Nilai Moral Cerita Fabel Karya Ahmad Filyan Sebagai Bahan Ajar Apresiasi Sastra di Kelas Tinggi Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.25273/wjpm.v3i1.19491Keywords:
Moral Values, Short Fables, Teaching MaterialAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh deskripsi yang jelas tentang nilai moral pada cerita pendek fabel karya Ahmad filyan sebagi bahan ajar apresiasi sastra kelas tinggi di sekolah dasar. Metode penelitian yang di gunakan adalah deskriptif kualitatif. Jenis penelitian dokumen analisis yaitu menganalisis isi dari cerita pendek fabel karya Ahmad Filyan. Instrumen yang digunakan teknik baca dan catat. Teknik pengumpulan data penulis membaca berulangulang cerita pendek fabel karya Ahmad Filyan kemudian menganalisis nilai moral yang terkandung pada cerita pendek tersebut dan kemudian mencatatnya. Hasil penelitian menunjukan bahwa pada cerita pendek fabel karya Ahmad Filyan terdapat nilai moral yang menunjukkan adanya kejujuran, kesediaan untuk bertanggung jawab, kemandirian moral, keberanian moral, dan kerendahan hati. Sehingga bisa menjadi bahan ajar apresiasi sastra pada kelas tinggi Sekolah Dasar.
This research aims to obtain a clear description of the moral values in the short fables written by Ahmad Filyan as teaching material for literary appreciation in upper elementary classes. The research method used is qualitative descriptive. The type of research is document analysis, which involves analyzing the content of the short fables by Ahmad Filyan. The instrument used is the reading and notetaking technique. The data collection technique involves reading the short fables by Ahmad Filyan repeatedly, analyzing the moral values contained in the short stories, and then recording them. The results of the research show that in the short fables by Ahmad Filyan, there are moral values that indicate honesty, a willingness to take responsibility, moral independence, moral courage, and humility. Therefore, they can be used as teaching material for literary appreciation in upper elementary clas
Downloads
References
Aeni, A. N. (2018). Pendidikan nilai, moral dan karakter. (Y. Mulyadi, Ed.) Bandung: UPI
Press, 2018.
Albersmeir, F. (2020). Analysis, Explication, and The nature of Concepts. -: in Logical Analysis
and History of Philosophy.
Filyan, A. (2023). Kancil Melawan Harimau. Surabaya: Serba Jaya Surabaya.
Filyan, A. (2023). Kenakalan Anak Tupai. Surabaya: Serba Jaya Surabaya.
Filyan, A. (2023). Kesombongan Semut. Surabaya: Serba Jaya Surabaya.
Filyan, A. (2023). Landak yang Kesepian. Surabaya: Serba Jaya Surabaya.
Filyan, A. (2023). Petualangan Anjing dan Ayam. Surabaya: Serba Jaya Surabaya.
Filyan, A. (2023). Siasat Kepiting. Surabaya: Serba Jaya Surabaya.
Frondizi, R. (2001). Pengantar Filsafat Etika. (C. Ananta, Ed.) Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Mujiatun, M., Setiyadi, D., & Ricahyono, S. (2022). Nilai-nilai karakter dalam novel surga juga
di kaki ayah karya gol a gong dan langlang randhawa dan relevansinya sebagai bahan ajar
pendidikan karakter di Sekolah Dasar kelas VI. Wewarah: Jurnal Pendidikan
Multidisipliner, 1(3), 234–238. https://doi.org/10.25273/wjpm.v1i3.14058
Nurgiyantoro & Efendi. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Sastra Berbasis
Sastra Remaja untuk Menunjang Pendidikan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jogja:
Laporan Hasil Penelitian Hibah Bersaing UNY.
Nurgiyantoro, B. (2012). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan r&d. Bandung: Alfabeta.
Sulistyaningsih, A., Cahyono, B. E. H., & Irawati, L. (2022). Nilai karakter dan kearifan lokal
dalam cerita rakyat di Kabupaten Ngawi serta sumbangannya bagi pembelajaran Bahasa
Indonesia di Sekolah Dasar. Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 1(3), 239–250.
https://doi.org/10.25273/wjpm.v1i3.14059
Wibowo, A., Wuryantoro, A., & Ricahyono, S. (2022). Nilai-nilai moral dalam novel ayat-ayat
cinta karya habiburrahman el shirazy. Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 1(1),
Downloads
Published
Issue
Section
License
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
Â
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner are required to cite the original source, including the author's names, Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) Authors grant Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.