Perbedaan Kemandirian Anak Berdasarkan Pengasuhan Orangtua dan Grandparents
DOI:
https://doi.org/10.25273/counsellia.v12i1.10460Keywords:
Kemandirian Anak, Pengasuh Orangtua, Pengasuh GrandparentsAbstract
Downloads
References
Afdal, A. (2015). Kolaboratif: Kerangka Kerja Konselor Masa Depan. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 3(2), 1–7. DOI: https://doi.org/10.29210/12400
Afdal, A., Taufik, T., & Ifdil, I. (2021). Implementation of the Concept of Birrul Walidaini in Conseling of Family. Psychology and Education Journal, 58(1), 4049-4052. DOI: https://doi.org/10.17762/pae.v58i1.1464
Amanda, I., & Afdal, A. (2020). Analysis of Attachment with Parents of Students with Problems. Jurnal Neo Konseling, 3(1), 163-168. DOI: https://doi.org/10.24036/00372kons2021
Fauziah, R. R., Kusumawardani, R., & Maryani, K. (2018). Perbedaan Kemandirian Anak Ditinjau Dari Subyek Pengasuhan Orangtua dan Kakek-Nenek pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan PAUD, 5(1), 72-80. DOI: https://doi.org/10.30870/jpppaud.v5i1.4683
Fono, Y. M. (2021). Pola Asuh Orangtua Pengganti Anak Usia Dini. Jawa Tengah: Pena Persada. DOI: https://doi.org/10.31237/osf.io/rht9u
Gottzen, L., & Sandberg, L. (2019). Creating Safe Atmosperes? Children’sexperiences of Granparents’ Affective and Spatial Responses to Demostic Violence. Chhildren’s Geographies, 17(5), 514-526. DOI: https://doi.org/10.1080/14733285.2017.1406896
Habibi, MA. M. (2018). Analisis Kebutuhan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Deepublish.
Haryani, R. K., Dimyati., & Fauziah, P. Y. (2021). Peranan Pengasuhan Kakek dan Nenek terhadap Perilaku Prososial Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 173-181. DOI: https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1023
Istiqamah, H., & Suyadi. (2019). Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Sekolah Dasar dalam Proses Pembelajaran (Studi Kasusu Di SD Muhammadiyah Karangbendo Yogyakarta). Jurnal PGMI, 11(2), 155-168. DOI: https://doi.org/10.20414/elmidad.v11i2.1900
Fhitrah, K. M. E., & Afdal, A. (2021). Marital Quality: Analysis on Couples Who Have Long-Distance Marriages. International Journal of Applied Counseling and Social Sciences, 2(1), 34-40. DOI: https://doi.org/10.24036/005394ijaccs
Kamil, B., & Daniati. (2016). Layanan Informasi Karir dalam Menigkatkan Kematangan Karir pada Peserta Didik Kelas X di Sekolah Madrasah Aliyah Qudsiyah Kotabumi Lampung Utara Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(2), 185-196. DOI: https://doi.org/10.24042/kons.v3i2.565
Khaulani, F., Neviyarni., & Murni, I. (2019). Fase dan Tugas Perkembangan Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 51-59. DOI: https://doi.org/10.30659/pendas.7.1.51-59
Maryani, O., & Afdal. A. (2019). Perbedaan Pemahaman Remaja Perempuan terhadap Kesehatan Reproduksi ditinjau dari Asal Sekolah. Jurnal Fokus Konseling, 5(2), 102-109.
Novira, T., & Fikry, Z. (2021). Kelekatan Pada Pengasuhan Nenek. Jurnal Proyeksi, 16(1), 61-71. DOI: https://doi.org/10.30659/jp.16.1.61-71
Prasiti, T., & Saraswati, S. (2013). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Minat Siswa Memanfaatkan Layanan Konseling Perorangan. Indonesian Journal of Guidance Counseling, 2(4), 42-50.
Putri, A. D., & Izzati. (2021). Pelaksanaan Perkembangan Kemandirian Anak yang Diasuh Oleh Grandparent. Jurnal Pendidikan Tambulasi, 4(2), 1269-1277.
Sa’diyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31-46. DOI: https://doi.org/10.15408/kordinat.v16i1.6453
Sherr, L., Roberts, K. L., Hothi, S., & Balchin, N. (2018). Never to Old to Learn-Parenting Interventions for Grandparens a Systematic Review. Cogent Social Sciences, 4(1), 1-22. DOI: https://doi.org/10.1080/23311886.2018.1508627
Suparmi, S., Ekowaeni, E., Adiyanti, M., & Helmi, A. F. (2018). Pengasuhan Sebagai Mediator Nilai Anak Dalam Memengaruhi Kemandirian Anak Dengan Dwon Syndrom. Jurnal Psikologi, 45(2). DOI: https://doi.org/10.22146/jpsi.34716
Syamsu, S. (2017). Pengaruh Program Parenting Terhadap Perkembangan Kemandirian Anak Usia Dini (Studi Pada PAUD Pramata Bunda Kota Palopo). Journal of Social-Religion Research, 2(2), 161-174. DOI: https://doi.org/10.24256/pal.v2i2.124
Wahy, H. (2012). Keluarga Sebagai Basis Pendidikan Pertama dan Utama. Jurnal Imiah DIDAKTIKA, 12(2), 245-258. DOI: https://doi.org/10.22373/jid.v12i2.451
Wiyani, N. A., & Barnawi. (2012). Format PAUD Konsep, Karakteristik & Implementasi Pendidikan Anak Usia Dini. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In order to be accepted and published by Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, the author(s) submitting the article manuscript should complete all the review stages. By submitting the manuscript the author(s) agreed to the following terms:
The copyright of received articles shall be assigned to Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling. The intended copyright includes the right to publish articles in various forms (including reprints). Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling maintain the publishing rights to the published articles.
Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling with an acknowledgement of initial publication to this journal.
Author sent the copyright transfer form (here) to the journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.