Pengaruh Kelompok Teman Sebaya Terhadap Penentuan Studi Lanjut Siswa

Authors

  • Insan Suwanto Bimbingan Konseling, STKIP Singkawang
  • Iip Istirahayu Bimbingan Konseling, STKIP Singkawang
  • Insiyatun Qonitha Bimbingan Konseling, STKIP Singkawang

DOI:

https://doi.org/10.25273/counsellia.v12i2.8861

Keywords:

Peer, Selection of Further Studies

Abstract

This study was to determine how the friends of the same age level affects to the selection of further studies of high school students in the City of Singkawang. The quantitative research approach with the survey method is used in this study. The instrument of this study was the Peer Scale and the Advanced Study Selection Scale given to 161 high school students in Singkawang City. The data obtained were then analyzed by Descriptive Percentage and simple linear regression analysis assisted by SPSS 24. The results of the descriptive analysis showed that the level of peer influence on students was included in the medium criteria (60%), while the level of selection of further study students was included in the high criteria (74%). Whereas based on the results of simple linear regression that peers significantly influence the selection or determination of further study students (R2 = 0.059, t = 3.154 with a value of sig. 0.002).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustiana, R. D. (2015). Pengaruh Teman Sebaya, Lingkungan Keluarga dan Motivasi Belajar Terhadap Disiplin Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI Akuntansi SMK Gatra Praja Pekalongan Tahun Ajaran 2014/2015. Universitas Negeri Semarang.

Amin, L. N. (2016). Pengaruh Hubungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Pilihan Melanjutkan Pendidikan Ke SMP N 5 Di Desa Bukit Gemuruh Kecamatan Way Tuba Kabupaten Way Kanan. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung.

Arimbi, A., & Hariastuti, R. T. (2020). Hubungan antara Pelibatan Orang Tua dan Perang Teman Sebaya dengan Perencanaan Studi Lanjut Peserta Didik SMP Negeri di Kecamatan Wonokromo Surabaya. Jurnal BK Unesa, 11(1).

Damsar. (2012). Pengantar Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada media.

Fatmasari, & Supriyatna, A. (2019). Pemilihan dan Pengembangan Karier Berdasarkan Minat, Bakat dan Kepribadian Remaja Menggunakan Forward Chaining. Jurnal Informatika, 7(1). DOI: https://doi.org/10.30595/juita.v7i1.4128

Gunawan, Y. R. (2017). Pengaruh Hubungan Teman Sebaya dan Kondisi Sosial Ekonomi Keluarga Terhadap Orientasi Karir. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 6(2).

Hapsari, P. E. (2011). Pengaruh Kelompok Teman Sebaya dan Bimbingan Orang Tua terhadap Pemilihan Penjurusan pada Siswa SMK. Universitas Negeri Semarang.

Istirahayu, I., Mayasari, D., Fitriyadi, S., & Damayanti, Z. (2018). Bimbingan Karir Terhadap Pemilihan Studi Lanjut Siswa Kelas XII. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 2(2). DOI: https://doi.org/10.30598/jbkt.v2i2.372

Maheni, N. P. K. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Di Jurusan Pendidikan Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha. Maheni Jurnal Pendidikan Ekonomi UNDIKSHA, 11(1). DOI: https://doi.org/10.23887/jjpe.v11i1.20077

Mardiyati, R. B., & Yuniawati R. (2015). Perbedaan Adaptabilitas Karir Ditinjau Dari Jenis Sekolah (SMA dan SMK). Empathy, 3(1). DOI: https://doi.org/10.12928/empathy.v3i1.3033

Meryanti, T., & Istirahayu, I. (2016). Identifikasi Kemampuan Pengarahan Diri (Self Direction) Siswa Kelas X. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Indonesia, 1(2). DOI: https://doi.org/10.26737/jbki.v1i2.107

Nurlizawati. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Tutor Teman Sebaya Di SMAN 1 Pasaman. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, Universitas Negeri Padang, 6(1). DOI: https://doi.org/10.24036/scs.v6i1.127

Oktariani. (2018). Hubungan Self Efficacy Dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Self Regulated Learning Pada Mahasiswa Universitas Potensi Utama Medan. Jurnal Kognisi, 2(2). DOI: https://doi.org/10.31289/tabularasa.v2i1.284

Pradipta, W. R. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar, Lingkungan Teman Sebaya, Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Ke Perguruan Tinggi Bagi Siswa Kelas Xi Ips Sma N 1 Jatisrono Wonogiri Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 7(4).

Purnamasari, J. A. (2019). Hubungan Persepsi Terhadap Harapan Orang Tua Dalam Pemilihan Studi Lanjut Dengan Tingkat Stres Dan Asertivitas Remaja. Universitas Airlangga.

Rahma U. (2010). Bimbingan Karir Siswa. Malang: UIN Maliki Press.

Ridho, R. H. (2019). Peningkatan Dukungan Keluarga Dalam Menentukan Studi Lanjut Siswa. Jurnal Education and Economics, 2(2).

Rofiqoh, K., L Wicaksono, & Yuline, Y. (2018). Bimbingan Teman Sebaya Tentang Penyesuaian Diri Peserta Didik Kelas X Sman 9 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(8).

Santrock, J. W. (2011). Masa Perkembangan Anak. Jakarta: Salemba Humanika.

Setyowati, D. D., & Nursalim, M. (2009). Pengaruh layanan informasi studi lanjut terhadap kemantapan pengambilan keputusan studi lanjut. Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan, 10(2).

Sigalingging, G., & Sianturi, I. A. (2019). Hubungan Teman Sebaya Dengan Perilaku Seksual Remaja Di Smk Medan Area Medan Sunggal. Jurnal Darma Agung Husada, 5(1).

Solehuddin, M. (2008). Pengimplementasian Aktivitas Bermain di Taman Kanak kanak. Bandung: IKIP.

Suwanto, I. (2016). Konseling Behavioral Dengan Teknik Self Management Untuk Membantu Kematangan Karir Siswa SMK. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Indonesia, 1(1). DOI: https://doi.org/10.26737/jbki.v1i1.96

Suwanto, I. (2018). Identifikasi Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self Management Terhadap Kematangan Karir Siswa SMK Negeri 2 Singkawang. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Indonesia, 3(1). DOI: https://doi.org/10.26737/jbki.v3i1.538

Yulihastuti, N. K. (2019). Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Perencanaan Studi Lanjut Pada Siswa. Jurnal Litbang, 15(2). DOI: https://doi.org/10.33658/jl.v15i2.144

Downloads

Published

2022-12-31

Issue

Section

Articles