PELATIHAN PENYUSUNAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) BERBASIS STEM
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v7i1.9011Keywords:
Industrial revolution 4.0, Lesson Plan, STEM, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP)Abstract
Abstract. The industrial revolution era is an era where cyber-physical and manufacturing collaborations mark the change. The challenges that exist must be faced by various parties, including the world of education. The world of education, which is at the core of human resource development, must prepare a learning design that is able to answer these challenges. STEM is considered capable of being an alternative method used in learning. This method integrates Science, Technology, Engineering, and Mathematics. The aim of the training carried out at the Economic MGMP in Kediri Regency is to improve the professional skills of teachers in making STEM-based lesson plans. The results of the activities that have been carried out are that the teachers are very enthusiastic about participating in the training activities well and as many as 80% of the teachers already understand and can make STEM-based lesson plans well. The hope in the future is that teachers will always use STEM-based lesson plans according to the subject matter they teach so that learning activities can be well integrated and can achieve maximum learning objectives.
Abstrak. Era revolusi Industri merupakan sebuah era dimana cyber fisik dan kolaborasi manufaktur yang menandai perubahannya. Tantangan yang ada harus dihadapi oleh berbagai pihak tidak terkecuali dunia pendidikan. Dunia Pendidikan yang mana merupakan sebuah inti dari pembangunan sumberdaya manusia harus menyiapkan rancangan pembelajaran yang mampu menjawab tantangan tersebut. STEM dianggap mampu menjadi salah satu alternatif metode yang digunakan dalam pembelajan. Metode ini mengintegrasikan antara Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Tujuan pelatihan yang dilaksanakan pada MGMP Ekonomi di Kabupaten Kediri ini adalah meningkatkan ketrampilan professional para guru dalam pembuatan RPP berbasis STEM. Hasil dari kegiatan yang telah dilakukan adalah para guru sangat antusias dalam mengikuti kegiatan pelatihan tersebut dengan baik dan sebanyak 80% guru sudah memahami dan dapat membuat RPP berbasis STEM dengan baik. Harapan kedepannya adalah, para guru selalu menggunakan RPP berbasis STEM disesuaikan dengan materi pelajaran yang diajarkannya sehingga kegiatan pembelajaran dapat terintegrasi dengan baik serta dapat mencapai tujuan pembelajaran secara maksimal.
Â
Downloads
References
Depdiknas. (2003). Undang-Undang No. 20 Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta : Depdiknas.
Depdiknas. (2004). Pedoman MGMP. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah.
Kunandar. (2007). Guru Profesional : Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta : Rajagrafindo Persada.
Reynolds, D., Yazdani, N. & Manzur, T. (2013). STEM high school teaching enhancement through collaborative engineering research on extreme winds. Journal of STEM Education. https://www.researchgate.net/publication/287812957_STEM_High_School_Teaching_Enhancement_Through_Collaborative_Engineering_Research_on_Extreme_Winds
Sung, T.K. (2017). Industri 4.0: a Korea perspective Technological Forecasting and Social Change Journal, 1-6.
https://ideas.repec.org/a/eee/tefoso/v132y2018icp40-45.html
Suwandi, S. (2018). Tantangan Mewujudkan Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Yang Efektif Di Era Revolusi Industri 4.0. Makalah. Dipresentasikan dalam Kongres Bahasa Indonesia XI yang diselenggarakan Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Jakarta, 28-31 Oktober 2018.
https://core.ac.uk/download/pdf/227157628.pdf
Trilling, B & Fadel, C. (2009). 21st-century skills: learning for life in our times. US: Jossey-Bass A Wiley Imprint. http://ardian.id/wp-content/uploads/2018/10/21st_Century_Skills_Learning_for_Life_in_Our_Times____2009-3.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â