Pembelajaran sejarah melalui folklore Ki Ageng Mangir untuk penanaman nilai kearifan lokal
DOI:
https://doi.org/10.25273/ajsp.v13i2.14368Keywords:
sejarah, folklore, Mangir, nilaiAbstract
Downloads
References
Alfian, M. (2011). Pendidikan Sejarah dan Permasalahan yang dihadapi. Khazanah Pendidikan, 3(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30595/jkp.v3i2.643
Anwar, K. (2019). Oral Tradition (Literature): Conservation Of Ecology And Promotion Of Tourism Destination. Magistra Andalusia: Jurnal Ilmu Sastra, 1(1). https://doi.org/https://doi.org/10.25077/majis.1.1.3.2019
Arifin, M. Z. (2019). Nilai moral karya sastra sebagai alternatif pendidikan karakter (Novel Amuk Wisanggeni karya Suwito Sarjono). Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 3(1), 30-40. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.25157/literasi.v3i1.1953
Fajarini, U. (2014). PERANAN KEARIFAN LOKAL DALAM PENDIDIKAN KARAKTER. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 1(2), 123-130. https://doi.org/https://doi.org/10.15408/sd.v1i2.1225
Fathurrohman, M., & Chotimah, C. (2018). Paradigma Baru Sistem Pembelajaran: Dari Teori, Metode, Model, Media, Hingga Evaluasi Pembelajaran. Ar-Ruzz Media.
Graff, C. E. (2012). The effectiveness of character education programs in middle and high schools SUNY Brockport]. https://core.ac.uk/download/pdf/233575029.pdf
Himawan, R. R. (2020). NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM CERITA RAKYAT KABUPATEN BANTUL KI AGENG MANGIR (KAJIAN FOLKLOR). Jurnal Mimesis, 2(1), 77-85. https://doi.org/https://doi.org/10.12928/mms.v1i2.2580
IPS, S. K. X. (2022, 23 Mei). Pembelajaran Sejarah Lokal Berbasis Folklore SMA Muhammadiyah Bantul [Interview]. SMA Muhammadiyah Bantul; Universitas PGRI Yogyakarta.
Kistanto, N. H. (2017). Tentang konsep kebudayaan. Sabda: Jurnal Kajian Kebudayaan, 10(2). https://doi.org/https://doi.org/10.14710/sabda.10.2.%p
LANGER, S. K. (2014). Philosophy in a New Key: A Study in the Symbolism of Reason, Rite, and Art. THE NEW AMERICAN LIBRARY.
Mareta, Y., & Jamil, R. N. (2022). Pembelajaran Sejarah Lokal: Enkulturasi Berpikir Kritis. Tarikhuna: Journal of History and History Education, 4(1), 1-11. https://doi.org/https://doi.org/10.15548/thje.v4i1.4591
Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (38 ed.). PT Remaja Rosdakarya.
Museum, U. P. T. D. U., & Sonobudoyo. (2013). KAJIAN NASKAH BABAD BEDHAHING MANGIR (D. Dwiyanto, Bugiswanto, & H. Pardiyono, Trans.; M. Guntar, Ed.). MUSEUM NEGERI SONOBUDOYO DINAS KEBUDAYAAN DAERAH ISTIMEWA YOGYAKARTA YOGYAKARTA. file:///C:/Users/USER/Downloads/0a5ff-Isi-Buku-Babad-Mangir--1-29%20(1).pdf
Norhidayat. (2019). Pemahaman Sejarah Lokal, Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Membina Sikap Patriotisme Siswa (Studi Korelasi pada SMA Negeri Se-Kabupaten Banjar). Historia: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, 2(1), 29-34. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.12569
Novia, D., Pajriah, S., Suryana, A., & Heryana, H. (2023). Pembelajaran Sejarah Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal Budaya Panengen di SMAN 1 Pangandaran (Studi Kasus di Kelas X IPA 1 SMAN 1 Pangandaran). Jurnal Artefak, 10(1), 145-158. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.25157/ja.v10i1.10169
Pridayanti, E. A., Andrasari, A. N., & Kurino, Y. D. (2022). URGENSI PENGUATAN NILAI-NILAI RELIGIUS TERHADAP KARAKTER ANAK SD. Journal of Innovation in Primary Education, 1(1), 40-47. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/jipe/article/view/2789
Romadi, R., & Kurniawan, G. F. (2017). Pembelajaran Sejarah Lokal Berbasis Folklore Untuk Menanamkan Nilai Kearifan Lokal Kepada Siswa. Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 11(1), 79-94. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um020v11i12017p079
Sejarah, G. (2022, 23 Mei). Pembelajaran Sejarah Lokal Berbasis Folklore SMA Muhammadiyah Bantul [Interview]. SMA Muhammadiyah Bantul; Universitas PGRI Yogyakarta.
Septiadi, M. A., Prawira, N. H., Aepudin, S., & Lestari, V. A. (2022). Dampak Covid-19 Terhadap Sistem Pendidikan. Khazanah Pendidikan Islam, 4(2), 51-61. https://doi.org/https://doi.org/10.15575/kp.v4i2.19478
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Triwahyuningsih, T., Zuliyah, S., Abdi, N. S., & Arif, D. B. (2023). Penguatan Kearifan Lokal Daerah Istimewa Yogyakarta: Kajian Perdais DIY No. 3 Tahun 2017 Tentang Pemeliharaan dan Pengembangan Kebudayaan. Jurnal Civic Hukum, 8(1). https://doi.org/https://doi.org/10.22219/jch.v8i1.24800
Warsito, H. R. (2012). Antropologi Budaya. Penerbit Ombak.
Wedawati, M. T., Abida, F. I. N., Koiri, M., & Damanhuri, A. (2022). Cultural and Moral Values in East Javanese Folklore. ELS-JISHJournal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 5(3), 411-415. https://doi.org/https://doi.org/10.34050/elsjish.v5i3.22230
Wibowo, B. A. (2022a). Dokumentasi penjelasan guru sejarah lokal Ki Ageng Mangir.
Wibowo, B. A. (2022b). EKSISTENSI TRADISI LISAN SEBAGAI SUMBER SEJARAH LOKAL. Estoria: Journal of Social Science and Humanities, 3(1), 383-397. https://doi.org/https://doi.org/10.30998/je.v3i1.1178
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Under the following terms:
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.