ACCURATE ONLINE E-MODULE IN COMPUTER ACCOUNTING COURSE
DOI:
https://doi.org/10.25273/jap.v13i1.18363Keywords:
E-Module, Computer Accounting, Accurate Online, E-modul, Komputer akuntansiAbstract
ABSTRACT
This study aims to develop valid, effective, accurate online e-module teaching materials as an alternative solution to the problem of limited resources for accurate online computer-based subject learning in the accounting field. This research and development utilized the 5-stage ADDIE model. The data collection techniques used were interview guides, expert validation forms, and restricted users and testing. The participants of this study include several accounting teachers and students, one media expert, two material experts, eight limited-user students, 35 students in the experimental class, and 33 students in the control class. The results show that the precise online electronic module received 98% from media experts, 95% from material experts, and 95% from limited users. Therefore, the E module is suitable for use in teaching. The significance of the T-test result indicating that the E module effectively improves accounting computer learning effects.
ABSTRAK
Studi ini dimaksudkan untuk mengembangkan bahan ajar e-modul Accurate Online sebagai alternatif solusi atas permasalahan keterbatasan sumber belajar pada mata pelajaran komputer akuntansi berbasis Accurate Online yang tervalidasi dan efektif. Penelitian dan pengembangan ini menggunakan model pengembangan ADDIE dengan 5 tahapan penelitian. Teknik pengumpulan data yang digunakan yakni pedoman wawancara, lembar validasi ahli dan pengguna terbatas, serta tes. Subjek penelitian ini terdiri atas beberapa guru dan siswa jurusan Akuntansi, seorang ahli media, dua orang ahli materi, delapan siswa sebagai pengguna terbatas, 35 siswa bertindak sebagai kelas eksperimen dan 33 siswa sebagai kelas kontrol. Hasil penelitian diperoleh bahwa e-modul Accurate Online mendapat nilai 98% dari ahli media, 95% dari ahli materi, dan 95% dari pengguna terbatas. Sehingga e-modul dikatakan layak untuk digunakan dalam pembelajaran. Sementara hasil uji T menunjukkan bahwa e-modul efektif untuk meningkatkan hasil belajar komputer akuntansi.
Downloads
References
Akbar, S. (2016). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Amalina, E. N., & Inayati, R. (2021). Pengembangan Media ‘Economic Monopoly’ Berbasis Game untuk Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X SMAN 1 Singosari. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 9(3), 129–137. https://doi.org/10.26740/jupe.v9n3.p129-137
Ambarwati, I., & Rochmawati. (2020). Buku Ajar Berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) Pada Mata Pelajaran Komputer Akuntansi Accurate. Mimbar Ilmu, 25(3), 483–494. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/mi.v25i3.28931
Anis Chaeruman, U., Wibawa, B., & Syahrial, Z. (2018). Determining the Appropriate Blend of Blended Learning: A Formative Research in the Context of Spada-Indonesia. American Journal of Educational Research, 6(3), 188–195. https://doi.org/10.12691/education-6-3-5
Bada, & Olusegun, S. (2015). Constructivism: A Paradigm for Teaching and Learning. Arts and Social Sciences Journal, 7(4), 66–70. https://doi.org/10.4172/2151-6200.1000200
Bond, M., Marín, V. I., Dolch, C., Bedenlier, S., & Zawacki-Richter, O. (2018). Digital Transformation in German Higher Education: Student and Teacher Perceptions and Usage of Digital Media. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(1), 1–20. https://doi.org/10.1186/s41239-018-0130-1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yolla Firnanda & Sulastri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Perjanjian Lisensi dan Hak Cipta
Saat mengirimkan naskah ke jurnal, penulis menyatakan bahwa:
- Mereka diberi wewenang oleh rekan penulisnya untuk masuk ke dalam perjanjian ini.
- Karya yang dimaksud belum pernah diterbitkan secara resmi sebelumnya, kecuali dalam bentuk abstrak atau sebagai bagian dari kuliah, resensi, tesis, atau overlay jurnal yang diterbitkan.
- Karya yang dimaksud tidak sedang dipertimbangkan untuk diterbitkan di tempat lain,
- Publikasi karya yang dimaksud telah disetujui oleh semua penulis dan oleh otoritas yang bertanggung jawab - secara tahu sama tahu atau eksplisit - dari lembaga tempat pekerjaan itu dilakukan.
- Mereka mengamankan hak untuk mereproduksi materi apa pun yang telah diterbitkan atau dilindungi hak cipta di tempat lain.
- Mereka menyetujui lisensi dan perjanjian hak cipta berikut.
Hak Cipta
Penulis yang menerbitkan dengan ASSETS: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons (CC BY-SA 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis dapat masuk ke dalam pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara daring (misalnya di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
License and Copyright Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Their co-authors authorize them to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except as an abstract or part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material already published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
Copyright
Authors who publish with ASSETS: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during submission, as it can lead to productive exchanges and earlier and more extraordinary citations of published work.
ASSETS: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.