Islam, kolonial dan tradisi lisan: Tinjauan kritis terhadap babad Tempurejo
DOI:
https://doi.org/10.25273/ajsp.v12i2.11165Keywords:
babad, Tempurejo, kolonial, tradisi lisanAbstract
Downloads
References
Agustinova, D. E. (2015). Memahami Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Calpulis.
Assiroji, D. B. (2020). Konsep Kaderisasi Ulama di Indonesia. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 47–70. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30868/ei.v9i01.661
Dewi, V. M., Hartanto, W., & Puji, R. P. N. (2020). Pangeran Diponegoro Dalam Perang Jawa 1825-1830. Sindang: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 2(2), 147–158. https://www.ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/JS/article/download/254/476/
Habsari, N. T. (2017). Makam Kuno Belanda (Kerkhof) di Kabupaten Ngawi dan Potensinya Sebagai Sumber Belajar Sejarah Lokal. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 7(2), 68–83. https://doi.org/10.25273/ajsp.v7i2.1490
Ham, O. H. (2018). Madiun dalam Kemelut Sejarah : Priyayi dan Petani di Keresidenan Madiun Abad XIX. KPG.
Handoko, P., & Pujimahanani, C. (2014). ANALISIS UNSUR SASTRA BABAD SEJARAH MADURA, BABAD GIRI KEDHATON, DAN SERAT PARARATON. Dinamika: Jurnal Sastra Dan Budaya, 1(2), 97–114. http://repository.unitomo.ac.id/1889/
Hanif, M., Chasanatun, F., & Wibowo, A. M. (2021). KAMPUNG BUDHA SODONG: Kearifan Lokal dalam Mitigasi Pandemi Covid-19 (1st ed.). UNIPMA Press.
Hanif, M., Hartono, Y., & Wibowo, A. M. (2019). Pengembangan Model Internalisasi Nilai Kesenian Dongkrek Guna Meningkatkan Ketahanan Budaya Siswa SMA Kabupaten Madiun. Gondang: Jurnal Seni Dan Budaya, 3(2), 134–143. https://doi.org/10.24114/gondang.v3i2.14252
Hartono, Y., & Huda, K. (2020). Sejarah Kontroversial G 30 S/PKI: Konstruksi Materi dan Praksis Pembelajaran (S. Anekani (ed.); 1st ed.). UNIPMA Press.
Hasanah, L. U., & Andari, N. (2021). Tradisi Lisan sebagai Media Pembelajaran Nilai Sosial dan Budaya Masyarakat. Jurnal Ilmiah Fenomena: Jurnal Edukasi Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 48–66. https://doi.org/https://doi.org/10.25139/fn.v4i1.3232
Hayati, Y. I. N., & Hanif, M. (2019). Upacara Mendhak Ki Buyut Terik (Studi Nilai Budaya Dan Potensinya Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah). Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 9(1), 79–93. https://doi.org/10.25273/ajsp.v9i1.3638
Huda, K. (2020). Perempuan Kapuk dan Keterbelengguan HAM. In S. Arifin & N. Muthohirin (Eds.), Minoritas dalam pandangan syariah dan HAM: Narasi Kaum Muda Muslim (1st ed., pp. 169–187). Literasi Nusantara.
Huda, K. (2021). BUKU AJAR METODE PENULISAN SEJARAH (N. P. Astuti (ed.); 1st ed.). UNIPMA Press.
Irwanto, D. (2012). Kendala dan Alternatif Penggunaan Tradisi Lisan dalam Penulisan Sejarah Lokal di Sumatera Selatan. Jurnal Forum Sosial, 5(2), 123–126. https://repository.unsri.ac.id/24854/
Iwana, N., & Hanif, M. (2021). Kesenian Teledek Dalam Upacara Minta Hujan di Lembeyan Magetan (Kajian Nilai Budaya dan Potensinya Sebagai Sumber Belajar Sejarah). Gulawentah:Jurnal Studi Sosial, 4(1), 46. https://doi.org/10.25273/gulawentah.v4i1.5032
Kuntowijoyo. (2003). Metodologi Sejarah. Tiara Wacana Yogya.
Luwiyanto, & Herawati, N. (2015). Babad Pacitan: Jagakarya Pendiri Dinasti Penguasa di Pacitan. Prosiding Seminar Nasional "Revolusi Mental Melalui Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 171–180.
Mahamid, M. N. L. (2022). Karesidenan Madiun 1896-1942: Kiprah Penguasa Belanda dalam Modernisasi Administrasi hingga Perubahan Sosial-Politik. KBM Indonesia.
