Pembelajaran sejarah maritim melalui media Banten harbour untuk peningkatan kesadaran multikultural
DOI:
https://doi.org/10.25273/ajsp.v14i1.14698Keywords:
Banten, sejarah, maritim, mediaAbstract
Downloads
References
Ahmad, T. A. (2017). Urgensi Dan Relevansi Pembelajaran Sejarah Maritim Untuk Wilayah Pedalaman. Paramita: Historical Studies Journal, 27(1), 113-126. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/paramita.v27i1.9190
Ainina, I. A. (2014). Pemanfaatan media audio visual sebagai sumber pembelajaran sejarah. Indonesian Journal of History Education, 3(1). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ijhe/article/view/3909
Asmi, A. R., Surbhakti, A. N. D., Yunani, Y., & Syarifuddin, S. (2019). Pengembangan Model Mobile Learning Berbasis Aplikasi Android pada Mata Kuliah Sejarah ASEAN. Candrasangkala: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 5(1), 30-40. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/candrasangkala.v5i1.4370
Counter, G. S. S. (2021). Mobile Operating System Market Share Indonesia. Statcounter. Retrieved 17 Februari 2021 from https://Gs.Statcounter.Com/Os-Market-Share/Mobile/Indonesia/2019
Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. SAGE publications.
Dean, S. R. (2017). Development and validation of a multicultural consciousness instrument. Journal of Student Affairs Research and Practice, 54(2), 175-188. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/19496591.2017.1284670
Ducruet, C. (2013). Network diversity and maritime flows. Journal of Transport Geography, 30, 77-88. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2013.03.004
Ekasari, P. N. (2017). Pembelajaran berbasis nilai pada matapelajaran sejarah melalui model VCT (value clarification technique). Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 11(2), 192-198. https://journal2.um.ac.id/index.php/sejarah-dan-budaya/article/view/2265
Fanani, R. R., Patoni, A., & Wijayanto, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. TADARUS, 10(1). https://doi.org/https://doi.org/10.30651/td.v10i1.9117
Firmansyah, H., & Bibi, S. (2020). Pengembangan aplikasi “Pontianak Heritage†berbasis android sebagai media pembelajaran sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 3(2), 157-169. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um0330v3i2p157-169
Halse, C. (2022). Building a collective multicultural consciousness. Multicultural Education Review, 14(1), 1-12. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/2005615X.2022.2040144
Hambali, I. (2016). Model Dialog “4D†untuk Meningkatkan Kesadaran Multi Kultural Siswa SMA di Kota Malang. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(3), 95-103. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i32016p095
Hartati, U., Kuswono, K., & Agustono, R. (2020). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR SEJARAH LOKAL BERBASIS ANDROID BERMUATAN NILAI KARAKTER. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM Metro, 5(2), 108-120. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24127/jlpp.v5i2.1545
Hasan, S. H. (2012). Pendidikan Sejarah Indonesia: Isu dalam ide dan pembelajaran. Rizqi Press.
Hidayat, S. (2019). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN NILAI MULTIKULTURALISME DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH INDOENSIA. Jurnal Artefak, 6(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.25157/ja.v6i2.2582
Jeni, A. (2016). Analisis Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Islam Diponegoro Surakarta. Jurnal CANDI, 13(1), 37-52. https://jurnal.uns.ac.id/candi/article/view/42816
Juhdi, S. (2014). Nasionalisme laut dan sejarah. Komunitas Bambu.
Lionar, U., & Mulyana, A. (2019). Nilai-Nilai Multikultural Dalam Pembelajaran Sejarah: Identifikasi Pada Silabus. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(1), 11-25. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v1i1.1322
Margi, I. K. (2013). MEMBANGUN KESADARAN MULTIKULTURAL DAN PENERAPAN KURIKULUM 2013: TANTANGAN ATAU PELUANG? SEMINAR NASIONAL MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN INDONESIA MELALUI IMPLEMENTASI KURIKULUM NASIONAL 2013, FAKULTAS ILMU SOSIAL UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA.
