PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS CERITA MELALUI METODE DRILL DAN MEDIA GAMBAR SERI KELAS II SDN 4 WATES
DOI:
https://doi.org/10.25273/wjpm.v3i2.20573Keywords:
Story, Drill Method, Series Image MediaAbstract
This research was conducted based on learning activities in grade II at SDN 4 Wates, Slahung District, Ponorogo Regency, which showed that the achievement in writing stories in Indonesian language subjects was still low. The objective was to improve students' learning achievements using the Drill method and picture series as learning media. This method was applied in three learning cycles. The results showed an increase in the average student scores above the KKM in each cycle, namely pre-cycle, cycle 1, and cycle 2. Additionally, the use of picture series also increased students' learning motivation. Thus, the use of picture series media is effective in improving students' achievements in writing stories.Â
Penelitian ini dilakukan berdasarkan kegiatan pembelajaran di kelas II SDN 4 Wates, Kecamatan Slahung, Kabupaten Ponorogo, yang menunjukkan bahwa prestasi belajar menulis cerita pada mata pelajaran Bahasa Indonesia masih rendah. Tujuannya adalah untuk meningkatkan prestasi belajar siswa melalui metode Drill dan media gambar seri. Metode ini diterapkan dalam tiga siklus pembelajaran. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan nilai rata-rata siswa di atas KKM pada setiap siklus, yaitu pra siklus, siklus 1, dan siklus 2. Selain itu, penggunaan gambar seri juga meningkatkan motivasi belajar siswa. Dengan demikian, penggunaan media gambar seri efektif dalam meningkatkan prestasi belajar menulis cerita siswa.Â
Downloads
References
Abdul Chaer, Tata Bahasa Praktis Bahasa Indonesia…, hal. 2
Abdul Wahab Rosyidi, Media Pembelajaran Bahasa arab, (Malang: UIN Malang Press, 2009), hal. 64
Acep Hermawan, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011), hal. 151
Aqib, Zainal. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.
Asyar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi GP Press Group.
Asyhar, Rayandra. 2011. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: GaungPersada Press.
Ayu, S. (2023). Penerapan metode drill dengan media visual dalam meningkatkan kemampuan membaca siswa pada mata pelajaran bahasa indonesia. Komprehensif, 1(1), 251–262. https://ejournal.edutechjaya.com/index.php/komprehensif/article/view/113
Azhar Arsyad, Media Pembelajaran, (Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2008), hal. 3
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Gerlach & Ely (dalam Arsyad, 2014:3)
Ginanjar, A. Y., Nugraha, F., & Nurhasanah, N. (2022). Penerapan metode drill untuk meningkatkan kemampuan membaca pada mata pelajaran bahasa indonesia. Biormatika : Jurnal Ilmiah
Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(1), 1–8. https://doi.org/10.35569/biormatika.v8i1.1147
Hermawan, Acep, 2011 Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: RemajaRosdakarya.
Hook dalam Jauharoti Sadiman. 2005. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Krantika, K., Sugiyono, S., & Kaswari, K. (2018). Peningkatan keterampilan menulis karangan deskripsi menggunakan metode drill berbantuan media gambar seri di sd. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(12). https://doi.org/10.26418/jppk.v7i12.30493
Nurafni, N., Safiudin, S., & Kosilah, K. (2024). Penerapan metode drill berbasis media gambar untuk meningkatkan kterampilan bercerita siswa kelas iii sd negeri 115 buton. Prosa: Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 955–962. https://www.jurnalumbuton.ac.id/index.php/Prosa/article/view/5554
Sadiman. 2005. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sudjana, Nana. 2011. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Susilana. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.
Tarigan, H. G. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
Â
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner are required to cite the original source, including the author's names, Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) Authors grant Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.