MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS TEKS NARASI MELALUI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI MENGGUNAKAN MODEL PROJECT BASED LEARNING PADA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.25273/wjpm.v3i2.20707Keywords:
narrative text, differentiation learning, project-based learningAbstract
This research aimed to improve fourth-graders' narrative writing skills through a differentiated project-based learning model. A classroom action research involving teachers and 13 students was conducted. Data was collected through interviews, observations, writing tests, and documents. Results showed significant improvement in writing skills after two cycles. Eighty-five percent of students achieved scores above the minimum criteria. The project-based learning model effectively enhanced students' writing abilities.References
Abidin, Y. (2012). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. PT. Refika Aditama.
Afelia, Y. D., Utomo, A. P., & Sulistyaningsih, H. (2023). Implementasi model problem based learning (Pbl) berbasis pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan keterampilan
Abidin, Y. (2012). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. PT. Refika Aditama.
Afelia, Y. D., Utomo, A. P., & Sulistyaningsih, H. (2023). Implementasi model problem based learning (Pbl) berbasis pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan keterampilan kolaborasi pada mata pelajaran biologi di kelas x sma. Jurnal Biologi, 1(2), 1–11. https://doi.org/10.47134/biology.v1i2.1963
Anggraini, K. N. (2023). A implementasi pendekatan pembelajaran berdiferensiasi model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan kemandirian belajar siswa kelas x sman 2 palembang. Jurnal Sinar Edukasi, 4(3), 31–48. https://doi.org/10.61346/jse.v4i3.71
Arikunto, S., Suhardjono, S. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Angkasa.
Atmazaki. (2006). Kiat Mengarang dan Menyunting. Yayasan Citra Budaya Indonesia Rosdakarya.
Avivi, A. A., Pramadhitta, A. D., Rahayu, F. F., Saptariana, M., & Salamah, A. U. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dengan model project based learning pada peserta didik sekolah menengah atas kelas x pada materi bioteknologi. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 3(3), 251–258. https://ejournal.penerbitjurnal.com/index.php/humaniora/article/view/336
Kusuma, O. D., & Luthfah, S. (2020). Memenuhi Kebutuhan Belajar Murid Melalui Pembelajaran Berdifeerensiasi. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Nurgiyantoro, B. (2001). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. BPFE Yogyakarta.
Purba, M. (2021). Prinsip Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction), pada Kurikulum Fleksibel sebagai Wujud Merdeka Belajar. Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kemdikbudristek.
R.A.Sani. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Bumi Aksara.
Ruganda. (2009). Menuju Kemahiran Berbahasa Indonesia. UNS Press.
Sumarni, E. (2023). Upaya meningkatkan minat belajar murid melalui pembelajaran berdiferensiasi dengan model pembelajaran problem based learning pada pelajaran ips. Educatoria : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 3(1), 29–46. https://doi.org/10.36312/ejiip.v3i1.153
Suprianto, E. (2020). Implementasi Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02), 22. https://doi.org/10.30742/tpd.v1i02.810
Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Kencana.
Zubaedah. (2017). No Title. Keterampilan Abad Ke-21 Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
Â
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner are required to cite the original source, including the author's names, Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) Authors grant Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.