Mayer, C. H., & Louw, L. (2012). Managing cross-cultural conflict in organizations. International Journal of Cross Cultural Management, 12(1), 3-8. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/1470595811413104
Moule, J. (2012). Cultural competence: A primer for educators (M. D. Kerr, Ed. 2 ed.). Linda Schreiber-Ganster. https://www.ucg.ac.me/skladiste/blog_7764/objava_67219/fajlovi/_Jean_Moule__Cultural_Competence__A_Primer_for_Ed_BookFi.org_
Muhlasin, M. I. (2015). Pengembangan aplikasi android Histo-App sebagai media mobile learning untuk siswa kelas XI SMA Negeri 6 Malang [Thesis, Universitas Negeri Malang]. https://repository.um.ac.id/55123/
Naumenko, E. A., & Naumenko, O. N. (2016). Pedagogical Experience on Formation of Tolerant and Multicultural Consciousness of Students. European Journal of Contemporary Education, 17(3), 335-343. https://eric.ed.gov/?id=EJ1116546
Nuhiyah. (2022a). Aplikasi Banten Harbour Universitas Pendidikan Indonesia. Retrieved 2022 from https://play.google.com/store/apps/details?id=io.kodular.muftyworld.Bantens_Harbour
Nuhiyah. (2022b). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Maritim Kesultanan Banten Berbasis Aplikasi Android Untuk Meningkatkan Kesadaran Multikultural Siswa [Thesis, Universitas Pendidikan Indonesia]. Bandung.
Nuhiyah, N., & Darmawan, W. (2021). KOTA MULTIETNIS SUROSOWAN SEBAGAI LIVING MUSEUM: UPAYA PENDIDIKAN MULTIKULTURAL MELALUI PEMBELAJARAN SEJARAH KREATIF. Candrasangkala: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 7(2), 107-114. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/candrasangkala.v7i2.11647
Nuhiyah, N., Supriatna, N., & Yulifar, L. (2022). Developing An Android App As A Maritime History Learning Media In Senior High School. EDUTEC: Journal of Education And Technology, 6(1), 69-79. https://doi.org/https://doi.org/10.29062/edu.v6i1.394
Nur, M., & Nurbayani, S. (2022). Maritime content in social studies learning. In Exploring New Horizons and Challenges for Social Studies in a New Normal (pp. 137-143). Routledge. https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/54270/1/9781000628852.pdf#page=152
Perdana, Y., Sumargono, S., & Rachmedita, V. (2019). Integrasi Sosiokultural Siswa Dalam Pendidikan Multikultural Melalui Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(2), 79-98. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/JPS.082.01
Putra, I. E. (2013). Teknologi media pembelajaran sejarah melalui pemanfaatan multimedia animasi interaktif. Jurnal Teknoif Teknik Informatika Institut Teknologi Padang, 1(2), 20-25. https://doi.org/https://doi.org/10.21063/jtif.2013.V1.2.20-25
Putra, R. S., Wijayati, N., & Mahatmanti, F. W. (2017). Pengaruh penggunaan media pembelajaran berbasis aplikasi android terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11(2). https://doi.org/https://doi.org/10.15294/jipk.v11i2.10628
Rohiman, I., & Pamuji, R. (2017). Pengembangan kesadaran multibudaya bagi calon konselor di era globalisasi. [http://seminar.uad.ac.id/index.php/snbkuad/article/view/66]. Seminar Nasional Bimbingan Konseling Universitas Ahmad Dahlan.
Sue, D. W., Sue, D., Neville, H. A., & Smith, L. (2022). Counseling the culturally diverse: Theory and practice. John Wiley & Sons.
Supardi, S. (2014). Pendidikan multikultural dalam pembelajaran sejarah lokal. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2621
Supriatna, N., & Maulidah, N. (2020). Pedagogi kreatif: Menumbuhkan kreativitas dalam pembelajaran sejarah dan IPS. Remaja Rosdakarya.
Ufie, A., Matitaputy, J. K., & Kufla, J. (2020). Vean Tradition as a Local Wisdom of Customary People and Its Relevance to Maritime History Learning. Journal of education and learning (Edulearn), 14(4), 590-598. https://eric.ed.gov/?id=EJ1276509
Ulfa, M. (2022). Penanaman Pendidikan Multikultural Melalui Pembelajaran Sejarah Lokal (Studi Kasus: Nilai Toleransi Masyarakat Suku Tengger). Pendidikan Multikultural, 6(1), 96-106. https://doi.org/https://doi.org/10.33474/multikultural.v6i1.14176
Valk, J.-H., Rashid, A. T., & Elder, L. (2010). Using mobile phones to improve educational outcomes: An analysis of evidence from Asia. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 11(1), 117-140. https://doi.org/https://doi.org/10.19173/irrodl.v11i1.794
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Under the following terms:
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.