PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN SEDERHANA MELALUI MEDIA GAMBAR BERBASIS IT PADA SISWA KELAS III SDN JOGOROGO 1, KECAMATAN JOGOROGO, KABUPATEN NGAWI TAHUN PELAJARAN 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.25273/wjpm.v3i2.20572Keywords:
Classroom Action Research, Composition writing skills, IT-based image media, Student engagement, Thematic learningAbstract
Penelitian tahun ajaran 2023–2024 ini dilakukan pada siswa kelas III SDN Jogorogo 1, Ngawi untuk mengetahui apakah: (1) penggunaan media gambar berbasis IT dapat meningkatkan keterampilan menulis karangan sederhana dalam pembelajaran tematik bahasa Indonesia; dan (2) penggunaan media ini dapat meningkatkan kualitas aktivitas siswa selama pelajaran menulis. Metode penelitian adalah penelitian tindakan kelas dengan sumber data dari dokumen, peristiwa, dan informan. Hasil menunjukkan media gambar berbasis IT meningkatkan keterampilan menulis dan keterlibatan siswa.
The study aimed to investigate whether the use of IT-based image media could enhance students’ ability to write simple essays during thematic Indonesian language lessons and improve student engagement during writing classes. The research employed a classroom action research approach, conducted in three cycles. Data sources included documents, events, and informants. The findings revealed that IT-based image media effectively improved students’ writing skills and their participation in class activities. This study highlights the potential of incorporating visual media to enhance writing instruction and student engagement in language learning.Â
Downloads
References
Alawia, A. (2019). Penerapan media gambar lingkungan sekitar dalam meningkatkan kemampuan menulis karangan deskripsi di sekolah dasar. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 147–158. https://doi.org/10.24256/pijies.v2i2.959
Anitah, S., dkk.(2009). Strategi Pembelajaran di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Anggrasari, L.A.(2016). Pengembangan Multi Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran pada Mata Kuliah Komputer dan Media Pembelajaran Prodi PGSD.Priemiere Educandum Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 6(1) Juni 2016, 72-83.
Arifin, Z.(2012). Bagaimana Menyiasati PTK Anda Agar Sukses?.Penelitian Pendidikan: Metode dan Paradigma Baru. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta. PT Raja Grafindo.Persada.
Basuki, I. & Hariyanto, (2014). Asesmen Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Hasan, H. (2022). Peran media gambar berseri terhadap kemampuan menulis karangan siswa sekolah dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 3(2), 111–117. https://doi.org/10.54371/ainj.v2i4.99
Herhyanto, N., dkk. (2012). Statistika Pendidikan. Jakarta: Universitas Terbuka.
Hermawan, A.H., dkk.(2013). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran SD.
Tangerang: Universitas Terbuka.
Rusman.(2011). Model-model Pembelajaran (mengembangkan Profesionalisme Guru). Jakarta: Rajawali Pers.
Rusman, Kurniawan & Riyana C. (2012). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi; (Mengembangkan Profesional Guru). Jakarta; Rajawali Pers.
Saddono K. & Slamet. (2014). Pembelajaran keterampilan Berbahasa Indonesia;(Teori dan Aplikasi); Yogyakarta; Graha Ilmu.
Santoso, A.,dkk.(2014). Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD.Tangerang Selatan. Universitas Terbuka.
Sari, N. H. I., Lian, B., & Hetilaniar, H. (2023). Pengaruh penggunaan media gambar berseri terhadap kemampuan menulis karangan sederhana di kelas iii sdn 17 palembang. Journal on Teacher Education, 5(1), 593–599.
https://doi.org/10.31004/jote.v5i1.16570
Suyono, dan Hariyanto.(2011). Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Konsep Dasar. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.
Tarigan, H.G.( 2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Taniredjo T, Pujiati, & Nyata.(2010). Penelitian Tindakan Kelas untuk Mengembangkan Profesi Guru; (Praktek, Praktis, dan Mudah). Bandung; Alfabeta.
Qodratillah T.M.(2011). Kamus Bahasa Indonesia untuk Pelajar. Jakarta; Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kemendikbud.
Wardhani, I. & Wihardit, K. (2012). Penelitian Tindakan Kelas. Universitas terbuka. Tangerang Selatan. Kemendikbud.
Zulela M.S. (2012). Pembelajaran Bahasa Indonesia: Apresiasi Sastra di Sekolah Dasar. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
Â
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner are required to cite the original source, including the author's names, Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) Authors grant Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.