Maknun, M. L. (2018). Harmoni Hindu-Muslim Berbasis Tradisi Lisan Sejarah Desa Saren Budakeling Karangasem Bali. Fikrah: Jurnal Ilmu Aqidah Dan Studi Keagamaan, 6(2), 341–366. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21043/fikrah.v6i2.4005
Mantra, & Widiastuti, S. (2014). FUNGSI DAN MAKNA TRADISI LISAN GENJEK KADONG ISENG. Jurnal Bakti Saraswati, 03(02), 31–39. https://www.neliti.com/id/publications/75016/fungsi-dan-makna-tradisi-lisan-genjek-kadong-iseng
Miftaqurrohman, & Sa`idah, N. (2019). Sejarah Lokal dan Tradisi Lisan tentang Babad Tempurejo. Oase Pustka.
Mubin, F., & Aziz, A. (2020). POLITIK PENDIDIKAN ISLAM INDONESIA: PERLAWANAN PESANTREN TERHADAP HEGEMONI PENDIDIKAN BARAT ERA KOLONIALISME BELANDA. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 3(1), 123–135. https://doi.org/https://doi.org/10.36670/alamin.v3i1.45
Neonnub, F. I., & Habsari, N. T. (2017). Belis : Tradisi Perkawinan Masyarakat Insana Kabupaten Timor Tengah Utara. Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 8(01), 107–126. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/ajsp.v8i01.2035
Puguh, D. R. (2012). Pemanfaatan Tradisi Lisan di Era Globalisasi: Industri Kreatif. Mozaik: Jurnal Ilmu Humaniora, 11(1), 22–32. http://journal.unair.ac.id/filerPDF/ 3 PEMANFAATAN TRADISI LISAN DI ERA GLOBALISASI.pdf
Qur`ani, H. B. (2018). NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM BABAD TANAH JAWA. Jentera: Jurnal Kajian Sastra, 7(2), 182–197. https://doi.org/https://doi.org/10.26499/jentera.v7i2.918
Rohmadi, R. W., Maulana, A. K., & Suprapto, S. (2021). REPRESENTASI TRADISI LISAN DALAM TRADISI JAWA METHIK PARI DAN GEJUG LESUNG. Diwangkara: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya Jawa, 1(1), 36–41. https://jurnal.lppmstkipponorogo.ac.id/index.php/DIWANGKARA/article/ view/107
Rosikin, A., & Hartono, Y. (2016). Museum Benteng Van Den Bosch (Benteng Pendem) Di Kelurahan Pelem Kecamatan Ngawi Kabupaten Ngawi (Latar Belakang Sejarah, Nilai, Dan Potensinya Sebagai Sumber Belajar). Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 6(02), 31–50. https://doi.org/10.25273/ajsp.v6i02.1039
Rukun, R., & Hanif, M. (2021). Kesenian Gajah-gajahan di Kaponan Mlarak Ponorogo (Studi nilai budaya dan potensinya sebagai sumber pembelajaran IPS SD). Gulawentah:Jurnal Studi Sosial, 6(2), 165. https://doi.org/10.25273/gulawentah.v6i2.11305
Sapto, A. (2015). Pelestarian Kekuasan Pada Masa Mataram Islam : Sebha Jaminan Loyalitas Daerah Terhadap Pusat1. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 9(2), 153–161. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um020v9i22015p153-161
Turaeni, N. N. T. (2020). FUNGSI DAN MAKNA TRADISI LISAN CECANGKRIMAN BAGI MASYARAKAT BALI. Bebasan: Jurnal Ilmiah Kebahasaan Dan Kesastraan, 7(1), 15–18. https://jurnalbebasan.kemdikbud.go.id/jurnal/index.php/bebasan/article/view/79
Utomo, C. B., & Kurniawan, G. F. (2017). Bilamana Tradisi Lisan Menjadi Media Pendidikan Ilmu Sosial di Masyarakat Gunungpati. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 2(2), 168–184. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/harmony.v2i2.20166
Widyastuti, T., Habsari, N. T., Ratu, A., & Nurcahya, A. (2020). The Phenomenon of Vertical Conflict in the Preservation of Historical Sites: Ngurawan, Madiun-East Java. 6th International Conference on Social and Political Sciences (ICOSAPS 2020), 313–316. https://www.atlantis-press.com/proceedings/icosaps-20/125949695
Zahro, N. L., & Mardikun. (2020). PERANG DIPONEGORO DAN PENGARUHNYA TERHADAP KEHIDUPAN MASYARAKAT JAWA 1825-1830. Jurnal Akademika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 19(1), 89–94. http://jurnal.ipw.ac.id/journal/jurnal-akademika-jurnal-ilmiah-kependidikan/article/95/perang-diponegoro-dan-pengaruhnya-terhadap-kehidupan-masyarakat-jawa-1825-1830.htm
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Under the following terms:
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.