The Development of Financial Statement Analysis Learning Media to Enhance Student Analysis Abilities

Dedy Husrizal Syah, La Ane, Taufik Hidayat, Haikal Rahman

Abstract


ABSTRACT

This study aims to develop financial report analysis learning media based on mobile learning; by testing the feasibility level of the developed learning media based on validation/assessment that carried out by the expert teams and students. The Validation of Learning Media that carried out by the Media Expert team (Lecturer) and as well as testing the student analytical abilities were tested towards 40 students accounting program of State University of Medan 2018. The data analysis method used is a descriptive analysis of the percentage. In general, the media validation results fall into the category very viable whereas the result of field trial assessment also categorized as very viable.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran analisis laporan keuangan berbasis mobile learning; dengan menguji tingkat kelayakan media pembelajaran yang dikembangkan berdasarkan validasi/penilaian dari tim ahli dan mahasiswa serta pengujian kemampuan analisis mahasiswa. Validasi media dilakukan oleh Tim Dosen Ahli Media dan diujicobakan kepada 40 mahasiswa program studi Akuntansi Universitas Negeri Medan stambuk 2018. Teknik analisa data yang digunakan adalah teknik deskriptif presentase. Secara garis besar, hasil validasi aspek media tergolong kategori sangat layak dan hasil penilaian ujicoba lapangan juga tergolong kategori sangat layak.


Keywords


Learning media; mobile learning; analysis ability; Media pembelajaran; mobile learning; kemampuan analisis

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, R., & Kustijono, R. (2013). Pengembangan Media Animasi Fisika Pada Materi Cahaya Dengan Aplikasi Flash Berbasis Android. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 3(1), 11. https://doi.org/10.26740/jpfa.v3n1.p11-18

Aripin, I. (2018). Konsep Dan Aplikasi Mobile Learning Dalam Pembelajaran Biologi. Bio Educatio, 3(April), 1–9.

Asyhar, R. (2011). Kreatif mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press

Borg, W.R. & Gall, M.D. (1983). Educational Research, An Introduction, Fourth Edition. In New York: Log-man Inc.

Calimag, J. a N. N. V, Miguel, P. A. G., Conde, R. S., & Aquino, L. B. (2014). Ubiquitous Learning Environment Using Android Mobile Application. International Journal of Research in Engineering and Technology, 2(2), pp 119–128.

El-Mouelhy, I., Poon, I. H. C., Hui, A. N. N., & Sue-Chan, C. (2013). Does a Creative Learning Medium Matter? Impact of Low Cost Android Tablets on Elementary Students’ English Comprehension, Perceived Performance and Memory Retention. Creative Education, 04(12), 42–50. https://doi.org/10.4236/ce.2013.412a2007

Febriani, A. S. (2017). FENOMENA PENGGUNAAN APLIKASI MEDIA SOSIAL BIGO LIVE ( LIVE STREAMING ) DI KALANGAN MAHASISWA FISIP UNPAS. Universitas Pasundan.

Hake, R. R. (1999). Analyzing change/gain scores. Unpublished.[Online] URL: Http://Www. Physics. Indiana. Edu/~ Sdi/AnalyzingChange-Gain. Pdf.

Likert, R. (2017). The method of constructing an attitude scale. In Scaling: A Sourcebook for Behavioral Scientists (pp. 233–243). https://doi.org/10.4324/9781315128948-23

Listiaji,P.(2015). Pengembangan Aplikasi MobileLearning sebagai PenunjangPembelajaran Fisika pada MateriHukum Gravitasi Newton untuk Siswa SMA.

Martikasari, K. (2018). Kahoot: Media Pembelajaran Interaktif Dalam Era Revolusi Industri 4.0. 181–189. https://doi.org/10.24071/snfkip.2018.19

Polonia,B.S. (2014). Pengembangan Aplikasi Kamus Aplikasi Berbasis Android sebagai Alternatif Sumber Belajar Mandiri Siswa Kelas X SMA Pokok Bahasan FluidaStatis dan Kalor. Jurnal Online Universitas Negeri Malang Vol.2. No. 1. (Online).

Sabiatus, Soibah, Lusia, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Lectora Pada Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dasar Kelas X Tav Di Smk Negeri 7 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 4(3).

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Bisnis. Pendekatan Kuantitatif, kualitatif dan R & D. In Bandung: Alfabeta (Vol. 15). Bandung: Alfabeta.

Sulastri, Y. L., & Hakim, L. L. (2014). Pembelajaran Berbasis Mobile. Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 19(2), 173. https://doi.org/10.18269/jpmipa.v19i2.458

UNESCO. (2011). ICT Competency Framework for Teachers. Paris: UNESCO 2002.

Wartomo, 2016. (2016). Prosiding temu ilmiah nasional guru (ting) viii. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru, 1–9(November), 632–641.

Yana, E., Swadaya, U., Jati, G., Komara, A., Swadaya, U., Jati, G., … Mahasiswa, K. A. (2019). Pengembangan game edukatif berbasis android sebagai media pembelajaran akuntansi untuk meningkatkan analysis ability mahasiswa. Jurnal Assets Akuntansi Dan Pendidikan, 8(2), 157–173.

Yektyastuti, R., & Ikhsan, J. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada materi kelarutan untuk meningkatkan performa akademik siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(1), 88. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i1.10289


Article Metrics

Abstract has been read : 2474 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jap.v9i1.5348

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Dedy Husrizal Syah, La Ane, Taufik Hidayat, Haikal Rahman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ASSETS: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan is supported by

        

 

ASSETS: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan is indexed by

     
     

Creative Commons License
ASSETS: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 Flag Counter
Flag Counter