Makna simbolik ritual tiwah suku dayak ngaju sebagai sumber belajar sejarah lokal di Kalimantan Tengah
DOI:
https://doi.org/10.25273/ajsp.v13i1.14959Keywords:
sumber sejarah, tiwah, dayak ngajuAbstract
Downloads
References
Baddak, K. V, Yustha, Y., & Manya. (2019). STUDI PEMANFAATAN HUMA BETANG TUMBANG ANOI SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN SEJARAH LOKAL DI KALIMANTAN TENGAH. Anterior Jurnal, 19(1), 56–68. https://doi.org/https://doi.org/10.33084/anterior.v18i2.456
Clifford, G. J. (1984). Buch und Lesen: Historical Perspectives on Literacy and Schooling. Review of Educational Research, 54(4), 472–500. https://doi.org/https://doi.org/10.2307/1170171
Hartati, E. (2018). Pembelajaran Sejarah Indonesia Berbasis Peristiwa-Peristiwa Lokal Di Kalimantan Tengah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 9(1), 39–50. https://doi.org/https://doi.org/10.37304/jikt.v9i1.5.
Harususilo, Y. E. (2018). Ki Hadjar Dewantara dan “Guncangan†Pendidikan Era Industri 4.0. Kompas.Com, 1–3. https://edukasi.kompas.com/read/2018/05/02/15561621/ki-hadjar-dewantara-dan-guncangan-pendidikan-era-industri-40
Hasan, S. H. (2012). Pendidikan Sejarah Indonesia: Isu dalam ide dan pembelajaran. Rizqi Press.
Irwanto, D. (2012). KENDALA DAN ALTERNATIF PENGGUNAAN TRADISI LISAN DALAM PENULISAN SEJARAH LOKAL DI SUMATERA SELATAN. Jurnal Forum Sosial, 5(2), 123–126. https://repository.unsri.ac.id/24854/1/03-Dedi_Irwanto-edit-%28123-126%29.pdf
Keesing, R. M., & Soekadijo, R. G. (2001). Antropologi budaya : suatu perspektif kontemporer (2nd ed.). Erlangga.
Koentjaraningrat. (2009). Pengantar Ilmu Antropologi : Edisi Revisi. Rineka Cipta.
Lan, T. J., & Manan, M. A. (2011). Nasionalisme dan ketahanan budaya di Indonesia : sebuah tantangan. LIPI Press dan Yayasan Obor Indonesia.
Lase, D. (2019). EDUCATION AND INDUSTRIAL REVOLUTION 4.0. Jurnal Handayani, 10(1), 48–62. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/jh.v10i1.14138
Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif: Edisi Revisi (38th ed.). PT Remaja Rosdakarya.
Narwoko, J. D., & Suyanto, B. (2015). Sosiologi Teks Pengantar dan Terapan. Prenada Media Group.
Qodariah, L., & Armiyati, L. (2013). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Masyarakat Adat Kampung Naga Sebagai Alternatif Sumber Belajar. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 10–20. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/socia.v10i1.5338
Rahman, A., Kurniawati, & Winarsih, M. (2021). Penerapan Literasi Sejarah Dalam Pembelajaran Sejarah Pada Masa Pembelajaran Jarak Jauh di SMA. Jurnal Pendidikan Sejarah, 10(1), 57–76. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/JPS.101.04
Syahputra, M. A. D., Sariyatun, S., & Ardianto, D. T. (2021). Peranan Penting Sejarah Lokal sebagai Objek Pembelajaran untuk Membangun Kesadaran Sejarah Siswa. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 4(1), 85–94. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/historia.v4i1.27035
Umachandran, K., JurÄić, I., Corte, V., & Ferdinand-James, D. (2018). Industry 4.0: The New Industrial Revolution. https://www.researchgate.net/publication/324899590_Industry_40_The_New_Industrial_Revolution
Warto. (2017). TANTANGAN PENULISAN SEJARAH LOKAL. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 11(1), 123–129. http://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah-dan-budaya/article/view/1517/812.
Wiyanarti, E., Supriatna, N., & Winarti, M. (2020). PENGEMBANGAN SEJARAH LOKAL SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN SEJARAH YANG KONTEKSTUAL. Factum: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 9(1), 67–74. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/factum.v9i1.21666
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Under the following terms:
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.