Peningkatan Minat Belajar IPAS Melalui Pemanfaatan Chromebook Berbantuan Google Workspace For Education bagi Siswa Kelas V SDN 03 Madiun Lor Kota Madiun

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Mahfur Gunawan
Muhammad Hanif
Muhammad Rifa’i

Abstract

This research aims to determine whether or not it is possible to increase interest in learning social and science in fifth grade students at SDN 03 Madiun Lor through the use of chromebooks assisted by Google Workspace for Education. The approach used is a qualitative approach with the Classroom Action Research method. The research was carried out at SDN 03 Madiun Lor with 27 students of fifth grade as research subjects. Data collection techniques through observation and questionnaires. The data analysis used is qualitative and quantitative descriptive analysis. The research results show an increase in interest in learning social and science in the students after implementing chromebooks assisted by Google Workspace for Education. The learning process is more interesting and in accordance with students' learning needs and interests, as evidenced by significant increases in aspects: students' attention in learning participation; pleasure in learning activities; interest in the material presented; and participation in learning activities. 

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

  1. Ayu Puji Astuti. 2023. Penggunaan Chromebook Pada Peserta Didik Kelas V SD Negeri Sambirejo 02 Semarang. https://ejournal.unma. ac.id/ index.php/educatio/ article/view/4825
  2. Erna Rahayu. 2021. Penggunaan Google Workspace untuk Meningkatkan Hasil Belajar
  3. Peserta Didik pada Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Madrasah, Volume 6, Nomor 2, November 2021
  4. Faliha, Mufid Dhiya, 175010015 (2023) Pemanfaatan Media Google Classroom Dalam Pembelajaran Daring Dengan Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (Penelitian kualitatif pada Perserta Didik Kelas XII SMAN 2 Cikampek). Skripsi(S1) thesis, FKIP UNPAS.
  5. Friantini, R. N., dan Winata, R. 2019. Analisis Minat Belajar pada Pembelajaran
  6. Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia. Volume 4. Nomor 1. (hlm 6 halaman
  7. Marlina, Betty. 2021. “Pemanfaatan Google Workspace for Education Pada
  8. Pembelajaran Daring.†Prosiding Seminar Pasca UNIV PGRI Palembang
  9. Mochammad Amirudin Ichda dan Astika Berliana Wanti. 2023. Pemanfaatan Chromebook dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas Rendah Melalui Implementasi Cerita Bergambar Berbantuan Aplikasi Literacy Cloud. Jurnal Reforma, Vol. 13 No. 1 Tahun 2023, FKIP Universitas Islam Lamongan
  10. Ni Kadek Chandra Putri Irani. 2022. Pemanfaatan Google Workspace For Education Bagi Guru Dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmu Multidisiplin Volume 2 Nomor 3 (2022) ISSN : 2798-7329 (Media Online) Jayapangus Press.
  11. Purnawanto, A. T. 2022. Perencanaan Pembelajaran bermakna dan Asesmen.
  12. Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Pedagogy
  13. Rahmat Pupu Saeful. 2018. Psikologi Pendidikan. Jakarta Timur: PT. Bumi Aksara
  14. Ria Yunitasari dan Umi Hanifah. 2020. Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat
  15. Belajar Siswa pada Masa COVID19. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol 2 No 3, 232:243
  16. Riri Zulvira dkk. 2021. Karakteristik Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang
  17. Septantiningtyas, Niken, dkk. 2020. PTK (Penelitian Tindakan Kelas). Jawa Tengah: Penerbit Lakeisha.
  18. Sugiyono. 2019. Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Alfabeta
  19. Susilowati, D. (2023). Peningkatan Keaktifan Belajar Peserta Didik melalui Implementasi Metode Eksperimen pada Mata Pelajaran IPAS. Khazanah Pendidikan, 17(1), 186-196.
  20. UU No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
  21. https://peraturan.bpk.go.id/ Details/43920/uu-no-20-tahun-2003)
  22. Zairida Isra Alifa. 2024. Pemanfaatan Chromebook sebagai Penunjang Pembelajaran bagi Siswa di SMPN 1 Banjarmasin. Edutech: Jurnal Teknologi Pendidikan, Volume 23 Issue 2, Juni 2024