IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PERJUANGAN DIPONEGORO DALAM PEMBELAJARAN IPS DI SD DIPONEGORO

Suyanti Suyanti

Abstract


 

This research is aimed to investigate: 1) Teacher’s understanding about Diponegoro’s value struggle in Elementary school Diponegoro, 2).the implementation of Diponegoro’s Value Struggle on Social Learning 3) The barriers which are faced implementation Diponegoro’s value struggle in Elementary School Diponegoro. This research used descriptive qualitative method. Results of this research are: 1) teacher’s understanding about Diponegoro’s value struggle is in the form of religious attitude, honesty, care and the spirit of nasionalism. 2). Diponegoro values have been inserted into learning set.3) barriers faced by teacher in implementation Diponegoro’s value struggle as in Elementary School Diponegoro is the negative effect of globalization to the student and the lack of learning resources.

 

 


Keywords


Diponegoro; Social learning

Full Text:

PDF

References


Abidin, Zaenal. Pendidikan Karakter Diponegoro. Seminar Nasional Psikologi Islami. Surakarta 21 April 2012.

Dimyati, Muhammad. 1989. Pengajaran Ilmu-ilmu Sosial di Sekolah: Bagian Integral Sitem Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Depdikbud.

Dewi, Kusmiyati Tini. 2013. Implementasi Nilai-nilai Patriotisme Siswa Melalui Kajian Biografi Raden Haji Perwatasari dalam Pembelajaran Sejarah (Penelitian Naturalistik Inquiri SMAN 1 Cianjur). Tesis Universitas pendidikan Indonesia.

Elmobarok. 2013. Membumikan Pendidikan Nilai. Bandung: Alfabeta.

Gufron, Anik. 2010. “Integrasi Nilai-nilai Karakter Bangsa pada Keiatan Pembelajaran”. Jurnal Ilmiah Pendidikan (Nomor ISSN; 0216-1370).

Intan, Naomi. 2000. Menggugat Pendidikan Fundamentalis, Konservatif, Liberal, Anarkis. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Pelajar.

Kirchenburn. 2000. From Values Clarification to Character Education a personal journey. Jurnal of Humanist Consuling Education & Development. Alexander Vol 39 ISSI: P4(14 Pages).

Mudjiono, Dimyati. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Mu’in, Fatchul. 2011. Pendidikan Karakter: Kontruksi Teoritik & Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Mulyana. 2011. Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Bandung; Alfabeta.

Mulyasa. 2002. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung; Rosdakarya.

Sudarmini, Luh. 2014. Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Kelas V Seklah Dasar Gugus IV Jimbaran Kuta Selatan.

Soko, Imelda Paulina. 2010. Pengaruh Pemanfaatan Media Flash Berbasis Karakter terhadap Keefektifan Pembelajaran IPA. TESIS: Universitas Negeri Yogyakarta.

Sapriya. 2014. Pendidikan IPS: Konsep dan Pembelajaran. Bandung: PT Rosdakarya.

Saripudin, Urip. 1989. Konsep Dan Masalah Pengajaran Ilmu Sosial Di Sekolah Menengah. Jakarta: LPTK.

Sudarmina. 2002. Pendidikan dan Pembetukan watak yang bail, dalam pendidikan untuk masyarakat Indonesia baru, 70 tahun Prof H.A.R. Tilaar, M. Sc Ed. Jakarta: PT Grasindo.

Soemantri. 2001. Menggagas Pemahaman Pendidikan IPS. Bandung: PT Rosda Karya.

Thornberg, Robert. (November 2008). Values Education as The Daily fostering of school rules. Research in education. Manchester. Vol 80, ISS 1 p. 52 (11 pages).

Widiastuti, Tri. 2007. Penanaman nilai-nilai Iman dan Taqwa untuk Pembinaan Moral Melalui Pembelajaran IPS di SMP Negeri 2 Bawang. TESIS Universitas Negeri Yogyakarta.

Wibowo. 2012. Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wirantho, Sapto Aji. 2011. Pendidikan Nilai dalam Menghadapi Tantangan Perubahan ada peserta Didik SMA. Jurnal Teknologi Pendidikan, Vol 13 No 3.

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional pasal 3. Jakarta: Eka Jaya.

Zuriah. 2008. Pendidikan Moral Dan Budi Pekerti Dalam Perspektif Perubahan. Jakarta: Bumi Aksara.


Article Metrics

Abstract has been read : 399 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/pe.v6i01.298

Refbacks

  • There are currently no refbacks.





Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran indexed by:


Premiere Educandum has ISSN: 2088-5350 (Print) & ISSN: 2528-5173 (Online)

Creative Commons License
Premiere Educandum by E-JOURNAL UNIVERSITAS PGRI MADIUN is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


View Premiere Educandum Stats