran dan Kecerdasan Emosional terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Journal of Automotive Technology Vocational Education, 1(1), 33–39.
Santrock, J. W. (2011). Educational Psychology (5th ed.). New York: McGraw-hill Companies.
Septian, D. (2019). Pengaruh Multimedia Interaktif berbasis Learning Cycle terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains (JPFS), 2(1), 6–16.
Soh, T. M. T., Arsad, N. M., & Osman, K. (2010). The Relationship of 21st Century Skills on Students’ Attitude and Perception towards Physics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 546–554.
Speaks, J. B. (2020). Piety and Theocentric Naturalism. Toronto Journal of Theology, 36(1), 14–23.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprijono, A. (2012). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Usmaedi, U. (2017). Menggagas Pembelajaran HOTS pada Anak Usia Sekolah Dasar. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(1), 82–95.
Waluyo, B. D., Bintang, S., & Januariyansah, S. (2021). The Effect of Using Proteus Software as A Virtual Laboratory on Student Learning Outcomes. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 12(1), 140–145.
Wolfe, C. J., Christensen, B. E., & Vandervelde, S. D. (2020). Intuition Versus analytical Thinking and Impairment Testing. Contemporary Accounting Research, 37(3), 1598–1621.
Wolfolk, A. (2016). Educational Psychology (13th ed.). Boston: Pearson Education Inc.
Yazdi, M. (2012). E-learning sebagai Media Pembelajaran Interaktif berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Ilmiah Foristek, 2(1), 143–152.
Yunita, D., & Wijayanti, A. (2017). Pengaruh Media Video Pembelajaran terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Keaktifan Siswa. Sosiohumaniora: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 3(2), 153–160.
Zamaludin, I., Yusnaeni, W., & Amelia, S. (2016). Perancangan Pembelajaran Jarak Jauh (E-learning). Jurnal PROSISKO, 3(2), 20–25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Premiere Educandum by E-JOURNAL UNIVERSITAS PGRI MADIUN is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Holder: (Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran)