PENERAPAN APLIKASI CANVA FOR EDUCATION DALAM PEMBELAJARAN MENULIS RINGKASAN MATERI DALAM BENTUK VIDEO PRESENTASI KELAS VI SDN BANGUNREJO KIDUL 2 KABUPATEN NGAWI TAHUN PELAJARAN 2023-2024
DOI:
https://doi.org/10.25273/wjpm.v3i2.20571Keywords:
Canva for education, write material summaries, video presentationsAbstract
The purpose of the study is to explain how Canva is used in education to teach students how to create video presentations that summarize material for Class VI SDN Bangunrejo Kidul 2 Ngawi Regency for the academic year 2023–2024. This study uses a descriptive, qualitative research design. Sixteen pupils from class VI—thirteen male and three female—were the participants of this study. Questionnaires, assessments, and observation sheets are used as data collection methods. The present study employs data reduction, data presentation, and conclusion drawing as data analysis methodologies. Triangulation techniques are the method used to verify the accuracy of the data in this study. According to the study's findings, two students—or 12%—were in the good category and fourteen students—or 88%—had very
good grades. According to this research, Indonesian language courses can benefit from using the Canva for
Education software,particularly when it comes to summarizing content.Â
Keywords: create material summaries, use Canva for education, and create video presentationsÂ
Tujuan penelitian mendeskripsikan penerapan aplikasi canva for education dalam pembelajaran menulis ringkasan materi dalam bentuk video presentasi Kelas VI SDN Bangunrejo Kidul 2 Kabupaten Ngawi tahun pelajaran 2023/2024. Metode penelitian ini deskriptif kualitatif.Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VI yang berjumlah sebanyak 16 siswa, yang terdiri dari 3 siswa putri dan 13 siswa putra.Teknik pengumpulan data menggunakan lembar observasi, evaluasi, dan lembar angket. Metode analisis data pada penelitian ini, yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Teknik pemeriksaan keabsahan data dalam penelitian ini, yaitu melalui teknik triangulasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa yang mendapatkannilai dengan kategori sangat baik ada 14 siswa atau 88% dan yang kategori baik ada 2 siswa atau 12%. Data ini menunjukkan bahwa aplikasi Canva for Education dapat diterapkan dalam pelajaran bahasa indonesia terutama meringkas materi. Â
Downloads
References
Agung, L. (2011). Character Education Integration. International Journal of History Education, 12(2), 392–403.
Gafur, A. (2012). Desain Pembelajaran: Konsep, Model, dan Aplikasinya Dalam Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaran. Ombak.
Kurniawan, F. R., Rufi’i, R., & Hartono, H. (2023). Pengembangan media handout elektronik berbentuk infografis aplikasi canva for education di sman 1 dringu kabupaten probolinggo. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 7(4), 702–713. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v7i4.865
Noviatami, P., Misriani, M., & Effendi, D. (2024). Pengembangan media pembelajaran video animasi berbasis aplikasi canva terhadap kemampuan menulis teks negosiasi di kelas x sma negeri 1 palembang. Journal on Education, 6(2), 11146–11153.
https://doi.org/10.31004/joe.v6i2.3980
Rahmawati, I., Nurjanah, N., & Isnendes, R. (2024). Penerapan media pembelajaran aplikasi canva terhadap kemampuan menulis aksara sunda: JALADRI : Jurnal Ilmiah Program Studi Bahasa Sunda, 10(1), 42–47. https://doi.org/10.33222/jaladri.v10i1.3785
Sartika, D., Fitriati, S. W., Suwandi, S., & Pratama, H. (2022). Efektifitas pembelajaran menulis bahasa inggris menggunakan strategi sentence combining dengan aplikasi canva. Prosiding
Seminar Nasional Pascasarjana, 5(1), 279–282. https://proceeding.unnes.ac.id/snpasca/article/view/1464
Subekti, A. S., & Kurniawati, L. A. (2020). Pelatihan Mendesain Pembelajaran Daring Menarik
Selama Pandemi Covid-19 dengan Teknologi Pembelajaran Sederhana. Dinamisia :
Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(4), 588–595.
https://doi.org/10.31849/dinamisia.v4i4.4679
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan
Informatika), 7(2), 79. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v7i2.104261
Veronika, A., Nangoi, G., & Tinangon, J. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, Leverage, Ukuran Perusahaan dan Opini Auditor Terhadap Ketepatan Waktu Penyampaian Laporan
Keuangan Pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode Tahun 2012-2016. Jurnal Riset Akuntansi Dan Auditing “Goodwill,†10(2), 136.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
Â
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner are required to cite the original source, including the author's names, Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) Authors grant Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.