Peningkatan Kemampuan Menulis Pantun Dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) Menggunakan Media Kartu Kata Pada Siswa SD
DOI:
https://doi.org/10.25273/wjpm.v3i2.20568Keywords:
Pantun, Writing skill, CTL, Word CardsAbstract
The purpose of this study is to demonstrate how fifth-grade students at SDN 7 Ngrayun
Ponorogo can enhance their pantun writing skills by using word card media in conjunction with the Contextual Teaching and Learning (CTL) approach. Through observations, interviews, and documentation, data were gathered from informants, events, and documents using Classroom Action Research (CAR). Triangulation was used to assess the authenticity of the data. The average scores increased from 65.1 prior to the cycle to 72.3 in Cycle I and 86.35 in Cycle II, according to the results. The use of word card media in the CTL approach has been shown to improve student engagement and pantun writing abilities.
Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan penggunaan pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) dengan media kartu kata untuk meningkatkan kemampuan menulis pantun siswa kelas V SDN 7 Ngrayun Ponorogo. Metode yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan sumber data berupa informan, peristiwa, dan dokumen. Teknik pengumpulan data melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi, dengan validitas dijamin melalui triangulasi. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan skor rata-rata dari 65,1 sebelum siklus menjadi 72,3 pada Siklus I dan 86,35 pada Siklus II. Pendekatan CTL dengan media kartu kata terbukti efektif meningkatkan keterlibatan dan keterampilan menulis pantun siswa.Â
Downloads
References
Arikunto, S. (2015). PenelitianTindakan Kelas. Bumi Aksara. Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Cahyono, B. E. H., Irawati, L., & Candrawati, D. T. (2019). Implementasi Model Pembelajaran
Rekreasi-Prokreasi dalam Membaca Kritis Teks Eksplanasi di SMK. Indonesian
Language Education and Literature, 5(1), 61.
https://doi.org/10.24235/ileal.v5i1.5032
Hosnan, H. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia.
Kadarusman, G., & Cahyono, B. E. H. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Pohon Ajaib dengan Model Pembelajaran Make A Match untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Indonesia Siswa Tunarungu Kelas II SDLB Dharma Wanita Jiwan
Kabupaten Madiun. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya,
(1), 61. https://doi.org/10.25273/linguista.v2i1.2756
Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The Action research planner (3rd ed.). Deakin University.
Kusumawati, L. D. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Pantun melalui Model Contextual Teaching and Learning Berbantuan Kartu Kata pada Siswa Kelas IV-B SD Labschool Unnes. UNNES.
Mustaqim, M., & Wahab, A. (2010). Psikologi Pendidikan. Rineka Cipta. Rifa’i, R., & Anni, A. (2011). Psikologi Pendidikan. UPT UNNES PRESS.
Rosmayanti, E. (2010). Pengaruh Lagu Anak Anak Terhadap Kreativitas Menulis Puisi Siswa sekolah Dasar. UPI.
Rusman, R. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Rajawali Press.
Sardiman, S. (2014). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Rajawali Press.
Subekti, A. (2015). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Pantun Dengan Menggunakan Media Gambar Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Nglarang Sleman. Universitas NEgeri Yogyakarta.
Sudjana, N. (2013). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosda Karya.
Sugiyono, S. (2008). Metode penelitian pendidikan:(pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). Alfabeta.
Supriyadi, S. (2016). Pembelajaran Sastra yang Apresiatif dan Integratif di Sekolah Dasar. Departemen Pendidikan Nasional.
Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika
Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Edunomika, 2(01), 36–46.
https://doi.org/10.29040/jie.v2i01.175
Wardana. (2017). Potensi Dan Strategi Pengembangan Pariwisata Di Kabupaten Pesisir Barat. 1–78.
Yusro, A. C. (2015). Kontekstual yang terintegrasi dengan website pada siswa kelas XI IA SMA Negeri 5 Madiun tahun ajaran 2012/2013 (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
Â
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner are required to cite the original source, including the author's names, Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) Authors grant Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.